محمدباقر حاج کاظمی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از ابتدای امسال تاکنون 2 واحد روستایی و چهار واحد مرغ مادر گوشتی به تعداد 170 هزار قطعه و تخم مرغ های نطفه دار تولیدی، طی 21 روز گذشته یک میلیون و 600 هزار عدد به منظور جلوگیری از انتقال بیماری آنفلوانزا به سایر طیور و انسانها بر اساس شرایط بهداشتی معدوم شد.
وی تاکید کرد: مرغ های مادر برای تولید تخم مرغ های نطفه دار پرورش داده می شوند و این تخم مرغ ها نیز در جوجه کشی کاربرد دارد.
مدیرکل دامپزشکی استان زنجان اعلام کرد: آنفلوانزای طیور یکی از بیماری های ویروسی مهم مشترک بین انسان و پرندگان به شمار می رود.
حاج کاظمی تاکید کرد: پرندگان آبزی وحشی می توانند بدون بروز علایم بالینی، ویروس عامل بیماری را با خود جابجا کنند.
وی اظهارکرد: در حال حاضر نظارت و پایش در همه واحدهای مرغداری استان زنجان و نیز کشتارگاه های طیور استان تشدید شده است.
مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: این بیماری از ابتدای سالجاری تاکنون در واحدهای تولید تخم مرغ و مرغ گوشتی مشاهده نشده است.
حاج کاظمی، از همه شهروندان خواست از خرید و فروش هرنوع پرندگان زینتی و بومی به منظور پیشگیری از این بیماری مشترک بین انسان و پرندگان خودداری کنند.
وی اظهارکرد: مصرف کنندگان هنگام خرید به تاریخ تولید و انقضای فرآورده توجه کنند و موارد غیر بهداشتی را با سامانه ارتباط مردمی 1512 دامپزشکی استان زنجان جهت رسیدگی و بررسی موضوع اطلاع دهند.
به گزارش ایرنا، استان زنجان در حال حاضر دارای 14 واحد فعال تولید تخم مرغ، هشت مزرعه مادرگوشتی و 18 واحد پرورش بوقلمون دارد.
234 واحد مزرعه مرغ گوشتی در استان زنجان وجود دارد که 116 واحد از آنها در حال حاضر جوجه ریزی کرده اند.
بروسلوز، هاری، سیاه زخم، سل، کیست هیداتید، آنفلوانزای حاد پرندگان و غیره جزو بیماری‌های مشترک بین انسان و دام به شمار می رود که بیشتر از دام به انسان سرایت می کند.
7325/6085
خبرنگار: حدیث ابوالحسنی ** انتشار دهنده: رویا رفیعی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.