سیاوش شمسی پور روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: طبیعت این استان هر ساله با آغاز فصل بهار میزبان مسافران و گردشگران داخلی و خارجی بوده اما نباید اجازه دهیم که این محیط پیرامونی تبدیل به دفن انبوهی از زباله ها شود.
وی اظهار داشت: رها سازی زباله در دل طبیعت توسط گردشگران از مشکلات همه ساله در ایام نوروز است که باید با فرهنگ سازی بیشتر توجه مسافران را به ضرورت حفظ آن جلب کرد.
شمسی پور خاطر نشان کرد: اگر دخالت انسان در طبیعت از روی عقلانیت و عالمانه نباشد موجب تخریب محیط زیست شده و رفاه و آسایش را نیز از انسان سلب می کند.
به گفته وی، مسافران و گردشگران از نوشتن یادگاری بر روی تنه درختان خودداری کنند زیرا این کار باعث خشک شدن درختان و از بین رفتن طبیعت می شود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین با اشاره به اینکه مسافران هنگام حضور در طبیعت از کندن بوته و خارها و نیز آتش زدن آنها خوداری کنند، افزود: شهروندان برای تهیه چای و پخت غذا باید از گاز پیک نیکی و یا زغالی که از قبل تهیه شده، استفاده کنند.
شمسی پور همچنین به مسافران نوروزی توصیه کرد تا برای بستن طناب تاب از درختان تنومند استفاده کرده و هنگام استفاده از آب برای خوردن و شست و شو جهت جلوگیری از آلوده کردن آب های روان مانند چشمه، نهرها، کانال ها و رودخانه ها و نیز از آبهای ساکن مانند آب سدها، دریاچه ها و برکه ها پرهیز کنند.
وی ادامه داد: به مسافران توصیه می شود ضمن همراه داشتن کیسه های حمل زباله، از رها سازی زباله های خود در طبیعت خودداری کنند و نسبت به سلامت درختان و بوته های جنگلی نیز دقت و توجه ویژه ای داشته باشند.
شمسی پور با بیان اینکه محیط زیست سالم جزو سرمایه های اجتماعی محسوب شده و همه مردم وظیفه دارند در حفظ و نگهداری از آن کوشا باشند، گفت: بی توجهی به حفظ و پاسداشت از طبیعت در نهایت با تخریب محیط زیست همراه خواهد بود که این خود مشکلات زیادی را برای تمامی جانداران، از جمله انسان ها به وجود می آورد.
60 درصد وسعت استان قزوین را اراضی ملی دربرگرفته که از این میزان 853 هزار و 485 هکتار مراتعی هستند که از نظر پوشش گیاهی در سطح خوب، متوسط و فقیر تقسیم بندی می شوند.
جنگل ها با 28 هزار و 157 هکتار دیگر عرصه های طبیعی قزوین به شمار رفته که حدود 1.8 درصد از مساحت استان را تشکیل داده و بیشتر نیز در مناطق الموت و طارم سفلی واقع شده اند.
7390/8054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.