به گزارش ایرنا، امجد باقری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بسیاری از افراد پس از پایان تعطیلات نوروز، ماهیان قرمز تزئینی سفره هفت سین را در رودخانه ها، سدها، قنات ها و چشمه ها رها می کنند که به دلیل مضرات آن باید از این اقدام خودداری شود.
وی با بیان اینکه بسیاری از افراد از مضرات این ماهیان آگاه نیستند وگرنه از رها کردن آنها در رودخانه ها و سدها پرهیز می کنند اظهار کرد: رها سازی ماهیان قرمز در آب سدها و رودخانه ها علاوه بر مشکلات زیست محیطی موجب تخریب اکولوژیک در منابع آبی نیز می شوند.
باقری افزود: اگر آب رودخانه ها، سدها، چشمه ها و قنات ها آلوده شود در وهله نخست ضرر آن متوجه خود انسان خواهد بود پس بنابراین بهتر است برای حفظ سلامت خود و دیگران به توصیه ها و هشدارهای داده شده از سوی مسئولان و کارشناسان ذیربط جامه عمل پوشاند.
وی به شهروندان و روستاییان زنجانی توصیه کرد ماهی های قرمز را در مخازن پلاستیکی تعبیه شده از سوی شرکت آب منطقه ای و همچنین حوضچه های موجود در سطح شهر و پارکها رها کنند تا آبزیان موجود در منابع آبی ازجمله 'رودخانه ها، سدها، چشمه ها و قنوات' آلوده و بیمار نشوند.
باقری تاکید کرد: اغلب ماهیان قرمز دارای برخی بیماری ها از قبیل 'داکتیلوجایروس، کرم قلابدار ماهی و کرم چشم ماهی و انگل گوارشی و استسقاء عفونی (تجمع مایعات در بدن یا آب آوردگی شکم) و دیگر بیماری های قارچی آلوده هستند.
مدیر روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان به خانواده ها توصیه کرد حتی المقدور از خرید ماهیان قرمز خودداری کنند و در صورت خرید نیز نباید به آنها دست زده شود.
باقری افزود: از قرار دادن ماهیان قرمز در کنار ماهی های آکواریوم نیز خودداری شود چراکه این ماهی ها از نظر شرایط نگهداری و زیستی با دیگر ماهیان متفاوت هستند.
6084/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.