امجد باقری روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: بهار، فصل رویش، سرزندگی، طراوت و سرسبزی مجدد طبیعت است و طبیعت در این فصل از سال مردم را به سوی خود فرا می‌خواند و لازم است گردشگران با احترام به طبیعت، محیط زیست را در حفظ و حراست از دشت و دمن یاری دهند.
وی وظیفه و رسالت اداره کل محیط زیست در حفظ و حراست از طبیعت را مهم و سنگین خواند و اظهار کرد: عوامل محیط زیست در روز سیزده بدر، برای حفاظت از طبیعت ضمن آماده باش کامل، مناطق را به دقت رصد خواهند کرد تا به طبیعت و حیات وحش زنجان آسیب وارد نشود.
باقری تعداد نیروهای بکارگرفته شده در این خصوص را قریب 28 نفر اعلام کرد و افزود: این نیروها که شامل راننده، محیط بان و کارشناس هستند در قالب 14 اکیپ سیار خودرویی و موتوری ساماندهی شده اند.
وی ادامه داد: اکیپ های خودرویی شامل راننده، کارشناسان محیط انسانی و محیط طبیعی خواهد بود و اکیپ های موتوری نیز به صورت یک نفره و دو نفره، مناطق تحت مدیریت، مناطق آزاد و تفرجگاه ها را با تمام توان، مورد پایش قرار خواهند داد.
مدیر روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان هدف از بکارگیری اکیپ ها را جلوگیری از آسیب و تخریب طبیعت ذکر کرد و گفت: این اکیپ ها با حضور در تفرجگاه ها و باغات توصیه ها و هشدارهای لازم را به گردشگران طبیعت خواهند داد تا طبیعت و حیات وحش موجود در منطقه بطور عمدی یا سهوی آسیب نبیند.
باقری افزود: گشت های سیار این اداره کل برای حفظ و حراست از مناطق طبیعی و نریختن زباله در طبیعت در روز سیزده بدر از سوی گردشگران طبیعت، علاوه بردستکش، بسته های فرهنگی و آموزشی زیست محیطی حاوی ساک پارچه ای و بروشور به منظور فرهنگ سازی کاهش مصرف پلاستیک، کیسه های پلاستیکی زباله نیز به صورت رایگان توزیع خواهند کرد تا افراد هنگام بازگشت، زباله ها را بازگردانده و در محل هایی که از سوی شهرداری در مبادی ورودی و خروجی شهر برای جمع آوری زباله در نظرگرفته شده قرار دهند.
وی از گردشگران طبیعت خواست از شکستن شاخه های درختان، نزدیک شدن به سکونت گاههای وحوش و آویزان کردن تاب از شاخه های نازک و شکننده و برافروختن آتش در نقاط جنگلی و دارای پوشش گیاهی به جد پرهیز کنند و آتش را قبل از ترک محل با آب و خاک خاموش کنند.
باقری افزود: خانواده ها از رهاسازی ماهیان قرمز و انداختن سبزه ها در رودخانه ها، سدها، آبگیرها و چشمه ها به جد اجتناب کنند چراکه علاوه بر زشت شدن چهره طبیعت، سبب آلودگی آب نیز خواهد شد.
وی تصریح کرد: کارشناسان کشیک این اداره کل در روز سیزده بدر آماده برای ارائه خدمات و همچنین پاسخگویی به سووالات و رسیدگی به شکایات از سوی گردشگران طبیعت هستند که به همین منظور می توانند با شماره تلفن 09392888657 و 33 541007 تماس گرفته و پاسخ ها و راهنمایی های لازم را دریافت کنند.
باقری با بیان اینکه روز سیزده بدر امسال موزه تاریخ طبیعی زنجان از ساعت 8 صبح تا 12 ظهر و از 14 عصر تا 19 شب به منظور بازدید عموم باز خواهد بود.
6084/8068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.