به گزارش ایرنا عملیات اجرائی ساخت جاده سرچم به میاندوآب به طول 188 کیلومتر با اعتبارات ملی آغاز شده که 30 کیلومتر آن در آذربایجان غربی (میاندوآب) و بقیه در مسیر آذربایجان شرقی واقع است.
بهره برداری از این طرح به یکی از آرزوهای دیرینه مردم میاندوآب و ابزار انتخاباتی برخی از نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی تبدیل شده اما در عمل نتیجه ای برخلاف وعده ها عاید مردم شده است.
این طرح مسافت میاندوآب تا پایتخت را 150 کیلومتر، هزینه های ناشی از استهلاک خودرو، سوخت و خطرات احتمالی جاده ای را در مسیر منتهی به پایتخت کاهش می دهد.
تردد بیشتر روستاییان بخش باروق میاندوآب نیز که راه دسترسی مناسب ندارند و بعد مسافت آنان تا مرکز شهرستان زیاد است با بهره برداری از این طرح تسهیل می شود.
عملیات عمرانی این طرح که اکنون 10 کیلومتر از آن دست نخورده مانده، با روی کارآمدن دولت یازدهم از سرگرفته شد اما محدودیت های اعتباری همچنان پابرجاست و مردم محلی اینبار وعده بهره برداری از این جاده تا پایان سال جاری را انتظار می کشند؛ وعده ای که با وجود کوهستانی بودن منطقه کمی بعید به نظر می رسد.
مدیرعامل شرکت مجری طرح سرچم به میاندوآب در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، بیان کرد: زمانی که برای اجرای این طرح دعوت شدیم، مسوولان از نبود محدودیت های اعتباری طرح سخن می گفتند اما در عمل چیزی غیر از آن را مشاهده کردیم.
'علیرضا کامزا' افزود: این طرح شامل پنج قطعه بوده که 36 کیلومتر آن از سمت میاندوآب و قطعه آخر منتهی به میانه ساخته شده و از کیلومتر 36 تا کیلومتر 144 به شرکت ما واگذار شده است.
وی با اشاره به اینکه در گذشته این طرح برای کسی به ویژه مسوولان و نمایندگان میاندوآب در مجلس شورای اسلامی اهمیتی نداشت، گفت: اکنون این طرح برای مسوولان حیاتی بوده و انرژی زیادی هم برای تکمیل آن صرف می کنند اما محدودیت های مالی وجود دارد.
مدیرعامل شرکت مجری محور سرچم به میاندوآب بیان کرد: در سال گذشته، حدود 170 میلیارد ریال برای انجام عملیات عمرانی پروژه مطالبه داشتیم که متاسفانه مبلغ قابل توجهی پرداخت نشد.
وی بیان کرد: شرکت تمام تلاش خود را نیز بکار بسته تا این طرح را به اتمام برساند اما حل مشکلات عدیده پیش رو نیازمند مساعدت مسوولان است.
کامزا با اشاره به اینکه 10 کیلومتر باقی مانده از این طرح با قرار گرفتن در ارتفاعات از آب و هوای سرد برخوردار است، اظهار داشت: تامین مواد منفجره و انتقال آب به این مکان مرتفع پرهزینه است.
وی اعتبار 200 میلیارد ریالی محور سرچم به میاندوآب در سال جاری را ناکافی دانست و گفت: تا به حال بدون اعتبار کار کرده ایم و شرکت در تکمیل طرح با محدودیت های بسیاری روبرو است.
مدیرعامل شرکت مجری محور سرچم به میاندوآب افزود: مبلغ صورت وضعیت ها در سال گذشته 170 میلیارد ریال بود اما در مجموع 6 میلیارد ریال اعتبار برای طرح پرداخت شد و این پول حتی حقوق نگهبان را کفاف نکرد.
کامزا افزود: این طرح 108 کیلومتری به 2 کارگاه با امکاناتی همچون سنگ شکن و کارخانه آسفالت تجهیز شده است و اگر خرید قطعات آهنی را برای سنگ شکن در نظر بگیریم، اعتبار زیادی مورد نیاز است.
وی در خصوص اینکه اگر اعتبار داده شود، 10 کیلومتر باقی مانده از پروژه چه مدتی طول می کشد تا اجرائی شود، افزود: اگر اعتبار داده شود تا آخر سال 1397 کار انجام می شود اما بنا بر گفته مدیرکل راه و شهرسازی استان این پروژه به 700 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد تا تکمیل شود.
پیمانکار پروژه سرچم - میاندوآب با تاکید بر اینکه در سال جاری 200 میلیارد ریال اعتبار برای این پروژه اختصاص داده شده است، بیان کرد: جذب این اعتبار به تلاش و پیگیری نمایندگان شهرستان بستگی دارد.
مدیر حوزه طرح های شرکت ساخت و توسعه در آذربایجان غربی نیز در این خصوص به ایرنا گفت: پروژه سرچم به میاندوآب پیش از این به شرکتی واگذار شده بود که مشمول ماده 48 شد و سپس طی مناقصه ای و با وقفه به شرکت جدیدی واگذار گردید.
'بخشعلی آقالار' گفت: آسفالت های آسیب دیده این طرح نیز ترمیم و لکه گیری می شود و روکش هم بستگی به تأمین اعتبار دارد اما طرح با کمبود اعتبار مواجه است.
جهانبخش محبی نیا یکی از نمایندگان میاندوآب در مجلس شورای اسلامی پیشتر در جلسه شورای اداری میاندوآب با اشاره به اجرای عملیات جاده سرچم به میاندوآب گفته بود که برای تکمیل این طرح 50 میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافته است.
ناصر امیری، فرماندار شهرستان ویژه میاندوآب هم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: این پروژه در اوایل مقرر بود در بازه زمانی 10 ساله به پایان برسد اما مشکل اصلی پروژه در وهله اول، کمبود اعتبار و بعد کم لطفی مسوولان آذربایجان شرقی برای اجرای این طرح در سال های قبل بوده است.
وی افزود: در حال حاضر و بر اساس گفته پیمانکار اگر اعتبار مورد نیاز پروژه در سال جاری تخصیص و پرداخت شود تا پایان سال 1397 طرح به بهره برداری می رسد.
امیری گفت: تا اتمام و تحویل پروژه باید کلیه عملیات های اجرایی آن از جمله آسفالت و تجهیز آن به امکانات ایمنی به پایان برسد که آن هم در صورت تأمین اعتبار نیاز به یک دوره حداقل 2 ساله خواهد داشت.
امیری گفت: اعتبار مورد نیاز برای اتمام کامل این پروژه بر اساس برآورد مشاور و پیمانکار طرح حدود 720 میلیارد ریال است.
شهرستان میاندوآب با بیش از 277 هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان غربی واقع شده است.
گزارش: زین العابدین شیخی
9871/3093/3072
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.