به گزارش ایرنا، هر سال با نزدیک شدن به چهارشنبه آخر سال، می توان در مناطق مختلف شهری و روستایی صدای انفجارهای کوچک و بزرگی را شنید که به هیجان تعدادی از نوجوانان و جوانان ماجرا جو پاسخ می دهد، اما این صدای انفجار پایان کار نیست و در همین مقاطع می توان شاهد مصدومیت تعداد قابل توجهی از شهروندان هم بود.
مصدومیت چهارشنبه آخر سال که ثمره دل بستن به صدای انفجاری لحظه ای است به حتم هر سال کام خانواده های بسیاری را در روزهای خوش پایان سال، ناخوش و تلخ می کند؛ موضوعی که خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز زنجان در این میزگرد به بررسی آن پرداخته است.
در این میزگرد سرهنگ ایرج خانی پور معاون پیشگیری فرمانده انتظامی استان زنجان، دکتر اصغر جعفری روحی رئیس مرکز فوریت های پزشکی و فواد حبیبی مدیر فنی و عملیات آتش نشانی زنجان حضور داشتند.

** آموزش و اطلاع رسانی به موقع در کاهش آسیب ها موثر است
رئیس مرکز فوریت های پزشکی استان زنجان گفت: بیشتر افرادی که در چهارشنبه آخر سال آسیب دیده اند را جوانان و نوجوانانی تشکیل می دهند که در کنار خانواده نبوده اند و به همراه دوستان قصد تجربه هیجان بیشتری را داشته اند.
دکتر اصغر جعفری روحی خاطرنشان کرد: نوجوانان و جوانان حرف شنوی بسیاری از والدین دارند از همین رو آموزش والدین هم در دستور کار قرار گرفته است تا آنان در جشن ها و آتش بازی های این شب در کنار فرزندان خود حضور داشته باشند.
این مسئول خاطرنشان کرد: مرکز مدیریت و فرویت های پزشکی هر سال برای مواجهه با خطراتی چهارشنبه پایانی سال، تدابیری را در نظر می گیرد که امسال آموزش و اطلاع رسانی در سطح مدارس را هم مد نظر قرار داده است.
جعفری روحی افزود: متاسفانه باوجود پیش بینی و اجرای این تدابیر، هر سال شاهد افزایش تعداد آسیب دیدگان در روزهای پایانی سال و به خصوص چهارشنبه آخر سال بوده ایم به گونه ای که تعداد آسیب دیدگان چهارشنبه پایان سال، در سال 90، 52 و در سال 95، 111 مورد بود.
وی یادآور شد: این آمار زنگ خطری برای همه باید باشد تا برای کاهش آن دست بکار شوند.
جعفری روحی اظهار کرد: کاهش آمار آسیب دیدگان در حیطه کاری نیروهای امدادی اورژانس و خدمات پزشکی می تواند از طریق رسیدگی به مصدومان و ارائه آموزش های لازم پیش از فرا رسیدن چهارشنبه پایان سال انجام شود.
رئیس مرکز فوریت های پزشکی استان زنجان گفت: بر همین اساس از هفته گذشته آموزش در سطح مدارس این استان آغاز شده و کارشناسان این مرکز به دانش آموزان خطرات بازی با مواد منجره و نبود احتیاط در چهارشنبه پایان سال را آموزش می دهند.
وی تاکید کرد: از سوی دیگر مردم باید با حوادثی که طی سال های گذشته به همین مناسبت رخ داده و آسیب هایی که بر جای گذاشته آشنا شوند تا درس عبرتی برای آنان باشد.
وی با بیان اینکه نمی توان در روزهای پایانی بخصوص چهارشنبه آخر سال استفاده از هر نوع مواد منفجره و محترقه را ممنوع کرد، توزیع و فروش مواد محترقه و منفجره استاندارد را از بهترین راهکارها برای کاهش آسیب در این مناسبت اعلام کرد.
جعفری روحی بیشترین نواحی آسیب دیده در سال های گذشته را چشم و گوش اعلام کرد و نواحی دیگر آسیب دیده را به ترتیب دست و پا و سپس سایر اعضای بدن برشمرد.
رئیس مرکز فوریت های پزشکی استان زنجان گفت: سال های گذشته مواردی 88 مورد آسیب چشم و گوش بود و حتی برخی منتهی به تخلیه چشم هم شد.
وی یادآورشد: مردم باید متوجه باشند که به محض وقوع حادثه موضوع آسیب، ناحیه، تعداد افراد آسیب دیده و آدرس دقیق را به کارشناسان این مرکز اطلاع رسانی کنند.
جعفری روحی اظهار کرد: در این شب بناست هفت کد آمبولانس در شهر زنجان و هفت کد آمبولانس در سایر مراکز شهرستان های استان مستقر باشند و اورژانس هوایی در مواقع بسیار بحرانی برای آسیب دیدگان در نواحی صعب العبور، دور و افراد نیازمند خدمات سریع درمانی خدمت رسانی می کند.
رئیس مرکز فوریت های پزشکی استان زنجان گفت: 53 پایگاه فوریت های پزشکی و 400 تکنسین در این شب آماده باش هستند و به محض اطلاع به آسیب دیدگان خدمت رسانی می کنند.
وی اضافه کرد: امسال 2 متخصص چشم در هر 2 بیمارستان آیت الله موسوی و ولیعصر(ععج) مستقر خواهند بود تا مشکل جابجایی مصدومان را حل کنند.
جعفری روحی ابراز کرد: در اورژانس های بیمارستانی، متخصص طب اورژانس در بیمارستان آیت الله موسوی و ولیعصر به شکل 24 ساعته مقیم هستند.
رئیس مرکز فوریت های پزشکی استان زنجان گفت: سال های گذشته، سیر صعودی افزایش آمار در یک ساعت اولیه پس از غروب آفتاب رخ داد و تا ساعت 2 بامداد ادامه داشت و بیشترین سن آسیب 20 تا 30 ساله ها و بعد 10 تا 20 سال و کمترین آسبیب هم 40 تا 50 ساله ها بود.

** خودکنترلی و خانواده محوری راهکار کاهش آسیب ها
رئیس پلیس پیشگیری فرماندهی انتظامی استان زنجان نیز با بیان اینکه اطلاع رسانی، آگاه سازی و آموزش به عنوان مهمترین اصل در پیشگیری از سوانح و جرایم است گفت: خودکنترلی و خانواده محوری در کاهش خطرات و آسیب ناشی از آتش بازی و استفاده از مواد محترقه در چهارشنبه آخرسال، نقش مهم و اثرگذار دارد.
سرهنگ ایرج خانی پور، ارایه آموزش های همگانی را در به حداقل رساندن خطرات ناشی از مواد محترقه، لازم و ضروری خواند و افزود: تعامل خوب پلیس با دستگاههای اجرایی و امدادی قبل از آغاز آئین چهارشنبه آخرسال از اقدامات مهم این نیرو است و با کنترل اوضاع می توان از وقوع حوادث و اتفاقات پیشگیری کرد و خطرات و خسارات وارده به مردم را به حداقل ممکن رساند.
وی اظهار کرد: آموزشهای مهارتی به عوامل انتظامی، توجیه صنوف، ایجاد ایستگاه های بازرسی از نقطه صفر مرزی تا شهرها، توجیه افرادی که سابقه دستگیری در این رابطه داشتند و همچنین برخورد با عاملین تهیه و توزیع، باعث شده است تا بازی با این مواد خطرناک و حادثه آفرین در روزهای نزدیک به چهارشنبه آخر سال روندی کاهشی به خود گیرد.
خانی پور افزود: میزان مواد محترقه کشف شده از سوی پلیس زنجان در طی سالجاری نسبت به مدت مشابه پارسال 58 درصد و تعداد دستگیری ها نیز 43 افزایش نشان می دهد و این نشان می دهد که نیروی انتظامی در برخورد با عاملان تهیه و توزیع مواد محترقه بسیار جدی است.
وی تصریح کرد: نیروی انتظامی زنجان، نقاط حادثه خیز و آسیب پذیر در روز چهارشنبه آخر سال را شناسایی کرده است و در این روز طرح های ترافیکی، امنیتی و حفاظتی را با وسواس بیشتری، اجرایی خواهد کرد و همه همکاران در این رابطه توجیه شده اند و با خاطیان نیز بدون هیچ اغماضی برخورد خواهد شد.
خانی پور با بیان اینکه آتش بازی های خطرساز و استفاده از مواد محترقه خطرناک فرصت خوبی برای دشمنان است تا از این طریق و بزرگنمایی حوادث و اتفاقات به اهداف نامشروع خود دست یابند، افزود: باید این فرصت را از دشمنان گرفت و به حتم کسانیکه در این روز از سال دستگیر شوند خود و خودروهایشان تا پایان سال میهمان پلیس بوده و به منظور اعمال قانون، به مراجع قضایی نیز تحویل خواهند شد.
رئیس پلیس پیشگیری فرماندهی انتظامی استان زنجان با اظهار امیدواری به اینکه با همکاری مردم در چهارشنبه آخر سال، شب آرام و بی حادثه ای را داشته باشیم، گفت: آمار مصدومان سال 95 نسبت به سال 94 به علت سهل انگاری مردم و بی توجهی آنان به هشدارهای پلیس، بالا بود.
خانی پور با تاکید بر اینکه رسانه، زبان پلیس در پیشگیری ها محسوب می شوند، افزود: در واقع رسانه ها می توانند با آگاهی دهی و ارتقای سطح آگاهی مردم، میزان اتفاقات تلخ و ناگوار در چهارشنبه آخرسال و مسافرت های نوروزی را کاهش دهند.
وی، شعار امسال پلیس را 'آرامش بهاری با نظم و امنیت' بیان کرد و افزود: پلیس با تمام توان و اقتدار کامل اجازه نخواهد داد عده ای در نظم عمومی، اخلال ایجاد کنند و از شهروندان درخواست می شود در صورت مشاهده هرگونه مورد مشکوک در بحث تهیه و توزیع مواد محترقه، بلافاصله با مرکز فوریت های پلیس 110 تماس بگیرند تا اقدامات لام صورت گیرد.
خانی پور همچنین از صدور مجوز برای فروش مواد منجره و محترقه مجاز در سطح شهر خبر داد و خطر و آسیب ناشی از استفاده از مواد محترقه و منفجره مجاز و استاندارد را به مراتب کمتر از انواع غیر مجاز و غیر استاندارد آن اعلام کرد.

** نیروهای خدماتی هم خانواده چشم به راه دارند
مدیر فنی و عملیات آتش نشانی زنجان هم در این رابطه گفت: درست است که نیروها و ماموران آتش نشانی، اورژانس و پلیس برای حفظ و نگهداری از اموال و جان مردم سوگند خورده اند، اما مردم باید متوجه باشند که خانواده آنان هم چشم به راه بازگشت این ماموران هستند.
فواد حبیبی افزود: آتش نشانی برای چهارشنبه آخر سال از 10 اسفند برنامه های آموزشی خود را در مقاطع اول و دوم دبیرستان آغاز کرده و در تلاش است تا مطالب قابل هضم و درک مناسبی از خطرات حریق و مواد شیمیایی را در اختیار آنان قرار دهد.
وی یادآور شد: 30 مورد بنر هم در سطح شهر برای فرهنگ سازی نصب شده است تا به این طریق بتوان آسیب ها را کاهش دهیم.
حبیبی اظهار کرد: در چهارشنبه آخر سال، 12 اکیپ به همراه نیروهای پلیس در سطح شهر مستقر هستند و تمام نیروهای این سازمان هم در حالت آماده باش قرار دارند.
مدیر فنی و عملیات آتش نشانی زنجان گفت: توصیه اکید می شود تا حد امکان از مواد منفجره و محترقه استاندارد و مجاز استفاده شود تا تعداد حوادث و صدمات ایجاد شده در اثر آن کاهش یابد.
وی حوادث رخ داده در روستاها را دردسر ساز تر از شهرها خواند وخاطرنشان کرد: در روستاها مواد اشتعال زا همچون انبار علوفه خانه های چوبی و به هم پیوسته بسیار است و در صورت آغاز آتش سوزی، به سرعت گسترش می یابد.
حبیبی خاطر نشان کرد: فرهنگ سازی در روستاها هم باید به موازات شهرها انجام شود تا اقدامات لازم برای جلوگیری از آتش سوزی و گسترش آن به موقع انجام گیرد.
خبرنگاران: مینا افشاری - پرویز غفاری ** انتشار: اسماعیل جهانبخش
3001/6084/8068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.