احد یاغموری روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: بارورسازی ابرها محدوده کوچکی را شامل می شود و عملیات کنترل نشده آن چه بسا می تواند خسارات جبران ناپذیری در محل را به دنبال داشته باشد.
وی یادآوری کرد: بر اساس مستندات جهانی در ایده آل ترین شرایط باروری ابرها می تواند منجر به افزایش 10 تا 15 درصدی بارش طبیعی در منطقه شود.
این مسئول ادامه داد: میانگین بارشهای این استان نیز از اول مهر سال 96 تا 31 مرداد امسال، 305 میلی متر گزارش شد که این میزان در بلند مدت (304 میلی متر) بود و به عبارتی نرمال است.
وی اظهار داشت: بر این اساس میانگین بارش 11 ماه سال زراعی استان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 254 میلی متر بود که 20 درصد افزایش نشان می دهد.
مدیر کل هواشناسی استان زنجان ادامه داد: تحلیل ها بیانگر آن است که بیشترین بارش استان طی مدت یاد شده به ماهنشان با 27 درصد بیش از نرمال و کمترین آن به خرمدره با 22 درصد کاهش اختصاص دارد.
این مسئول ادامه داد: این در حالی است بارندگی های شهر زنجان نیز در مدت یاد شده و نسبت به نرمال یک درصد بیشتر بوده و در مجموع وضعیت خوبی در این بخش حاکم بوده است.
وی بیان کرد: موضوع مهمی که وجود دارد این است که سهم میانگین بارش های سالانه این استان در فصل تابستان چهار درصد معادل 15 میلی متر است و حتی با احتساب این روند، به سطح نرمال نمی رسد.
یاغموری افزود: سهم بارش استان در ماههای شهریور به ویژه مهر بسیار اندک و نوسانات سالیانه نیز زیاد بوده و این در حالی است این وضعیت در ماه آبان که آغاز کشت دیم کشاورزی می باشد بیشتر رخ می دهد.
وی بیان کرد: تحلیل ها نشان می دهد بارش خرداد امسال در مناطق مختلف استان نسبت به بلند مدت (30 ساله) کم سابقه و با حتی بی سابقه بوده است.
به گزارش ایرنا، هم اکنون این اداره کل 60 ایستگاه هواشناسی در استان دارد که از این تعداد 30 ایستگاه بصورت خودکار اطلاعات مورد نیاز را جمع آوری می کند.
9646/8068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.