به گزارش ایرنا، دوره های آموزشی پیش بینی شده برای مدیران و کارشناسان به طور معمول با برنامه ریزی مرکز آموزش و پژوهش های توسعه و آینده نگری سازمان مدیریت و برنامه ریزی یا اداره نظام فنی و اجرایی و دبیرخانه شورای فنی همین سازمان برگزار می شود.
این دوره ها به گفته مدیران حوزه های مربوطه، دوره های منسجم و پیوسته ای است که استمرار بهره گیری از آن منجر به بهبود عملکرد مدیران و کارکنان و ارتقای نگرش آنان به مباحث توسعه و اقتصاد می شود.
طی سال جاری اساتید و صاحب نظرانی همچون دکتر مهدی پازوکی، دکتر علی دینی ترکمانی، دکتر حسین راغفر، دکتر افشن کسالایی، دکتر عبدالرسول دیوان سالار، دکتر پیمان پهلوانی، محسن رنانی، سعید خزایی، بایزدید مردوخی، علی رضا قلی و محمود سریع القلم برای تدریس مباحث مرتبط با توسعه به مدیران و کارشناسان در زنجان حضور یافتند.
هر یک از این اساتید علاوه بر آنکه در حوزه کاری خود، صاحب نظر و مولف چندین کتاب مربوط به مباحث اقتصادی و توسعه هستند، از جمله مشاوران طراز اول کشور برای مدیران عالی رتبه و دولتمردان هم محسوب می شوند.
اما صحبت و آمار ارائه شده مدیران سازمان مدیریت و برنامه ریزی خبرهای خوشی از میزان استقبال مسئولان زنجانی از این دوره ها نمی دهد تا آنجا که مدیر مرکز آموزش و پژوهش های توسعه و آینده نگری سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان اعلام می کند که کمتر از پنج درصد مدیران در این دوره ها حضور داشتند.
شهلا حسنی این جمله را هم به صحبت های خود اضافه می کند که کمتر از 10 درصد معاونان دستگاه های دولتی و اجرایی در کارگاه ها و دوره های برگزار شده برای مدیران حضور می یافتند و مابقی فقط کارشناسان بودند.
این در حالی است که رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی می گوید: هیچ استانی دوره های آموزشی توسعه محور هم طراز با زنجان برگزار نکرده و تمام این دوره ها با حضور اساتید صاحب نظر در حوزه اقتصاد و توسعه برگزار شده است.
10 میلیارد ریال صرفه جویی از قبل برگزاری دوره های آموزشی مورد نیاز کارشناسان در زنجان انجام شد، این جمله ای است که محمود محمدی مشفق مدیر نظام فنی و اجرایی سازمان مدیریت و برنامه ریزی بیان می کند.
وی ادامه می دهد: اگر همین دوره ها با محتوا و اساتید مشترک در تهران برگزار می شد، هر کارشناسی که ملزم به حضور در آن بود، حداقل سه روز کاری را برای حضور در آن از دست می داد، در حالی که این شرایط آموزشی برابر در استان زنجان فراهم شده است.
آموزش از مباحث پایه ای برای ارتقای سطح خدمات و دستیابی سریعتر به اهداف توسعه ای در هر جامعه محسوب می شود و بدون شک از همین رو هم برگزاری دوره های مستمر منجر به تغییر عملکرد دستگاه ها و سازمان ها شده و در نهایت میزان بهره وری را افزایش می دهد.
اینکه مدیران استان زنجان رغبت بالایی برای حضور در دوره های توسعه محور ندارند، سوالی است که باید از خود آنان هم جویا شد اما شهرام طهماسبی رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی مهمترین علت آن را نبود احساس نیاز به چنین دوره هایی در میان اغلب مدیران مطرح می کند.
ابتدا باید دغدغه توسعه را داشت و سپس احساس ضعف در این زمینه کرد تا در نهایت برای رفع این ضعف و نقیصه گام برداشت، این جمله ای است که طهماسبی به سخنان خود اضافه می کند اما باید جویا شد که چرا مدیرانی که فرمان توسعه و پیشرفت زنجان را در اختیار دارند نسبت به این مباحث دغدغه ندارند یا احساس ضعف نمی کنند؟
سوال دیگری که در اینجا مطرح می شود این است که چنین مدیری که دغدغه ای در حوزه توسعه ندارند و در همین زمینه هم احساس ضعف نمی کند، چگونه می تواند همسو با اهداف ترسیم شده برای توسعه استان گام بردارد و همراه با سایر مسئولان باشد؟
شهلا حسنی مدیر مرکز آموزش و پژوهش های توسعه و آینده نگری سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان در این رابطه می گوید: از سال آتی کانون ارزیابی شکل می گیرد که در آن شایستگی و توانمندی هر یک از مدیران ارزیابی و نتیجه ارزیابی ها به مسئولان استان اعلام می شود، آن دسته از مدیرانی که در این ارزیابی امتیاز لازم را کسب نمی کنند، باید دوره های ضروری را سپری کنند و می توان به این طریق آنان را ملزم به حضور در دوره های آموزشی کرد.
در جهانی که اطلاعات و آگاهی ها به طور لحظه ای در حال افزایش است، به یقین هر شخص هوشمندی برای قرار گرفتن در جایگاه مناسب خود، باید آستین همت را بالا بزند و برای بهتر شدن گام بردارد، در همین رابطه طهماسبی هم می گوید: دوره هایی که برای مدیران برگزار شد با هدف شکل گیری مبانی نظری توسعه در میان آنان برای بهبود مسائل مدیریت و فضای کسب و کار کشور و استان بود.
طهماسبی این سخن را هم گفت که به یقین تمایل دیدگاه مدیران به سمت مباحث علمی، فنی و تخصصی می تواند در افزایش کارایی آنان موثر باشد و سرعت دستیابی استان به اهداف را افزایش دهد.
در کنار تمام این مباحث، موضوع دیگری که مطرح می شود، زمینه ارتقای کارکنان متناسب با دوره های آموزشی طی شده است و برای اثبات حضور در این دوره ها، کارکنان باید گواهی نامه ارائه کنند، دریغ از میزان تاثیرگذاری شرکت در دوره های آموزشی در عملکرد آنان.
همین نگرش دریافت گواهی نامه از دوره های آموزشی هم سبب می شود تا شخص کارشناس و حتی مدیر بدون برخورداری از مهارت و تخصص لازم و به صرف ارائه گواهی نامه بتواند مراحل ارتقا را طی کند.
حسنی به این موضوع هم اشاره می کند و آن را معضل گواهی نامه محوری مراتب ارتقای افراد در ساختار اداری بر می شمارد، اتفاقی که نگرشی در ارزشیابی مهارت و تخصص ندارد.
فارغ از تمام مباحث مربوط به کیفیت اساتید حاضر در دوره ها، روند ارتقای کارکنان و مدیران متناسب با گواهی نامه های ارائه شده آنان، به نظر می رسد، در صورتی که هر شخصی فقط با این نگرش که 'باید در مسئولیت خود بهترین باشد'، فعالیت کند به حتم با رغبت و فارغ از گواهی نامه یا هزینه دوره ها، در فرصت های مختلف آموزشی حضور می یابد و برای بهتر شدن هم تلاش می کند.
3001/6085
خبرنگار: مینا افشاری ** انتشار رویا رفیعی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.