به گزارش ایرنا مسئولان با تامین مکان مناسب برای دفع زباله در محل تجمع گردشگران طبیعت و مردم با جمع آوری زباله هایشان در کیسه و دفع اصولی آنها می توانند در امر مدیریت پسماند روز طبیعت مشارکت کنند.
توزیع پلاستیک در میان مردم و جمع آوری زباله روز طبیعت نیز به عنوان یکی از اقدامات ارزشمند مسئولان و سازمان های مردم نهاد تا حدودی از پخش شدن زباله در طبیعت جلوگیری کرده اما جوابگو نبوده است.
ضریب حساسیت جامعه نسبت به برخی از موضوعات زیست محیطی افزایش یافته اما حداقل در امر حل بحران زباله به مرز بازدارندگی نرسیده است و همچنان مردم و مسئولان باید به دنبال راهکارهای عملی در این زمینه باشند.
یک فعال محیط زیست معتقد است که اصول اکوتوریسم باید در میان اقشار مختلف مردم فرهنگ سازی شود و بر اساس آن طبیعت گردان باید تلاش کنند که هیچ اثری به غیر از جای پا در منطقه باقی نگذارند و ضایعات را به صفر برسانند.
وی که نخواست نامش برده شود، افزود: هنوز برخی از افراد نسبت به ریختن زباله در طبیعت بی توجه هستند و فرهنگ سازی به ویژه از طریق سازمان های مردم نهاد، تنها راه مقابله با آنان است.
وی ادامه داد: از یک سو تعداد سطل های زباله در دامن طبیعت بسیار محدود است و از سوی دیگر برخی ها همچنان زباله ها را در اطراف سطل های زباله رها می کنند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی نیز تعامل بین بخشی و مشارکت مردم را در کاهش بقایای زباله ها در طبیعت مهم عنوان کرد و گفت: مشارکت شهروندان در قالب تشکل های زیست محیطی افزایش یافته و این تشکل ها در کنار بخش دولتی می توانند در فرهنگ سازی برای صیانت از طبیعت موثر باشند.
پرویز آراسته در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به توزیع چهار هزار کیسه زباله در ارومیه، گفت: پنج اکیپ این نهاد در روز طبیعت در خروجی های شهرستان ارومیه مستقر می شوند تا ضمن توزیع کیسه زباله به شهروندان به سوالات آنان در زمینه نحوه صیانت از طبیعت پاسخ دهند.
وی از مردم خواست تا خودشان هم قبل از طبیعت گردی نسبت به تهیه کیسه زباله اقدام کنند و افزود: اکیپ های کنترل و گشت محیط زیست استان با حضور در مناطق مختلف و زیستگاه های حیات وحش آماده برخورد با شکارچیان غیرمجاز و افراد خاطی هستند.
وی با دعوت از مردم برای مهربانی با طبیعت و حفاظت از آن، بیان کرد: مهربانی با طبیعت را می توان با صدمه نزدن به شاخ و برگ درختان، آلوده نکردن حاشیه ها و آب رودخانه ها و پرهیز از شکار حیوانات به نمایش گذاشت.
وی همچنین به دوستداران طبیعت توصیه کرد تا در روز طبیعت، وسایل گرمازا برای پخت و پز را به همراه داشته باشند و از درست کردن آتش خودداری کنند.
آراسته با اشاره به اینکه ماهی های قرمز بومی نیستند، گفت: مردم از رهاسازی ماهی های قرمز عید به رودخانه های استان خودداری کنند زیرا این ماهی ها می تواند ناقل بیماری باشد.
فرزانه راجی فر، مدیرعامل تشکل ناجیان نبض زمین آذربایجان غربی نیز فرهنگ سازی در زمینه دفع زباله در مکان های معین را مهم بیان کرد و افزود: این سمن در سال جاری با یک اقدام فرهنگی در 10 مدرسه حضور یافته و به آموزش 300 نفر از دانش آموزان در پایه های ابتدایی و دوره اول متوسطه پرداخته است.
وی اظهار کرد: این آموزش های فرهنگی در قالب برگزاری کارگاه عملی و نمایشگاه زیست محیطی بوده و در طی آن دانش آموزان با انواع زباله ها و زمان تجزیه و بازیافت آنها آشنا شدند.
راجی فر گفت: این آموزش ها موجب می شود تا به صورت غیرمستقیم سه هزار تا 30 هزار نفر از شهروندان در روز طبیعت زباله هایشان را از طبیعت جمع آوری و با خود به شهر و سطل های زباله شهری منتقل کنند.
وی اظهار کرد: هر یک از این دانش آموزان امسال به تنهایی پلیس زباله خواهند بود و این امر می تواند به پاک نگهداشتن طبیعت با همکاری خود مردم کمک کند. .
راجی فر گفت: تشکل ناجیان نبض زمین در چند سال گذشته با کمپین ' 10 قدم پاکسازی اطراف خود ' در راستای فرهنگ سازی در زمینه حفاظت از محیط زیست گام برداشته است.
وی اظهار کرد: در صورتیکه مردم در زمینه پاکسازی طبیعت و محیط اطراف خود مشارکت داشته باشند، می توان شاهد طبیعتی پاک و فاقد زباله بود.
به گزارش ایرنا آذربایجان غربی دارای دهها جاذبه طبیعی است که همه ساله در ایام بهار و تابستان به علت مساعد بودن آب و هوا و وجود باغ ها و مزارع زیبا، شهروندان و مسافران زیادی را به خود جلب می کند.
مردم این استان علاوه بر 13 بدر در روزهای آخر هفته نیز در دامن طبیعت حضور یابند و روزهای تعطیل خود را در بیرون از منزل می گذرانند.
اما رهاسازی زباله ها در طبیعت معضلی است که همواره چهره زیبای طبیعت را زشت و ناهمگون کرده است و مردم به عنوان یکی از مهمترین مولفه های این موضوع می توانند نقشی مهم در راستای پاکسازی طبیعت در کنار مسئولان داشته باشند.
7125/3072
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.