محمد حسین شم آبادی روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: یک خانواده پس از مشاهده یک حلقه مار در انباری منزل مسکونی با محیط زیست شهرستان تماس گرفتند و ماموران این اداره با همکاری آتش نشانی مار را صید کردند.
وی ادامه داد: با شناسایی این حلقه ،‌ از ابتدای سال 96 تاکنون هفت حلقه مار از درون منازل و تابلوهای برق این شهرستان زنده گیری و در طبیعت رها شد.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست جُوین افزود: 2 حلقه از مارها که غیر سمی بود به اصرار یکی از کشاورزان که وجود مار را نشانه برکت و گسترش رزق و روزی می دانست درون اراضی زراعی وی رهاسازی شد.
شم آبادی گفت: قبل از رهاسازی مارها آموزش های زیست محیطی در قالب گردش علمی به دانش آموزان برخی مدارس شهرستان جوین ارائه شد.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست افزود: ارتقاء فرهنگ حفاظت از محیط زیست و مشکلات ناشی از تخریب طبیعت و کاهش تنوع زیستی باید به یک دغدغه عمومی در جامعه تبدیل شود.
در ایران 60 گونه مار متعلق به خشکی شناسایی شده است که 40 گونه آن غیرسمی، هفت گونه نیمه سمی و تنها 13 گونه سمی است که به علت ناآگاهی مورد بی مهری قرار گرفته و غالبا در زیستگاه های انسانی و گاهی حتی درون زیستگاه طبیعی کشته می شوند.
مارها در توازن طبیعت و ایجاد تعادل در جمعیت جوندگان نقش دارند و علاوه بر نقش ویژه اکولوژیکی در حال حاضر از سم مار در صنایع داروسازی و درمان بسیاری از بیماری ها از جمله سرطان و سکته مغزی آن استفاده می شود.
منطقه شکار ممنوع شهرستان جوین معروف به جوین شمالی با مساحت حدود 13 هزار هکتار بخشی از منطقه حفاظت شده ریوند است که از نظر برخورداری از سیمای طبیعی کوهستان، دشت و تپه ماهور از زیستگاه های ارزشمند استان خراسان رضوی به شمار می‌ روند.
در منطقه 75 هزار و 180 هکتاری ریوند حدود 235 گونه مختلف گیاهی، 30 گونه پرنده و 10گونه پستاندار وحشی در این منطقه شناسایی شده است.
این منطقه گونه‌ های جانوری و گیاهی ارزشمند همچون آهو، کل و بز، قوچ و میش، پلنگ، گرگ و کفتار، کبک، تیهو، هوبره، بالابان و درختان و انواع پرندگان شکاری همچون شاهین، عقاب طلایی و سارگپه را در خود جای داده است.
'نقاب' مرکز شهرستان جوین در 320 کیلومتری غرب مشهد قرار دارد.
8145/7500/6012خبرنگار:حمیددلاوری هروی **‌انتشار دهنده: علی حیدر شاه حسینی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.