به گزارش ایرنا، یکی از معضلاتی که طی دهه های گذشته به وفور می توان در حاشیه جاده ها مشاهده کرد، تخلیه نخاله های ساختمانی است.
مراقبت و نگهداری حاشیه راه های ارتباطی مسئولیت شهرداری ها نیست و سازمان محیط زیست هم مسئولیت اجرایی برای جلوگیری از تخلیه زباله یا هر نوع نخاله ای ندارد و فقط می تواند با متخلفان برخورد کند.
این در حالی است که شهرداری ها ملزم به ساماندهی زباله ها و نخاله های شهری هستند، طبق اخباری که طی حداقل 2 سال گذشته از شهرداری زنجان منتشر شده است، مدیران شهری زنجان، برنامه ای هم برای ساماندهی و انتقال نخاله های شهری پیش بینی کرده اند.
با این حال، همچنان می توان در حاشیه راه های ارتباطی اصلی و فرعی و گاه حتی روستایی این استان شاهد تخلیه نخاله هایی بود که حضور آنها در طبیعت خسارت جبران ناپذیری به محیط زیست وارد می کند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان هم با همین نگرش گفت: با نفوذ هر نوع مصالح ساختمانی به طبیعت و محیط زیست، جبران خسارت وارد شده غیر ممکن است.
سید رضا موسوی تاثیر سیمان، گچ و سایر مصالح ساختمانی در طبیعت را ماندگار اعلام کرد و افزود: خاکی که در آن این نوع مصالح نفوذ کنند، کیفیت و ساختار سابق را ندارد و نمی توان انتظار بازدهی گذشته را از آن داشت.
وی تاکید کرد: متولیان باید مکانیزم های انگیزشی را با ترکیب عوامل بازدارنده به مردم ارائه کنند.
مدیرکل حفاظت محیط زست استان زنجان گفت: انتقال نخاله باید سازماندهی شود تا مردم متوجه شوند که با چه سیستم حمل و نقلی باید این نخاله ها جابجا شوند.
این سخن را معاون خدمات شهری شهردار زنجان هم تایید و اعلام کرد: هم اکنون منطقه خاصی برای انتقال نخاله های ساختمانی پیش بینی شده و حتی خودروهای ویژه ای هم برای انتقال آن مد نظر قرار گرفته است.
غلامحسن احمدی تاکید کرد: این خودروها در حاشیه اتوبان 22 بهمن حضور دارند و در صورت درخواست شهروندان به حتم اقدام به انتقال نخاله های ساختمانی می کنند.
مدیرکل محیط زیست استان زنجان هم ضمن تاکید بر اینکه شهروندان در برخی مواقع رعایت نمی کنند، ادامه داد: باید با افرادی که به رغم پیش بینی تمهیدات لازم برای ساماندهی نخاله های ساختمانی، اقدام به تخلیه در حاشیه راه ها و طبیعت می کنند، برخورد قانونی انجام شود.
این همان سخنی است که احمدی معاون شهردار هم به آن اشاره کرد و گفت: طی جلسه ای در فرمانداری زنجان، بنا شد هماهنگی و توافقی با پلیس راه و راهنمایی و رانندگی انجام شود، تا نظارت کافی بر راه های ارتباطی داشته باشند و در صورت مشاهده تخلیه نخاله به حتم برخورد کنند.
احمدی اضافه کرد: هنوز این توافق انجام نشده اما به حتم با نظارت دستگاه بالادستی همچون فرمانداری می توان این راهکار را برای جلوگیری از تخلیه نخاله ها در طبیعت و حاشیه راه ها در پیش گرفت و انجام داد.
موسوی هم به سخنان احمدی اضافه کرد: در صورتی که گزارش تخلیه نخاله در حاشیه راه ها و طبیعت به محیط زیست ارسال شود، به حتم برخورد قانونی لازم با متخلفان انجام می شود.
وی تاکید کرد: تمام شهروندان باید متوجه باشند که تخلیه نخاله در طبیعت و محیط زیست معضل زیست محیطی بزرگی را رقم می زند و در نهایت بزرگترین خسارت چنین اقدامی متوجه خود شهروندان می شود.
معاون خدمات شهری شهردار زنجان گفت: شهرداری مخازنی را برای تخلیه نخاله های ساختمانی در سطح شهر پیش بینی کرده که شهروندان دارای عملیات عمرانی و ساخت و ساز می توانند این مخازن را به نزدیک محل ساختمان سازی منتقل کنند.
احمدی اظهار کرد: پس از پر شدن این مخازن و یا اتمام ساخت و ساز، خودروهای مخصوص پیش بینی شده هم با هماهنگی اقدام به انتقال و تخلیه این مخازن می کنند.
وی تاکید کرد: شهروندان باید از این خدمات پیش بینی شده، استفاده کنند و همکاری لازم را در پاکیزگی محیط زیست و شهر محل سکونت خود داشته باشند.
موضوع پیش بینی مخازن تخلیه نخاله های ساختمانی و جابجایی آن از سوی شهرداری از 2 سال قبل در دست اجراست.
3001/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.