به گزارش ایرنا، موضوع راه اندازی و ایجاد پیاده راه از ابتدای تیر امسال در شهر زنجان کلید خورد و همزمان با انتشار اخبار گوناگون در خصوص تصمیم شهردار و مصوبه اعضای شورای اسلامی این شهر، تبلیغات فرهنگی هم برای آشنایی شهروندان با مزایای این طرح در قالب های مختلف آغاز شد.
پیاده راهی که پیش از این هر ساله شاهد برگزاری چهار گذر بود، این بار لباس رسمی با همین نام بر تن می کرد و برای تمام روزها شاهد کاهش و محدودیت تردد خودروها و افزایش شمار عابران پیاده می شد.
سبزه میدانی که بیشترین خاطرات مردم زنجان را در فضای شهری به خود اختصاص داده است، این بار هم بنا بود تا با اصلاحاتی که در آن اعمال می شود، خاطرات جدیدی را برای شهروندان و نسل کنونی زنجانی ها رقم بزند.
اما این رویه و اصلاحات چندان به مذاق برخی از کسبه و ساکنان منطقه خوش نیامد، همین موضوع هم سبب شد تا گروهی از آنان در همین محدوده تجمع کنند و نسبت به اجرای این طرح معترض باشند.
محمدی یکی از کسبه همین منطقه با طرح این موضوع که از زمان آغاز اجرای پیاده راه میزان فروش آن به کمتر از 20 درصد کاهش یافته است، گفت: بسیاری از مشتریان با خودرو تا این محدوده می آمدند، خرید می کردند و می رفتند.
حسنی از دیگر کسبه خیابان امام از کاهش تردد خودروها و نحوه بارگیری و بار اندازی ابراز نگرانی کرد و افزود: کار ما با خودروهاست، مردم نمی توانند خودروهای خود را تا این محدوده بیاورند در نهایت از ما هم خرید نمی کنند.
این همان موضوعی بود که نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی را وادار کرد تا در شورای اداری شهرستان زنجان نسبت به نبود مطالعات کافی در خصوص ایجاد پیاده راه سخن بگوید و خواستار توجه به اعتراض مردم شود.
علی وقفچی در همین جلسه اظهار داشت که فروش صنایع دستی به تازگی در سطح شهر رونق می گرفت اما این تصمیم می تواند به فروشندگان این محدوده از شهر خسارت بزند.
اما در همین جلسه فرماندار شهرستان زنجان ضمن اعلام اینکه اطلاعات منتقل شده به وقفچی ناقص و غیر صحیح است، گفت: آنچه بناست در مرکزی ترین خیابان شهر رخ دهد، اصلاحات ترافیکی برای کاهش حجم بالای تردد خودروهاست.
رضا عسگری با بیان اینکه اغلب خدمات مورد نیاز شهروندان در محدوده سبزه میدان تا چهار راه انقلاب واقع شده است، اصلاح خطوط ترافیکی را زمینه ساز دسترسی آسان مردم به این امکانات و کاهش حجم ترافیک در این منطقه خواند.
نظر شهردار زنجان نسبت به اعتراض بازاریان و کسبه منطقه متفاوت بود و در این زمینه تاکید داشت که راه اندازی پیاده راه نه فقط مانع فعالیت کسبه و بازاریان در این محدوده نمی شود، بلکه فرصت عرضه و تقاضا و به دنبال آن رونق کسب و کار را فراهم می کند.
علی معصومی که موضوع رساله دکتری خود را موضوع پیاده راه های شهری اعلام کرده است، در این زمینه اعتقاد دارد که پیاده راه فرصتی برای بازگشت امنیت و آرامش شهروندان و ساکنان بافت مرکزی و تاریخی شهر است، فرصتی که از مهاجرت مردم به شهرک های حاشیه ای و تخلیه این منطقه جلوگیری می کند.
وی در همین زمینه تاکید دارد که پیاده راه هیچ محدودیتی برای کسبه و بازاریان نیست و حتی فرصت و زمانبندی مناسب برای بارگیری و بار اندازی خودروها پیش بینی شده است.
معصومی ادامه داد: با شکل گیری پیاده راه، تعداد عابران پیاده و گردشگران در این محدوده افزایش و به تدریج بازار کسبه رونق می یابد و این خلاف نگرانی کنونی فعالان اقتصادی و صنفی منطقه است.
سخنگو و رئیس کمیسیون سرمایه گذاری شورای اسلامی شهر هم نظر شهردار زنجان را تایید کرد و گفت: به حتم هر طرح جدیدی نگرانی هایی برای شهروندان به همراه دارد اما تمام مردم زنجان باید متوجه باشند که ابعاد مختلف این طرح با حضور بازاریان، کارشناسان و اساتید بررسی شده است.
سجاد خدایی تاکید کرد: با وجود این بررسی ها مشکلی برای کسب و کار بازاریان و کسبه منطقه ایجاد نمی شود.
وی افزود: نمونه های این طرح در کشورهای توسعه یافته و سایر شهرهای ایران مورد بررسی قرار گرفته و همگی خروجی مثبتی داشته است.
خدایی تصریح کرد: خلاف نگرانی موجود، با شکل گیری پیاده راه فرصت ماندگاری مسافران و شهروندان در این محدوده افزایش می یابد و به حتم در رونق کسب و کار هم موثر خواهد بود.
پیاده روی از قدیمی ترین و اصلی ترین ابزارهای جابجایی انسان ها از ابتدای تاریخ بشریت بوده است و اکنون هم اهمیت و نقش آن در سلامتی انسان ها به وضوح آشکار است و به نظر می رسد شهروندان زنجانی باید صبوری به خرج دهند و ثمره اجرای این طرح را که بخشی از پروژه بزرگ سبزه میدان است، مشاهده کنند.
3001/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.