به گزارش ایرنا، اهدای عضو به معنای آن است که یک فرد اجازه ‌دهد تا بافت و اندام سالم او به شخص دیگری اهدا شود و این پیوند می‌تواند در زمان حیات یا پس از مرگ او انجام گیرد.
برای شخص اهداکننده این امکان وجود دارد تا برخی از ارگانها و بافت‌های خود مانند یکی از کلیه‌ها و بخشی از کبد را پیش از مرگ به شخص دیگری اهدا کند اما در بیشتر موارد اهدای عضو زمانی انجام می‌گیرد که امکان زنده ماندن فرد اهداکننده وجود نداشته باشد.
کلیه‌ها، قلب، کبد، پانکراس، روده، ریه، استخوان، مغز استخوان، پوست و قرنیه جزو پیوندهای متداول به شمار می روند.
اما در این میان افراد و خانواده هایی مثل خانواده شوقی اهل روستای ورمزیار ارمغانخانه زنجان هستند که بدون هیچ چشم داشتی و با ایثار و گذشت وصف ناپذیری به اهدا عضو یکی از عزیزان خود که در دوران کودکی دچار مرگ مغزی شده رضایت می دهند، اقدامی که هرگز فراموش نمی شود و همواره در اذهان می ماند.
ریحانه شوقی 11 ساله اهل روستای ورمزیار شهر ارمغانخانه که چندی پیش بر اثر تصادف در مرکز آموزشی تخصصی و فوق تخصص آیت الله موسوی زنجان به مرگ مغزی دچار شده بود ارگانهای وی به نیازمندان اهدا شد.
مسئول شبکه فراهم آوری پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی زنجان در این ارتباط به خبرنگار ایرنا گفت: سه عضو بدن این بیمار مرگ مغزی اهل روستای ورمزیار ارمغانخانه به سه بیمار نیازمند حیاتی دوباره بخشید.
رویا قهرمانی افزود: این بیمار مرگ مغزی به نام ریحانه شوقی 11 ساله ساکن روستای ورمزیار شهر ارمغانخانه بر اثر تصادف رانندگی در مرکز آموزشی درمانی تخصصی و فوق تخصصی آیت الله موسوی زنجان بستری شده بود.
وی اظهار داشت: پس از اطلاع از وجود این بیمار مرگ مغزی، کارهای لازم برای کسب رضایت از خانواده وی انجام و این اقدام ایثارگرانه به اهدای سه عضو منجر شد.
قهرمانی افزود: بر این اساس پس از کسب رضایت از خانواده بیمار مرگ مغزی، کلیه ها و کبد بیمار برای اهدا به بیماران نیازمند به بیمارستان سینای تهران منتقل شد.
وی بیان کرد: این رضایت در شرایطی رخ داد که پدر این دختر نیز در صحنه تصادف فوت شده بود و مادر وی نیز به دلیل مصدومیت در تخت بیمارستانی تحت مداوا قرار داشت.
مسئول شبکه فراهم آوری پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی زنجان ادامه داد: از ابتدای سال جاری تا کنون 6 مورد اهدای عضو و هفت مورد رضایت اهدا در استان گزارش شد که در مقایسه با سال گذشته تا حدودی کاهش نشان می دهد.
وی خاطرنشان کرد: از هنگام شناسایی بیمار مرگ مغزی، اقدامات متعددی برای کسب رضایت از خانواده های آنان برای اهدای عضو انجام می شود که تیم های کارشناس و متبحری با توجه به وظایف تعریف شده برای این مهم مبادرت می کنند.
به گفته وی، سال گذشته 21 مورد رضایت از خانواده های بیماران مرگ مغزی برای اهدای عضو در این استان کسب شد که از این تعداد 20 مورد به مرحله اهدا رسید.

**برای رضایت خدا ارگان های دخترم را اهدا کردم
سمیه شوقی 35 ساله مادر ریحانه 11 ساله که هرگز گمان نمی کرد، فرزند دلبندش در یک سانحه دلخراش برای همیشه یه سفری طولانی برود، در این ارتباط گفت: در یک روز به همراه خانواده و خواهر زاده، شوهر خواهرم با خودرو در مسیر روستا عازم مراسمی عروسی به تهران بودیم که در یک لحظه با خودروی پراید تصادف کردیم و پس از این رخداد چیز دیگری را متوجه نشدم.
وی اظهار داشت: پس از مدتی خود را در تخت بیمارستان یافتم و به دلیل شدت تصادف برخی ارگان هایم به ویژه پا دچار شکستگی شده بود و بعد از پرس و جو مشخص که همسرم ، شوهر خواهرم در لحظه تصادف جان باختند و دختر 11 ساله ام نیز دچار مرگ مغزی شده بود.
مادر ریحانه ادامه داد: هرگز تصور نمی کردم در سانحه ای 2 تن از اعضای خانواده خود را از دست بدهم و تحمل این واقعه بسیار دردناک بود.
وی بیان کرد: تیم اهدای عضو علوم پزشکی برای کسب رضایت اهدای عضو وارد عمل شدند و از آنجایی که اطلاعات خوبی در ارتباط با این کار خداپسندانه داشتم، بخاطر رضای خدا ارگان های وی به نیاز مندان اهدا شد.
خانم شوقی ادامه داد: خودم نیز تمایل داشتم اگر اتفاق و یا مساله خاص برای خودم نیز اتفاق بیفتد، این کار یعنی اهدای عضو را انجام دهم که این مهم برای دخترم محقق شد.
وی خاطرنشان کرد: هر چند بازی ها، نگاهها و حتی خنده های سراسر مهربان و دوست داشتنی دخترم از اذهانم پاک نمی شود، اما خوشحالم از اینکه اهدای اعضای وی توانسته حیاتی 2 باره را به نیازمندان هدیه کند که بسیار ارزشمند است.
این مادر ادامه داد: ریحانه فقط 11 ساله سن داشت و کمتر از یکماه دیگر می خواست با دوستان خود در کلاس پنجم درس بخواند که این واقعه تلخ، فرصت زندگی را از او گرفت.
فتح الله شوقی دایی ریحانه نیز افزود: شنیدن این واقعه تلخ برای همه بسیار دردناک بود چرا که 2 تن از عزیزان خود را از دست دادیم از طرفی ریحانه دختر خواهرم نیز به مرگ مغزی دچار شده بود.
وی اظهار داشت: پس از این واقعه، رغبت بیشتری برای اهدای عضو و انجام این کار خداپسندانه وجود داشت حتی قبل از اینکه با خواهرم در این ارتباط صحبت کنم، وی رضایت و تصمیم خود را برای انجام این کار ارزشمند اعلام کرده بود.
وی ادامه داد: مطالبی زیادی در ارتباط با اهدای عضو و انجام این کار ایثارگرانه از طریق رسانه های دیداری شنیده بودم و بر این اساس این کار انجام گرفت.
شوقی خاطر نشان کرد: با اینکه ریحانه 11 ساله از میان ما رخت سفر بست ، اما یاد و اهدای عضو او به بیماران نیازمند زندگی دیگری را هدیه کرده که هرگز فراموش نمی شود.
روستای ورمزیار ارمغانخانه در 62 کیلومتری مرکز استان زنجان واقع شده است.
9646/8068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.