جی پلاس؛

روایت آیت الله یزدی از برخورد امام با نماینده شاه

آیت الله یزدی در خاطرات خود به برخورد محکم و قاطع امام با بهبودی، نماینده شاه در حضور همگان اشاره کرده است.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس:  ‌‌مرحوم آیت الله محمد یزدی که چندی پیش درگذشت، در خاطرات خود به برخورد امام با بهبودی، سفیر شاه برای ملاقات با امام و برخورد ایشان با وی اینگونه نقل خاطره کرده است:

 

من جریانات سیاسی بسیاری از محضر امام را درک کرده ام که اولین‌‎ ‎‌آنها جالب ترین است. «بهبودی» از طرف شاه آمده بود و ملاقات‌‎ ‎‌خصوصی می خواست بعضی آقایان موافقت کرده بودند. امام فرموده‌‎ ‎‌بودند در همین جلسات عمومی می تواند بیاید. این ملاقات خصوصیات‌‎ ‎‌ویژه ای داشت و من با علاقه مفرط می خواستم ببینم بحث را که شروع‌‎ ‎‌می کند و از کجا شروع می شود، محل نشستن حضرت امام، کیفیت‌‎ ‎‌حضور جمع نسبتاً زیادی از طلاب محترم و مردم، کیفیت ورود و‌‎ ‎‌احترامی که به عمل آورد، برخورد کاملاً ساده و عادی که حضرت امام‌‎ ‎‌داشتند، شرح مفصل لازم دارد. اما همان موقع که بهبودی نشست، قبل از‌‎ ‎‌آنکه سخنی بگوید، حضرت امام شروع فرمودند که ما توقع نداشتیم‌‎ ‎‌ایشان ـ شاه ـ روحانیت را ارتجاع سیاه بخواند و با شدت به حالت نیمه ‎‌عصبانی زندگی روحانیون را تشریح کرده و ارتجاع را معنی کردند. او که‌‎ ‎‌نمی توانست سخنی بگوید، پس از مدتی گفت حضرت آیت الله خلاف به‌‎ ‎‌عرض مبارک رسانده اند.

خواست دنبال کند، امام سخن او را قطع کرده‌‎ ‎‌فرمودند، خیال می کنید من همین جوری چیزی می گویم؟ خلاف به من‌‎ ‎‌گفته شده و شروع کردند به ذکر مدرک و زمان و خصوصیات صحبت‌‎ ‎‌شاه. بالاخره بهبودی دید نمی تواند چیزی بگوید، سخنان حضرت امام که‌‎ ‎‌تمام شد، گفت حضرت آیت الله من فقط یک پیام آورده بودم، اگر‌‎ ‎‌اجازه می دهید بگویم. هنوز چند جمله نگفته بود که امام فرمودند به‌‎ ‎‌ایشان بگویید اشتباه کرده اند. ارتجاع سرخ است. به ایشان (شاه) بگویید‌‎ ‎‌حداقل به همین قانون عمل کنند. پس از یکی دو جمله فرمودند: ما‌‎ ‎‌تکلیف خودمان را می دانیم ایشان هم خودشان می دانند. ‌

‌‌ ‌

‌‎ 

برشی از کتاب صحیفه دل؛ جلد اول؛ ص ۱۶۷-۱۶۸؛ ناشر: موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی؛ چاپ سوم (۱۳۸۵).

دیدگاه تان را بنویسید