امام چگونه گرد غم را از چهره فرماندهان و رزمندگان زدودند؟

چند سطر پیام امام، همه نگرانی و غم و غصه ای را که بر دل رزمندگان و فرماندهانشان نشسته بود به جوی از امید و اطمینان بدل کرد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس: یک روز از عملیات بدر می‌‌ گذشت و ما هنوز نتوانسته بودیم به هدف نهایی از پیش تعیین شده عملیات برسیم و دشمن هم فشار زیادى را وارد آورده و بعضى مناطق آزاد شده را متصرف شده بود. در چهرۀ تک تک فرماندهان و رزمندگان اسلام گرد غم و ناامیدى و اندوه دیده می ‌‌شد. از سوى فرماندهى قرارگاه مرکزى، همۀ یگانها آماده بودند تا به محض فرا رسیدن شب بر دشمن که تازه به مناطق از دست داده راه یافته بود، حمله کنند. ناگهان جوّ سکوت و غمبارى که بر همه جا حاکم بود با رسیدن چند سطر پیام امام شکست و به جوّى مملو از امید، اطمینان و آرامش تبدیل شد. 
امام طى پیامی ‌‌به فرماندهان ارتش و سپاه فرموده بودند: «به فرماندهان سپاه و ارتش بگویید؛ چون گزارش دادند بعضیها ناراحت هستند؛ مى‌ خواستم بگویم هیچ جاى نگرانى نیست. البته من براى شهدا و شما دعا مى‌ کنم ولى باید همه ما بدانیم که ما تابع اراده خداوند هستیم. ما از ائمه که بالاتر نیستیم. آنها هم در ظاهر بعضى وقتها موفق نبودند. هم پیغمبر (ص)، هم امیرالمؤمنین (ع)، هم امام حسن (ع) و امام حسین (ع). ما که نسبت به مقام اینها چیزى نیستیم. عمده مشیت خداوند است که هر چه او بخواهد همان خوب است و چون عسل شیرین و باید با آغوش باز پذیراى آنچه او مى‌ خواهد باشیم و از هیچ چیز نگران نباشید. محکم باشید و از هم اکنون در فکر عملیات بعد. و مطمئن باشید که پیروزید. امروز هم پیروزید. اگر کار براى خدا باشد که شکست ندارد» (صحیفه امام؛ ج 21، ص 609-610)

 

منبع: امام و دفاع مقدس؛ مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س)، ص 86.

 

دیدگاه تان را بنویسید