به گزارش ایرنا ، اسدالله درویش امیری روز سه شنبه در سی و دومین دوره معرفی نمونه های بخش کشاورزی استان زنجان افزود: آب، خاک، زمین و نیروی انسانی کارآمد از عناصر اصلی در صنعت کشاورزی بشمار می رود.
وی یادآورشد: هر چه پیش می رویم با کمبود منابع آبی مواجه شده و سختی و دشواری بر چهره بخش کشاورزی نمایان می شود.
استاندار زنجان خاطرنشان کرد: استفاده غیرعلمی با آب موجب کمبود آن شده که باید از هر قطره و لیتر این مایع بیشترین تولید و برداشت انجام شود.
درویش امیری ادامه داد: وقتی آبی نداریم نباید اقدام به کشت هرمحصولی کنیم، بذری محصول با نیاز آبی زیاد باید جایگزین بذری پرمحصول با نیاز آبی کم شود.
وی تاکید کرد: انسان ها و زمین تشنه هستند ، بنابراین باید 10 تا 15 درصد کاهش آب در تولید محصولات کشاورزی را اعمال کنیم.
استاندار زنجان با بیان اینکه خاک حاصلخیز بزرگترین سرمایه بشمار می رود، گفت: ساخت و ساز و گسترش شهرک سازی ها موجب از بین رفتن این منابع شده که باید کوتاهی دهه های گذشته درباره ازبین رفت این خاک جبران شود.
درویش امیری تاکید کرد: همانطور که ارتش، سلاح و موشک اقتدار کشوری را به دنبال دارد، افزایش کشت محصولاتی همچون گندم، جو و دیگر محصولات موجب اقتدار و امنیت می شود.
وی اظهار کرد: در دنیا آب و خاک روز به روز محدودتر می شود و از طرفی نیز جمعیت رو به افزایش است که باید دانش و تجربه در کنار هم به کمک بخش کشاورزی امده و محصول تولیدی در سطح با کمترین نیاز آبی افزایش یابد.

** فرهنگیان و کشاورزان مولدترین بخش جامعه هستند
نماینده مردم شهرستان خدابنده در مجلس شورای اسلامی نیز در این آیین گفت: در دروه های گذشته آنچنان که باید و شاید پاسخگوی مردم نبودیم.
احمد بیگدلی افزود: امید می رود با همدلی، وحدت و انسجام بیشتر در کنار مسئولان برنامه محور بتوانیم تغییرات مثبتی را ایجاد کنیم.
وی با بیان اینکه باید روستاها مولد محور باشند نه مصرف گرا، یادآورشد: مولدترین بخش جامعه فرهنگیان و کشاورزان هستند، اگر این قشر مولد نباشند کاری از دست مسئولان بر نمی آید.
به گزارش ایرنا، استان زنجان دارای 36 کشاورز نمونه در بخش های مختلف تولیدات گیاهی (باغبانی و زراعت)، دام و طیور، شیلات، آب، خاک و صنایع کشاورزی، ترویج و تشکل های کشاورزی، منابع طبیعی و آبخیزداری بودند که از این تعداد 2 نفر در بخش باغی تولید صنوبر و زیتون نمونه سطح کشوری شده اند.
از 36 کشاورز نمونه چهار نفر خانم هستند که در پایان این مراسم از همه این فعالان قدردانی شد.
7325/8068
خبرنگار: حدیث ابوالحسنی** انتشاردهنده: اسماعیل جهانبخش
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.