جی پلاس/برگی از تاریخ نهضت امام خمینی؛

خاطره جالب حاج احمدآقا از رقابتی که "لوموند" و "فیگارو" برای مصاحبه با امام داشتند

با ورود امام به فرانسه، مقامات آن کشور که خود را مهد دموکراسی می داند، از امام خواستند هیچ گونه سخنرانی و مصاحبه نداشته باشند و در اجتماعات نیز شرکت نکنند تا اینکه... .

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس: مرحوم حجت الاسلام و المسلمین حاج احمد آقا خمینی در خاطرات خود به روزهای حضور امام در نوفل لوشاتو و چگونگی آغاز مصاحبه های امام اشاره و اینگونه نقل کرده است:

 

خاطره حاج احمد خمینی از چگونگی آغاز مصاحبه های امام در فرانسه

در ابتدای ورود امام به فرانسه مقامات آن کشور از امام خواستند سخنرانی و مصاحبه نکنند و از رفتن به مساجد و اقامۀ نماز جماعت و شرکت در اجتماعات خودداری کنند. بین روزنامۀ لوموند و فیگارو رقابت زیادی بود. قبلاً خبرنگاران لوموند با امام در نجف مصاحبه کرده بودند. مدیر روزنامۀ فیگارو اصرار به مصاحبه با امام ‌‎‌داشت. ما از این فرصت استفاده کردیم و از طریق آقای قطب زاده به مدیر روزنامۀ فیگارو که از عناصر مؤثر در حکومت فرانسه و از نزدیکان آقای ژیسکاردستن بود پیغام دادیم اگر ممنوعیت مصاحبه لغو شود این روزنامه می تواند اولین مصاحبه با امام در پاریس را به خود اختصاص دهد.

 

در همین رابطه بخوانید

علت انتخاب خانه آقای عسکری برای سکونت امام در نوفل لوشاتو چه بود؟/دکتر حبیبی با دیگران چه تفاوت هایی داشت؟ دعایی روایت می کند

 

مدیر روزنامه فیگارو به من پیغام داد من با امام ملاقات می کنم و جریان دیدار را تحت عنوان «مذاکره» در روزنامه چاپ می کنیم. موضوع را به امام منعکس کردیم. ایشان پذیرفتند و وقت ملاقات دادند و فرمودند: «مذاکره یا مصاحبه، چه فرقی دارد، ما مطالبمان را می گوییم. ».

 

من و آقای قطب زاده و مدیر روزنامۀ فیگارو خدمت امام رسیدیم، پرسش و پاسخ مفصلی بود که مشروح آن در روزنامه با عنوان «مذاکره» چاپ شد. به دنبال آن مدیران مطبوعات دیگر فرانسه صدای اعتراضشان بلند شد که چرا دولت فرانسه مصاحبۀ روزنامه های مرتبط با خود را اجازه می دهد، اما سایرین ممنوع از مصاحبه اند. همین امر موجب شد عملاً ممنوعیت مصاحبه لغو شود و به این ترتیب مصاحبه های متعدد امام آغاز شد؛ که نقش بسیار زیادی در تبیین اهداف نهضت امام و مقابله با تبلیغات سوء رسانه های غربی داشت.

 

 

برشی از کتاب برداشت هایی از سیره امام خمینی (س)؛ ج ۴، ص ۱۳-۱۴؛ ناشر: موسسه چاپ و نشر عروج؛ چاپ چهارم (۱۳۹۲)؛ خاطره به نقل از مرحوم حاج احمد آقا خمینی.

دیدگاه تان را بنویسید