به گزارش ایرنا، مدیریت بحران در حوادث و سوانح بویژه زلزله امری مهم و حیاتی است و در این میان همکاری مردم و فراگیری اموزش های همگانی می تواند به همسوئی ارائه خدمات بهتر همگام با دستگاههای خدمات رسان منجر شود.
وقوع حوادث مختلف در کشور بویژه زمن لرزه اخیر در استان کرمانشاه نشان داد که مدیریت بحران کشور ضعف هایی دارد و این موضوع به تقویت بیشتر نیاز دارد تا کمبودها جبران شود.
بر این اساس متولیان مدیریت بحران استان نیز روز پنجشنبه در کارخانه کبریت زنجان در نشست تخصصی تحلیلی زلزله های اخیر کشور وضعیت این استان و آمادگی دستگاههای متولی امر را مورد بحث و بررسی قرار دادند.
مدیر کل مدیریت بحران استان زنجان در این ارتباط گفت: تمامی مسولان طی سه ماهه گذشته بروز و وقوع حوادثی ازقبیل زلزله را باور دارند، اما برعکس عموم مردم به این باورپذیری نرسیدند و بر این اساس باید آموزشهای لازم به قشرهای مختلف جامعه ارایه شود.
صفی الله کرامتی افزود: آموزش و آگاهی ها لازم در هنگام بروز حادثه و سوانح به کاهش تلفات جانی منجر شده و علاوه بر آن امداد رسانی را بیش از گذشته تسهیل می کند.
وی ادامه داد: هم اکنون بانک جامع اطلاعات مدیران و تجهیزات دستگاههای اجرایی گردآوری شده که هنگام بروز حادثه بکارگیری و مورد استفاده قرار می گیرد.
کرامتی افزود: هم اکنون 14کار گروه تخصصی در این استان وجود دارند که کارگرو ههای هلال احمر و امنیت و انتظامی از مهمترین انها به شمار می روند که در دقایق اولیه به محل حادثه اعزام، امداد رسانی و وضعیت را ارزیابی می کنند و پس از اطلاع رسانی ها جلسات مدیریت بحران تشکیل می شود.
این مسئول افزود: هم اکنون این استان وضعیت خوبی در امداد رسانی حوادث دارد و عملکرد وقایع گذشته نیز نشان می دهد وضعیت بهتری در این بخش حاکم بوده است.
به گفته کرامتی، متاسفانه نبود آموزش های کافی به عموم جامعه موجب شده در هنگام بروز حادثه ، امداد رسانی ها بویژه در مورد اقلام غذایی و یا موارد دیگر صحنه هایی ناخوشایند بوقوع بپیوندد و این یک واقعیت مسلم است.
وی اظهار کرد: هم اکنون 19 سال از اجرای مانور زلزله در مدارس استان می گذرد که آموزشهای امداد و نجات، کمک های اولیه به گروههای هدف ارائه شده اما مشکلی که وجود دارد این است که عموم مردم چندان رغبتی به فراگیری اموزش های همگانی در این بخش ندارند.
کرامتی افزود: حداکثرزمین لرزه بین 10 تا 30 ثانیه طول می کشد و در این میان ساختمانهایی که کمتراز 25 سال ساخته شده باشد، ایمن تر بوده و در هنگام وقوع زمین لرزه مشکل آفرین نیستند، اما نبود اموزش های کافی و نبود پناه گیری صحیح موجب می شود افراد به بیرون فرار کنند.
وی اظهار کرد: بر این اساس رسانه های گروهی نقش مهمی در آگاهسازی جامعه برعهده دارند و در زمینه مسائل اجتماع محور ضعیف عمل شده است.
این مسئول ادامه داد: مدیریت بحران وظیفه هماهنگی دستگاههای امدادی را بر عهده دارد و دستگاههای متولی نیز هنگام وقوع حادثه خدمات رسانی می کنند، متاسفانه مردم همراهی نمی کنند و اعتقادی به فراگیری اموزشها ندارند.
این مسئوول خاطر نشان کرد: در واقع مردم مسئوولیت پذیر نیستند و معتقدند که مسئولان باید همیشه پای کار باشند.

*** افراد هنگام حادثه مصدومان را جابجا نکنند
یک متخصص طب اورژانس استان با اشاره به اینکه در بحث مدیریت در حوادث باید قبل از بروز آن امادگی های لازم وجود داشته باشد، گفت: تخریبی که در هنگام وقوع حوادث در منطقه ایجاد می شود، تعداد زیادی مصدوم برجای می گذارد که باید مدیریت کرد.
علی جعفری افزود: بر این اساس برای ارائه خدمات بهتر باید قبل از حادثه به لحاظ پرسنل ، تجهیزات و از نظر امکانات مورد نیاز و حتی محل ها را مشخص و شناسایی کرد.
وی بیان کرد: مدیریت بحران در حوادث و بلایا چند سیستمی بوده و تمامی دستگاههای متولی دخالت دارند تا حادثه پیش امده را بتوان مدیریت کرد که در سیستم اورژانس و سلامت بزرگترین کاری که حین بروز حادثه باید انجام داد این است که تریاژ بیماران انجام گیرد.
این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان ادامه داد: بهترین کار توصیه شده از سوی مراجع علمی ترپاژ در سر صحنه حادثه است یعنی نباید اجازه داد که هنگام بروز حادثه تمامی مصدومان به سوی مراکز درمانی سرازیر شود و این کار اشتباهی است.
وی اظهار کرد: بر این اساس باید سیستم هایی که از قبل مشخص شده، شامل افراد آموزش دیده (اورژانس) که ترپاژ دسته بندی بیماران را فرا گرفته اند با استقرار در محل اقدامات لازم را انجام دهند.
جعفری افزود: ترپاژ (دسته بندی بیماران) بهترین خدمت را به بیشترین افراد ارائه می کند که بحث تخصصی در بلایا و حوادث بشمار می رود و آسیب دیدگان مختلف با رنگهای مختلفی مشخص و خدمات لازم ارائه می شود.
وی بیان کرد: اقدامات درمانی در همان محل حادثه و با ایجاد بیمارستانهای صحرایی انجام می شود و در صورتی که بیماری نیاز به ارائه خدمات تخصصی داشت به مراکز درمانی منتقل می شود، این کار از بروز بحران در بیمارستانها جلوگیری می کند.
این متخصص طب اورژانس استان زنجان ادامه داد: در بحث زمین لرزه ای که در استان کرمانشاه رخ داد این بود که عموم مردم برای امداد رسانی به مصدومان بصروت خودجوش وارد میدان شدند که این کار آسیب پذیری را به مراتب افزایش می دهد.
وی خاطر نشان کرد: افرادی که اموزش دیده هستند، بهتر است هنگام بروز حادثه تحت نظر یک مدیریت واحد فعالیت کنند و در غیر اینصورت ورود افراد غیرآشنا مشکلات عدیده ای را بوجود می آورد.
به گفته جعفری، تمامی خدمات درمانی نیز هنگام بروز حادثه باید زیر نظر یک مدیریت واحد ساماندهی و در واقع مرکز عملیات اورژانس انجام گیرد.
وی بیان کرد: برگزاری مانورهای مختلف آثار خوبی دارد و میزان امادگی دستگاههای متولی امر مورد ارزیابی قرار می گیرد و از طرفی ظرفیت های فعلی درمانی استان نیز کافی نیست و به طور قطع باید زیرساختهای این بخش ارتقا یابد.
جعفری افزود: مشکل کنونی جامعه نبود اموزش همگانی بین عموم جامعه بوده و حتی احیای ابتدایی حیات یک فرد چندان کار تخصصی نیست و مو ضوع دیگر اینکه هیچ مصدومی را درهنگام حادثه نباید بیرون کشید و این کار صدمات جبران ناپذیری به همراه دارد.

*** مسولان استانی وقوع حادثه را باور ندارند
دبیر ستاد مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شهرداری زنجان نیز ادامه داد: مساله ای که وجود دارد عدم باور خطر پذیری شهر زنجان برای مسولان شهری است و قتی گفته می شود ساده ترین ابزار آوار برداری مثل بیل و کلنگ وجود ندارد چندان جدی گرفته نمی شود، این درحالی است که اولین وسایل کمک رسانی ابتدایی را شامل و باید دپو شود.
جواد اسدی افزود: متاسفانه اعتقادی به این موضوع نیست و باید این باور پذیری از مسئولان شروع شود، این در حالی است که 2 سال سپری می شود و قانون لایحه مدیریت بحران در کمیسیون عمرانی مجلس شورای اسلامی مانده و کشورمان در معرض وقوع حوادث مختلف دارد و این موضوع باید جدی گرفته شود.
دبیر ستاد مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شهرداری زنجان ادامه داد : هم اکنون قانون مدیریت بحران بصورت آزمایشی اجرا می شود و تصویب نهایی آن می تواند خدمات و مدیریت بهتری را در هنگام وقوع حوادث ایجاد کند.
وی تاکید کرد: تا زمانی که مسئولان به بحث خطر پذیری شهر زنجان اعتقادی نداشته باشند، کاری از پیش نمی رود در صورتی که این شهر در معرض 2 گسل مهم یکی گسل سلطانیه به طول 135 کیلومتر و دیگری گسل جنوب به شمال که در سال 93 توسط کارشناسان دانشگاه علوم پایه به ثبت رسیده با شهر زنجان 10 کیلومتر فاصله دارد.
اسدی افزود: بر این اساس کاهش آبهای زیرزمینی و خطر لغزش بین گسل ها افزایش می یابد و وقوع زمین لرزه در این استان را باید بیش از گذشته جدی گرفت.
وی بیان کرد: هم اکنون 120 هزار ساختمان به صورت رسمی در شهر زنجان وجود دارد و که واحدهای مسکونی واقع دربافت فرسوده نیز در حال ممیزی و آنالیز هستند.
دبیر ستاد مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شهرداری زنجان ادامه داد: هنگام بروز حادثه ناهماهنگی هایی بین دستگاهها برای امداد رسانی وجود دارد و در این میان ایجاد وزارتخانه ای با ساختار مدون در کشور می تواند از موازی کاری ها جلوگیری کرده وخدمات بهتری به گروههای هدف ارائه دهد.
وی خاطر نشان کرد: آموزشهای همگانی باید در کنار برگزاری دوره های مختلف، در دانشگاهها، مدارس و مراکز آموزشی بیش از گذشته نهادینه و جدی گرفته شود.
به گزارش ایرنا، زمین‌لرزه رودبار منجیل در ساعت ۳۰ دقیقه بامداد پنجشنبه ۳۱ خردادماه ۱۳۶۹ در نزدیکی شهر رودبار و روستاهای تابعه استان گیلان و شمال غرب استان زنجان در ناحیه طارم علیا بوقوع پیوست.
کانون این زلزله را کارشناسان حدود ۱۹ کیلومتری از سطح زمین اعلام کردند و علاوه بر حدود ۳۷٬۰۰۰ نفر که بر اثر این رویداد جان خود را از دست دادند، بیش از ۲۰۰ هزار واحد مسکونی تخریب شد و خسارات عمده‌ای به تأسیسات و اماکن عمومی در استانهای گیلان و زنجان که متأثر از این زمین‌لرزه بودند، وارد آمد و حدود 500 هزار نفر بی‌خانمان شدند.
7320/8068
گزارش: اعظم شامی *** انتشار: اسماعیل جهانبخش
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.