علت عصبانیت امام از سفیر شوروی در تهران چه بود؟

پرسش های ما و پاسخ های گنگ سفیر شوروی از نیمه های شب تا نزدیک ساعت هشت صبح طول کشید که دست آخر هم برای دیدار، خدمت امام رسید.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس: شبی که قوای شوروی افغانستان را اشغال کرد. شب هنگام، تقریباً نیمه ‌های شب که به صبح نزدیک می ‌‌شد، به ناگاه سفیر شوروی در تهران وارد دفتر امام در قم شد. اعضای دفتر و از جمله خود من از حضور سفیر شوروی در دفتر امام در آن وقت شب بسیار متعجب بودیم. البته همین جا داخل پرانتز ذکر کنم، اینکه چگونه سفیر شوروی بدون هرگونه اطلاع قبلی، به صورت سرزده وارد دفتر امام در قم شد، مربوط است به سادگی تشکیلات دفتر و این سادگی همواره مورد نظر امام بوده و به آن سفارش می‌‌ کردند. هر چه از او سؤال کردیم که چه مسأله‌ ای پیش آمده که چنین سرزده و در این موقع از شب به اینجا آمده‌ اید؟ پاسخ می ‌‌داد من کاری ضروری و حساس با حضرت امام دارم و باید ایشان را ملاقات کنم. پرسش ‌های ما و پاسخ ‌های گنگ سفیر شوروی تا ساعت 8 صبح ادامه یافت و عاقبت ایشان خدمت امام رسید. سفیر شوروی خبر اقدام اشغال خاک افغانستان توسط قوای نظامی شوروی را به اطلاع حضرت امام رساند. امام با حالتی عصبی و مستحکم رو به سفیر شوروی کرده و گفتند: «شما کار اشتباهی کردید. شما در این کار هیچ موفقیتی به دست نمی‌ آورید و بی ‌تردید روزی به اشتباه خود اقرار خواهید کرد». 

 

برشی از کتاب برداشت هایی از سیره امام خمینی(س)؛ ج 4، ص 218-219؛ چاپ چهارم (1388)؛ ناشر: چاپ و نشر عروج؛ خاطره به نقل از حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر آشتیانی.
 

 

دیدگاه تان را بنویسید