شعر سپید و نو از جمله سبکهای جدیدی در حوزه فرهنگ و ادب است که در ایران طرفداران خاص خود را دارد و هم اکنون شاعران بسیاری به این سمت کشیده شده اند. جدا از این مقوله که شعر کلاسیک و شعر نو چه میزان مورد توجه است، باید بگوییم در دهه های اخیر بر تعداد کسانی که به شعر گفتن روی آورده اند افزوده شده است و گاه رقابت برای انتشار یک کتاب آنقدر جدی به نظر می آید که محتوای شعر در درجه آخر اهمیت قرار می گیرد.
همشهری برای وضعیت کنونی فضای شعر زنجان به سراغ چند شاعر زنجانی رفته است، هادی وحیدی غزل سراست و تاکنون چند کتاب به چاپ رسانده است. وی در این خصوص می گوید: در حال حاضر جریان‌های سطحی را در شعر شاهد هستیم، که شعر زنجان هم بی نصیب از آن جریان ها نیست. شما شاید پشت تریبون شعری را یک بار بشنوید خوشتان بیاید اما در خوانش های بعدی اگر عمیق به آن نگاه کنید با نبود حضور اندیشه در شعر مواجه خواهید شد، در دهه هفتاد شعرهای خوبی به چاپ رسیدند اما اینک ما با کمیت شعر مواجه ایم و خبری از کیفیت آن چنانی وجود ندارد، در این میان البته استثناهایی وجود دارد اما با توجه به تعداد چاپ مجموعه های شعر بایست نگاه کرد. مهم ترین مسأله که می تواند به کیفیت آثار چاپی بیانجامد حضور ناقدان قوی و جدی شدن ناشران مهم برای چاپ شعر است.
حسن پاکزاد از دیگر شاعران زنجانی است. وی در این باره اظهار می کند: در استان شاعران توانای زیادی وجود دارد و این موضوع می‌تواند یک رخداد فرهنگی در جامعه محسوب شود، اما ورود این شاعران به عرصه شعر مقطعی است و تعداد اندکی از افراد در این حوزه باقی می‌مانند، متاسفانه بیشتر جوانان شاعر که علاقمند به این حوزه هستند درگیر دغدغه‌های مالی و اقتصادی برای گذران زندگی شده‌اند، به همین دلیل بعد از یک مقطع حضور این افراد در شعر کم رنگ می‌شود.

شعر طنز
احمد صادقی شعر طنز می گوید، وی در مورد وضعیت شعر زنجان به خصوص در حوزه طنز اظهار می کند: این سوأل را بهتر بود از دیگر شاعران بپرسید اگر بنده بخواهم به این سوال جواب جدی بدهم شاید به مذاق عده‌ای ازدوستان خوش نیاید، به نظر بنده در زنجان شاعران خوش درخشیده‌اند مانند استاد هوشنگ جعفری، مصدق آقاجانلو، حسین نجاری‌، هادی وحیدی‌، مهندس علیرضا بازرگان، علی بیانی وغلامرضا طریقی و قطعا دراین درخشندگی استاد حسین منزوی بی‌تاثیر نبوده است اما اگر بخواهیم در زمینه طنز سخن بگوییم از آقای هوشنگ جعفری نباید بگذریم اگرچه آقای جعفری به شاعر غزل یا حماسه معروف است اما طنزهای او را درفضای مجازی تجربه کرده‌ایم. شاعران دیگری هم مانند آقای رفیعی و دیگر دوستان در زمینه طنز فعالیت می‌کنند چون در آغاز راهند نمی‌توان نظر قطعی داد.

رسیدگی به انجمن
حسن حیدری، رئیس انجمن ادبی طارم است، او بیشتر به وضعیت انجمن های ادبی اشاره می کند و می گوید: نبود فضای مناسب و دایمی برای انجام فعالیت‌های انجمن به خصوص فعالیت‌های گروهی و مشارکتی که نیاز به فضای مناسب دارد از مشکلات اصلی این انجمن به شمار می‌رود. نبود امکانات نرم افزاری و سخت افزاری مورد نیاز و نبود یا کمبود شدید منابع مالی نیز تاثیر به سزایی در کاهش کارآمدی و اثربخشی فعالیت‌های انجمن داشته است. انجمن شعر و ادب شهرستان طارم از نبود منابع مالی لازم برای جذب اساتید استانی و کشوری به شهرستان و برگزاری کلاس‌های تخصصی و یا تجلیل از شاعران برجسته و اثرگذار شهرستانی به خصوص نوجوانان و جوانان در جهت دادن انگیزه بیشتر به آنها، رنج می‌برد.
حسین نجاری از دیگر شاعران زنجانی است، وی می گوید: امروزه شاهد یک سلیقه مبتذل در غزل هستیم و متأسفانه مخاطبان زیادی را نیز به دنبال خود می کشاند، اما در غزل زنجان این ابتذال خیلی دیده نمی شود.
وی می افزاید: اگر بخواهیم به مرزهایمان وفادار باشیم و غزل شاعران زنجان را با شاعران تهران مقایسه کنیم، باید در نگاه و آثار شاعران پسا نیمایی حتی در ژانر غزل نیز تحول ایجاد می شد که البته با ظهور شاعرانی مثل آتشی و نیستانی و منزوی، سیمین و ابتهاج و بهمنی این اتفاق به شکل مقبولی در غزل هم رخ داد اما امروز نسل های بعدی به ویژه شاعران پایتخت نشین از لحاظ کیفی و سبک و سیاق جهان بینی به دوره بازگشت و سبک هندی رجعت کرده اند و اغلب نسخه های درجه چندم این مکتب ها را تولید می کنند و این اقتضای روزگار ما نیست‌.

دغدغه یک شاعر
حامد رحمتی از سپید سرایان زنجانی است، وی می گوید: به نظرم در حوزه شعر سپید شاعران زنجانی پا را فراتر گذاشته اند زیرا مرعوب جریان غزل سرایی در استانمان نشدند. از سمتی دیگر کتابهایی که توسط این شاعران منتشر شد، نور امید را نشانمان داد. همچنین در زنجان به داشتن تنها مرحوم منزوی راضی شده ایم، که نباید اینگونه باشد. بلکه میبایست با برگزاری کارگاه های مختلف و بهره گیری از اساتید بزرگ منزوی های دیگری را در شعر زنجان به وجود آورد.
این شاعر زنجانی با بیان یکی از چالشهای مهم در شعر امروز که باعث شده اعتماد به شعر این سرزمین از بین برود، می گوید: چندین سال است که برخی از ناشران با دریافت پول از شاعران جوان موجب چاپ کتابهای بی کیفیت می شوند. کتابهایی که به لحاظ بن مایه ادبی بسیار ضعیف اند. این معضل باعث شده حال شعر خوب نباشد. چراکه مردم اعتمادشان را نسبت به کتابهای شعر از دست داده اند. برای مثال امروزه مردم رغبت می کنند پول بیشتری به کتابهای داستانی بدهند اما کمتر حاضر می شوند برای کتاب شعر هزینه کنند.
7312/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.