جی پلاس؛

تشرف مکرر امام به حرم، حضور در نماز جماعت و پذیرش طعنه ها

مراقبت بر ساعت نماز و حضور در نماز جماعت از رفتارهای شاخص امام بود که در خاطرات اطرافیان ایشان به آن پرداخته شده است که دو نمونه از آن را می خوانیم.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، از نکته های بسیار مهم در شخصیت معنوی امام، توجه و اهمیت ویژه به نماز بود که در خاطرات افراد مختلف به این نکته اشاره شده است. در مطلب زیر برای نمونه، دو خاطره از توجه امام به نماز آورده شده است که با هم می خوانیم:

 

خاطره آیت الله عزالدین زنجانی از اهمیت نماز جماعت در رفتار امام

از جمله ابعاد شخصیت امام، مراقبت بر حضور در نماز جماعت بود. به مناسبت‌‎ ‎‌اینکه مرحوم آیت الله محمدتقی خوانساری، یکی از مراجع بسیار بزرگ بود و از حیث‌‎ ‎‌علم و عمل نمونه بود و سابقه مبارزاتی ایشان هم معروف بود؛ _ در جنگ مسلمان های‌‎ ‎‌عراق علیه انگلیس ها هم شرکت کرده بودند _ امام، مرتب در نماز ایشان شرکت‌‎ ‎‌می جستند. این که می گویم مرتب شرکت می کردند، از روی دقت می گویم، نه از روی‌‎ ‎‌مسامحه. همان زمان جوّ به گونه ای بود که زیاد مشرف شدن به حرم، درویش مسلکی و‌‎ ‎‌عقب ماندگی تلقی می شد؛ اما ایشان به اینگونه حرف ها هیچ توجه نداشتند و به محض‌‎ ‎‌این که نماز مغرب و عشا تمام می شد بلافاصله به حرم مشرف می شدند.(۱)

‌‌

خاطره آیت الله سید حسین بدلا از اهمیت نماز جمعه در رفتار عبادی امام

‌‌وقتی مرحوم آیت الله سید محمد تقی خوانساری که استاد امام بود و امام به درس و‌‎ ‎‌نماز جمعه ایشان حاضر می شدند اعلام کرد از این پس نماز جمعه را اقامه می کنم‌‎ ‎هر کس خواست شرکت کند. ایشان نماز جمعه را در مسجد امام حسن عسکری(ع)‌‎ ‎‌قم اقامه کردند. نمازهای دیگر تعطیل شد. امام از کسانی بودند که مقید بودند در این‌‎ ‎‌نماز شرکت کنند.‌(‎(۲

 

۱. آیت الله عز الدین زنجانی.

۲. آیت الله سید حسین بدلا.

 

برشی از کتاب برداشت هایی از سیره امام خمینی؛ ج ۳، ص ۴۷-۴۸؛ ناشر: موسسه چاپ و نشر عروج؛ چاپ ششم (۱۳۹۲).

دیدگاه تان را بنویسید