به گزارش ایرنا، اوایل فقط 10 ها وانت بار و کامیونت میوه فروش در حاشیه بزرگراه 22 بهمن زنجان سد معبر می کردند، رفته رفته ارزان تر بودن قیمت میوه آنها نسبت به مغازه ها و بازار، بازار آنان را گرم تر کرد.
مردم که استقبال کردند، میوه فروشان هم همانند سایر مشاغلی که رونق می گیرند به فکر تبلیغ و اطلاع رسانی افتادند و افرادی را بنام کارتنی بکار گرفتند.
امروز بیش از 200 خودرو در حاشیه بزرگراه 22 بهمن زنجان اتراق کرده اند و میوه، آب میوه و حتی روکش صندلی خودرو می فروشند و بسیاری از آنها هم همکاری به نام کارتنی دارند که کار خاصی به غیر از به دست گرفتن تکه کارتن حامل نرخ میوه یا ویژگی تبلیغی آن و ایستادن در وسط خیابان نداشته اند و ندارند.
این کارتنی ها به گفته خودشان از ساعت 9 صبح تا 20 عصر که کم کم آفتاب غروب می کند، چند 10 متر جلوتر از ماشین میوه فروش وسط خیابان و بزرگراه می ایستند و تکه مقوا یا کارتنی در دست می گیرند و این کار تابستان و زمستان ندارند و سوز کولاک زنجان و گرمای سوزان ظهر تیر و مرداد هم نمی شناسند.
داریوش یکی از همین کارتنی های روز مزدی است که روزی به گفته خودش 35 هزار تومان می گیرد و نزدیک 12 ساعت در حاشیه خیابان کارتن نگه می دارد و می گوید: کار نیست، همین کار هم درآمد بخور و نمیری به دستم می رساند اگر کار بود که این همه زحمت لازم نبود.
مهدی یکی دیگر از همین کارتنی هاست که می گوید: شریک میوه فروش هستم، هر روز من کارتن نگه می دارم، شریکم میوه می فروشد، روزی 50 تا 60 هزار تومان برای هر کداممان باقی بماند کلاهمان را هوا می اندازیم.
حسن هم دیگر کارتنی است که روزمزد کار می کند اما دستمزد روزانه اش بیش از داریوش است، او هم می گوید: کار دیگری نداریم، از بیکاری که بهتر است، اگر شهرداری و پلیس جریمه نکند، درآمدش را قبول داریم.
اما قانون حرف دیگری می زند و شغل مهدی و شریکش را سد معبر و جرم تلقی می کند، جرمی که به گفته رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی منجر به جریمه کرد روزانه 60 تا 100 نفر از این میوه فروشان و سد معبر کنندگان می شود.
قانون سد معبر هم این کاسبان حاشیه خیابان ها و میدان های زنجان را متعرض به حقوق دیگر شهروندان معرفی می کند و صراحت دارد که 'هر روزه افراد بسیاری با استفاده نامتعارف از معابر عمومی مانع از اعمال حق عمومی می شوند که شهرداری و ماموران آن مکلف به رسیدگی و جلوگیری از انسداد معبر و رفع سد معبر هستند'.
همین قانون می گوید: 'سد معبر به هر عملی اطلاق می شود که باعث انسداد معابر عمومی می گردد، به طوریکه عبور و مرور از آنها به طور دائم یا موقت غیرممکن یا دشوار شود.'
در جای دیگری هم تبصره 1 بند 2 ماده 55 قانون شهرداری ها ادامه می دهد: 'سد معابر عمومی و اشغال پیاده روها و استفاده غیر مجاز آنها و میدان ها و پارک ها و باغ های عمومی برای کسب یا سکنی و یا هر عنوان دیگری ممنوع بوده و شهرداری مکلف است از آن جلوگیری و در رفع موانع موجود و آزاد کردن معابر و اماکن مذکور به وسیله ماموران خود اقدام کند.'
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی هم علت جریمه این میوه فروشان و دست فروشان حاشیه خیابان ها را همین سد معبر اعلام می کند و می افزاید: شهرداری باید برای ساماندهی آنان گام بردارد و پلیس هم به کمک آنها بیاید.
رمضان آفریدون این را هم تاکید می کند که این افراد محل امرار معاش دیگری به غیر از همین دست فروشی و کارتنی ندارند و نمی توان خیلی در مورد جریمه آنان سخت گرفت.
وی ادامه می دهد: شهرداری باید محل مناسبی را برای اسکان این خودروها و دست فروش ها تدارک ببیند.
پاسخ این مطالبه را معاون خدمات شهری شهردار زنجان می دهد و می گوید: خودروهایی که در حاشیه خیابان ها اقدام به فروش میوه و هر نوع کالای دیگری می کنند، فقط می توانند در بازار روز یا میادینی که شهرداری در اختیار آنها قرارداده است، فعالیت کنند.
غلامحسن احمدی می افزاید: استقرار خودروها برای میوه فروشی یا فروش هر نوع کالای دیگری در کنار خیابان و مسدود کردن بخشی از معبر یا پیاده رو، از نظر قانونی ممنوع است.
احمدی تاکید دارد که به غیر از بازار روز، در سطح شهر مکانی وجود ندارد که فروشندگان سیار بتوانند در آن مستقر شوند.
میوه فروشان استقبال نمی کنند چون به گفته رضا که یکی از همین میوه فروشان حاشیه خیابان است، بساط آنان در بازار روز یا دورتر از مسیر تردد خودروها رونق ندارد.
حرف رضا را معاون خدمات شهری شهردار زنجان تایید می کند و می گوید: شهرداری زنجان به تازگی محلی را در سایت کارگاهی در کنار بازار خودرو برای استقرار این خودروهای میوه فروشی پیش بینی کرده است.
سایت کارگاهی در شرقی ترین نقطه شهر قرار دارد و با آنکه حاشیه بزرگراه 22 بهمن محسوب می شود اما مسیر دسترسی به بازار خودرو چندان هم هموار، آسان و کوتاه نیست که خودروهای میوه فروش و کارتونی ها به آنجا نقل مکان کنند.
با این وضعیت خودروهای میوه فروش و دست فروش حاشیه اتوبان به آن محل نمی روند، چون بازارشان مشتری ندارد، این سخن مشترک اغلب آنان است.
در این شرایط هم کارتنی ها بدون توجه به جریمه 45 هزار تومانی پلیس راهنمایی و رانندگی، هر روز همراه شریک یا صاحب کار خود بدون لحاظ گرمای تابستان و سرمای سوزان زمستان های زنجان به کار خود مشغول هستند و از اینکه ممکن است خودرویی هم جان آنان را تهدید کند، ابایی ندارند.
3001/8068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.