به گزارش ایرنا، اجرای طرح هدایت تحصیلی برای دانش آموزان آماده ورود به پایه دهم تحصیلی به منظور تسهیل فرآیند انتخاب رشته و تعیین مسیر حرفه ای و شغلی آنها انجام می شود.
اما هستند دانش آموزانی که نسبت به هدایت تحصیلی انجام شده توسط مدیران و مشاوران معترض بوده و ادعا دارند انتخاب رشته آنها بر اساس اجبار انجام شده و می تواند آینده شغلی آنها را تحت تاثیر قرار دهد.

** دانش آموز باید نمره ورود به رشته تحصیلی مورد علاقه خود را کسب کند
کارشناس اداره مشاور تحصیلی و تربیتی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان گفت: هدایت تحصیلی دانش آموزان پایه نهم بر اساس نمره درس های مرتبط خرداد در رشته های علوم انسانی، تجربی، ریاضی، فنی و حرفه ای و کاردانش انجام می شود.
علی ذوالفقاری اظهارداشت: نمره درس های مرتبط در پایه های تحصیلی هفتم و هشتم با ضریب یک و پایه نهم با ضریب سه محاسبه می شود.
وی تاکید کرد: میانگین نمره برای رشته علوم تجربی درس علوم 14 و ریاضی 13، برای علوم انسانی مطالعات اجتماعی با نمره 13، ادبیات فارسی 14 و عربی 12، برای رشته ریاضی 13 در درس علوم و 14 در ریاضی ملاک محاسبه است.
به گفته کارشناس و مشاور تحصیلی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان، دانش آموزانی که علاقه مند به ادامه تحصیل در رشته های فنی هستند باید نمره درس ریاضی آنها 12 باشد.

** ظرفیت کلاس های رشته تجربی در زنجان محدود است
کارشناس مسئول اداره مشاوره تحصیلی و تربیتی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان تاکید کرد: تعداد زیادی از والدین و دانش آموزان علاقه مند به ادامه تحصیل در رشته تجربی هستند با وجود اینکه معدل آنها بالاست اما نمره مورد نیاز برای درس های مرتبط را کسب نکرده اند.
اباذر سعادتی یادآوری کرد: این دانش آموزان می توانند همراه با تجدیدی های شهریور، امسال در امتحانات تعیین رشته شرکت کنند.
وی اضافه کرد: از طرفی نیز ظرفیت کلاس های رشته تجربی در استان زنجان محدود و پاسخگوی ورود همه دانش آموزان به این رشته نیست.
کارشناس مسئول اداره مشاوره تحصیلی و تربیتی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان گفت: دانش آموزان و والدینی که نسبت به انتخاب رشته تحصیلی معترض هستند می توانند با مراجعه به مشاوران تحصیلی در نواحی و مناطق 14 گانه استان مشکل خود را حل کنند.

** انتخاب رشته ام به اجبار بود
مائده بیات یکی از دانش آموزان زنجانی گفت: با معدل 18.75 علاقه مند به ادامه تحصیل در رشته تجربی هستم که در مدرسه مشاوران و مدیر مدرسه علوم انسانی را برایم تحمیل کردند.
وی اضافه کرد: انتخاب رشته باید بر اساس توانایی و علاقه انجام شود نه اینکه به اجبار در رشته ای ادامه تحصیل بدهم که هیچ رغبتی به آن ندارم.
این دانش آموز زنجانی ادامه داد: وقتی نسبت به رشته تحمیل شده خود اعتراض کردیم مدیر و مشاور مدرسه اعلام کرد هیچ اعتراضی وارد نیست و رشته تحصیلی شما انتخاب شده است.

**رشته تحصیلی ام بر اساس علاقه ام انتخاب شد
محمدسعید افشاری یکی دیگر از دانش آموزان پایه نهم استعدادهای درخشان زنجان افزود: سال تحصیلی مشاوران و مدیر مدرسه رشته های تحصیلی و چند نمونه از شغل های مرتبط با آن را معرفی کردند.
وی ادامه داد: طی سال تحصیلی نیز خودم با همراهی والدین 2 فرم مربوط به انتخاب رشته را تکمیل کردم و در حال حاضر نیز نمره های مورد نیاز برای رشته ریاضی را کسب کرده ام.
این دانش آموز زنجانی یادآوری کرد: حداقل نمره درس ریاضی برای این رشته در مدارس تیزهوشان باید 16 و علوم نیز 14 باشد که این نمره ها به ترتیب در مدارس عادی 14 و 12 محاسبه می شود.
به گزارش ایرنا، در حال حاضر 2 هزار و 10 مشاور با همکاری مدیران مدرسه هدایت تحصیلی 17 هزار دانش آموز دختر و پسر را انجام می دهند.
9505/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.