دکتر محمد رضا صائینی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بر این اساس 10 درصد افراد بالای 18 سال استان، مصرف کننده سیگار به صورت روزانه هستند که این میزان در سطح کشور 10.1درصد است.
به گفته این مسئول بهداشتی همچنین 13.14 درصد مصرف کنندگان دخانیات در سطح کشور بصورت روزانه از آن استفاده می کنند که از این میزان چهار درصد را زنان تشکیل می دهند.
صائینی افزود: دخانیات شایعترین عامل قابل پیشگیری مرگ در جهان بشمار می رود و سالانه بیش از هفت میلیون نفر در دنیا به دلیل استعمال دخانیات جان خود را از دست می دهند که علت حدود 900 هزار مرگ فقط در اثر مواجهه با دود دست دوم دخانیات است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زنجان ادامه داد: بازدید از مراکز مجاز عرضه مواد دخانی و ارائه آموزش های لازم به متصدیان، پیگیری مفاد قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات در اماکن عمومی و مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی از جمله ممنوعیت عرضه سیگار در مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی به غیر از سه صنف خواربارفروش، سوپرمارکت و اسقاطی فروش از جمله اقدامات بوده است.
وی بیان کرد: بازدید مشترک با اداره های مربوطه از جمله سازمان صنعت، معدن و تجارت و اتاق اصناف در راستای پیگیری دریافت پروانه فروش مواد دخانی توسط مراکز مجاز عرضه مواد دخانی و همکاری با اداره های مربوطه در طرح جمع آوری قلیان از اماکن عمومی و مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی از جمله کارهای انجام شده در سال های گذشته بوده است.
صائینی افزود: آموزش به تمام پزشکان مراکز خدمات جامع سلامت به منظور مشاوره و کمک به افرادی که علاقه مند به ترک سیگار هستند (در راستای ایجاد مراکز مشاوره ترک دخانیات) و تهیه و توزیع رسانه های آموزشی برای نصب در اماکن عمومی و مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی در راستای ممنوعیت استعمال دخانیات در اماکن عمومی انجام شده است.
وی اظهار کرد: این معاونت در این راستای آموزش های لازم به دانش آموزان در مدارس برای افزایش آگاهی آنان از مضرات سیگار و قلیان و آموزش به سفیران سلامت و خانوارهای روستایی به منظور افزایش آگاهی آنان در زمینه مضرات مواد دخانی را انجام داده است.

** خانواده ها فرزندان را از مضرات ویرانگر سیگار آگاه کنند
این مسئول در ارتباط با پیشگیری از مصرف دخانیات ادامه داد: بر این اساس خانواده ها فرزندان خود را قبل از رسیدن به سنین بحرانی، نسبت به مضرات و عواقب ویرانگر مصرف سیگار، آگاه تر کنند.
وی بیان کرد: والدین با تقویت قدرت اعتماد به نفس، تصمیم گیری و از بین بردن افسردگی و کمرویی فرزندان، آنها را در برابر شرایط آسیب زا مقاومتر کرده و علاوه بر آن در موقعیت های بحرانی، فشارها و تنش های روحی، راهنما و همراه فرزندان خود باشند.
صائینی خاطرنشان کرد: برای گذران بهتر اوقات فراغت فرزندان با برنامه ریزی همواره آنان را به مطالعه، ورزش و تفریحات سالم ترغیب و به منظور پیشگیری از سیگاری شدن آنان نیز، قدرت نه، گفتن را در آنان تقویت کنیم.
7320/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.