به گزارش ایرنا، شهرداری زنجان که پیش از این به مناسبت فرا رسیدن ماه مبارک رمضان تور مسجد گردی در شهر را راه اندازی کرده بود، اکنون در تلاش برای حرکت تور گردشگری در سراها و کاروانسراهاست.
زنجان که فقط در اطراف بازار خود 29 کاروانسرا دارد، اکنون می خواهد پذیرای گردشگرانی باشد که در جستجوی هویت سنتی و آداب و رسوم گذشتگان هستند.
از همین رو، سازمان فرهنگی شهرداری زنجان نشستی با حضور اساتید و فعالان اجتماعی و فرهنگی این شهر ترتیب داد تا طی آن اعلام کند باید آستینی برای توسعه گردشگری در این شهر بالا زد و جارچیان مسافران و گردشگران را از مبدا و مقصد گردشگری بودن زنجان مطلع کنند.
رئیس سازمان فرهنگی شهرداری زنجان در همین نشست گفت: برای توسعه گردشگری با تکیه بر هویت تاریخی سراها و کاروانسراها، طرح گردشگری زنجان مبدا و مقصد گردشگران اجرا می شود.
شمس الله وثوقی این جمله را هم گفت که می خواهیم از ظرفیت شهری زنجان برای جذب گردشگر استفاده کنیم.
مشاور فرهنگی شهردار زنجان در ادامه اضافه کرد: بزرگترین اتفاقی که در جهان معاصر افتاده، انتقال فرم ها از غرب به شرق و تحت تاثیر این فرم ها قرار گرفتن معماری است.
نورالدین رضوی افزود: فرم ابزاری برای انتقال محتواست و در حقیقت آنها از دین نشات گرفته اند و به منصه ظهور رسیده اند.
وی تاکید کرد: در این میان سراها و کاروانسراها، محلی برای انتقال و تبادل فرهنگی بود و ایران از این فرصت تاریخی به وفور استفاده کرده است.
رضوی یادآورشد: در هر کاروانسرا به تناسب حضور کاروانی از شهرهای مختلف آیین های شگرفی شکل گرفته است و امروز می توان در قالب طرح های گردشگری آنها را معرفی کرد.
مشاور فرهنگی شهردار زنجان با بیان اینکه زنجان در مسیر شاهراه جاده ابریشم و اتصال شرق به غرب جهان قرار دارد، اظهار کرد: باید سراها و کاروانسراهایی را که به تبع قرار گرفتن در این شاهراه در چنین شهری شکل گرفته است، بازشناسی و باز تعریف کرد.
وی ادامه داد: مقصد و مبدا گردشگری بودن بزرگترین رکن کاروانسراها و سراها بوده است و می توان با تکیه بر همین فرهنگ بومی و دینی، ظرفیت های گردشگری شهر زنجان را معرفی کرد.
اینکه زنجان شهر و استان جاذبه های گوناگون گردشگری است و توان پاسخگویی به هر نوع سلیقه ای را دارد به تایید رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر زنجان هم رسید و امامعلی دادخواه در ادامه جلسه به توانمندی های گردشگری این منطقه به تفصیل اشاره کرد.
دادخواه این موضوع را هم بیان و تاکید کرد: باید اتفاقی میان نسل گذشته و جدید جامعه رخ دهد تا فرهنگ و هویت اصیل و سنتی هم در کنار هویت جدید و در هم تنیده با فضای مجازی دیده و مطرح شود.
وی فرهنگ را مجموعه پیچیده و بهم پیوسته ای از شیوه های زندگی مردم در زمان و مکان خاصی خواند که طی تاریخ و تحت تاثیر عوامل مختلف و متعدد ساخته شده و نسل به نسل منتقل می شود.
دادخواه که خود اهل ارومیه است، اعلام کرد: زنجان فرهنگ و هویت خاص خود را دارد و اندکی بررسی و مطالعه شگفت انگیز بودن آن را به اثبات می رساند.
رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر زنجان به تخصیص 15 هزار میلیارد ریال اعتبار برای بازآفرینی شهری در دولت تدبیر و امید اشاره کرد و گفت: باید از این اعتبار در معرفی فرهنگ و هویت این شهر بهره گرفت و بناهای تاریخی را برای احیای فرهنگ سنتی زنده کرد.
وی با بیان اینکه زنجان به حتم برای توسعه باید به سمت گردشگری برود، افزود: یکی از دلایلی که پیاده راه بناست در مرکزی ترین قسمت شهر ایجاد شود، همین آسان سازی دسترسی گردشگران به مناطق گردشگری در کمترین زمان ممکن است.
زنجان به رغم اینکه طی تاریخ 12 بار به طور کامل تخریب شد، بار دیگر سرپا ایستاد و حیات را از سر گرفت، این جمله را حسن حسینعلی مورخ، نویسنده و مدرس کتاب های تاریخی اعلام کرد.
حسینعلی این را هم گفت که نباید در اجرای طرح های گردشگری با شتاب و عجله دست به کار شد و از بخش خصوصی بهره گرفت.
وی تصریح کرد: بخش خصوصی نگاه اقتصادی دارد و منطقی است که به دنبال منافع خود باشد، از همین رو نمی تواند آنگونه که باید از فضاهای تاریخی، بهره برداری فرهنگی کند.
حسینعلی تاکید کرد: طی تاریخ شهرهای به مراتب بزرگتر و پررونق تری نسبت به زنجان وجود داشت اما امروز حتی کوچکترین اثر تاریخی از آنها در دسترس نیست و برخی هم به شهر گمشده شهرت یافته اند.
زنجان طولانی ترین بازار جهان را درخود جای داده است، بازاری که تعداد سراها و کاروانسراهای آن به تنهایی به عدد 29 می رسد که خود گویای وجود ظرفیت تاریخی کلانی در این منطقه است.
حال شهرداری زنجان با علم به وجود چنین ظرفیتی تلاش دارد تا چهارشنبه ها و پنجشنبه های هر هفته تابستان امسال تور گردشگری با مقصد سراها و کاروانسراها را راه اندازی کند.
3001/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.