هر چند برای او سخت بود و می توانست پیراهن تیم ملی را بر تن کند؛ اما در نهایت برای آینده ای چشم دوخته بود که چشم انداز والیبال بانوان استان زنجان را روشن کند.
در روزگاری که والیبال بین بانوان این دیار بی نام و بی نشان بود، این والیبالیست با تحمل رنج ها اینک صدها بازیکن را با توپ و تور آشنا کرده است. اشرفی، به عنوان مدرس بین المللی در گفتگو با خبرآنلاین با انتقاد از برخی افراد که این روزها منفعت شخصی را بر مصلحت والیبال استان ترجیح داده اند، از اوضاع این رشته ورزشی مهیج بین بانوان سخن گفته است:

والیبال بانوان در خانه والیبال شهر زنجان چه زمانی شروع شد؟
6 سال قبل با 10 بازیکن از تیم راه آهن شاکله والیبال در این خانه شکل گرفت. در آن سال ها به تنهایی سختی های زیادی را متحمل شدم تا والیبال بین بانوان در آن نقطه شهر شروع شود.


چه سختی هایی در مسیر معرفی والیبال طی کردید؟
در آن نقطه شهر والیبال معرفی نشده بود و به دلیل مسیر دور از شرق زنجان خانه والیبال ناشناخته بود. بنده باید در ابتدای راه این مکان را معرفی می کردم و جالب اینکه در آن سال ها ساخت و ساز در منطقه شهریار و پونک و حتی گلشهر- کاظمیه زنجان ادامه داشت و باید از جمعیت ساکن در این شهرک های اقماری جذب بازیکن می کردم.

تبلیغات شما در آن سال ها برای معرفی والیبال چگونه بود؟
در بین ساکنان اطراف خانه والیبال تراکت پخش می کردیم و در ادامه نصب بنر بر تبلیغات ما افزوده شد و در نهایت تابستان همان سال 50 نفر جذب خانه والیبال شد. تمامی هزینه های تبلیغات را خودم پرداخت می کردم و خانواده ام همکاری می کرد. یادم می آید برای اعزام برخی از بانوان به دوره های داوری 600 هزار تومان هزینه کردم تا داور خانم داشته باشیم.

چرا این روزها فعالیت های شما برای معرفی والیبال بین بانوان به مذاق برخی ها خوشایند نیست؟
متاسفانه عده ای از زحمات سال های دور ما در میدان توپ و تور آگاه نیستند و مواردی همچون قُرق کردن هیات توسط بنده را مطرح می کنند که برای من جای تعجب بود و جالبتر اینکه این موضوع را با فدراسیون و هیات استان در میان گذاشته اند.

واکنش شما به منقدان چیست؟
سوال من از این قبیل افراد این است که در آن سال هایی که بنده با هزینه شخصی و خون دل والیبال را برای بانوان این شهر و حتی شهرستان های استان معرفی کردم، کجا بودند که امروز در قامت منتقد ظاهر شده اند؟!. روزهایی از ساعت 8 صبح تا پاسی از شب در خانه والیبال و آکادمی طوبی مشغول تمرین بوده ام و از مسافرت های خانوادگی سرباز زده ام تا بانوان زنجانی آینده سازان این رشته ورزشی تیمی باشند. چه کسی را سراغ دارید که از هزینه شخصی امکانات برای بازیکنان فراهم کند و حتی در برخی موارد هزینه های ایاب و ذهاب و توپ ها را پرداخت کند؟. بنده مدام در دوره های مختلف مربیگری در تهران شرکت می کردم و مدام برای ارتقاء دانش مربیگری بوده ام، این قبیل افراد کجا بودند که اکنون در قامت منتقد به برنامه های بنده و آکادمی ظاهر شده اند؟!.

پاسخ شما به این قبیل تحرکات چه بوده است؟
در بازدید عوامل فدراسیون از فعالیت های آکادمی موارد مربوط به جوسازی ها را مطرح کردم و کامل در جریان کار قرار گرفتند. هیات استان نیز از نزدیک در جریان پیشرفت فعالیت های آکادمی است و جذب این تعداد بازیکن به والیبال استان مایه دلگرمی است.

گویا این قبیل افراد نایب رئیس بودن شما را دلیل بر حجم بالای فعالیت های شما می دانند. در این باره چه نظری دارید؟
اتفاقا برعکس نایب رئیس بودن هیات مانع بزرگی برای کمک مربی تیم ملی بودن و حتی حضور در سوپر لیگ شده است. بنده به عنوان یک مربی بین المللی این حق را دارم که در رده های بالا مربیگری کنم؛ اما در یک طرف قضیه مسئولیت های آکادمی که مدیریت آن با بنده است، موجب شده تا در امر بازیکن سازی منطبق با اصول علمی روز قدم بردارم و بی شک نتایج این دستاورد در سال های آینده مشخص خواهد شد.
زمانی که این قبیل افراد بازیکن بودند، بنده در تهران در کلاس های مربیگری شرکت داشتم و زمانی شروع کار آنها همچنان بازیکن بودند. این در شرایطی بود که من در سوپر لیگ کشوری بازی می کردم و به دلیل نبود مربی در استان زنجان قید بازیکنی را زدم . این اقدام بنده فقط به خاطر آینده والیبال زنجان و بازیکنان ام بود که دوست داشتم پله های ترقی را یکی پس از دیگری طی کنند.

شما دوره های مختلف مربیگری را طی کرده اید. آیا در این دوره ها با مشکل مالی رو به رو نشدید؟
رفت و آمد به تهران و اقامت همواره یکی از مشکلات من در طی دوره های مربیگری بود. بنده تمامی هزینه های حضور در دوره های مختلف مربیگری را از جیب خودم پرداخت کردم و در برخی دوره ها نیز با مشکل مالی مواجه بودم؛ اما پشتکار و اراده به آینده روشن، موانع را از سر راه برداشت.

برای بازیکن سازی چه مدت زمان نیاز دارید؟
من طی برنامه مدون 10 ساله بازیکن سازی را دنبال می کنم که اکنون در سال ششم این برنامه قرار دارم و تا این لحظه به اهداف خودم دست یافته ام. البته در این راه مربیان مختلف در آکادمی با بنده همکاری دارند و در کل استعدادیابی از پایه دنبال می شود و اکنون شاهد حضور بازیکنان ام در لیگ های کشوری هستم.

چرا در انتخاب بازیکنان منتخب استانی حضور بازیکنان آکادمی شما چشمگیر بود؟
ملاک بنده در انتخاب تیم منتخب شایسته سالاری بود و فاکتورهای فنی همیشه در گزینش نفرات ارجحیت داشته است. وقتی می دیدم بازیکنی در پاس دادن مشکل داشت و جایگاه پاسور را نمی دانست، طبیعی بود که در اولویت انتخاب نباشد و حرف و حدیث هایی نیز پیش بیاید.
بنده در آکادمی به عنوان یک مربی بین المللی همواره آموزش فنی بازیکنان را در هر پست دنبال می کنم؛ موضوعی که در دوره های مختلف مربیگری به آن رسیده ام. اکنون رده نوجوانان آکادمی با مربیگری، داوری و حتی کوچینگ آشنا هستند و وارد دوره تخصصی والیبال می شوند. در این دوره بازیکن با اصول بدنسازی، تغذیه ورزشکار و تاکتیک های والیبال آشنا می شود تا آموزش های داوری را دنبال کنند.

اکنون در استان زنجان چه تعداد آکادمی و کانون والیبال فعالیت می کنند؟
از 8 کانون استان 6 کانون در زنجان فعال است. یک آکادمی بانوان نیز در مرکز استان فعالیت دارد ؛ چرا که مجوز آکادمی ها را به مربیان بین المللی می دهند و باید بنده به عملکرد کانون ها نظارت داشته باشم.

به شیوه فعالیت کانون ها نظارت می کنید؟
خیر. نظارت بنده ممکن است با حواشی همراه باشد و برخی بهانه هایی را بیاورند که چندان خوشایند نیست.

چند والیبالیست با آکادمی شما همکاری دارند؟
400 ورزشکار در این آکادمی در رده های مختلف سنی در امر آموزش و همگانی فعالیت می کنند که از این تعداد بین 100 تا 150 نفر از اعضای کمیته امداد و بهزیستی، شهرداری زنجان و حتی اداره کل ورزش و جوانان استان معرفی شده اند که از پرداخت شهریه معاف هستند.
در طول هر ترم امورات آکادمی با 250 ورزشکار می چرخد که با صرف هزینه 10 میلیون تومانی تبلیغات، خرید البسه 8 میلیون تومانی،خرید توپ و ابزار، اجاره سالن های زیتون و خانه والیبال و پرداخت حق الزحمه مربیان و سایر افراد با درنظر گرفتن زمان طولانی مدت حضور در سالن رقمی عاید ما نمی شود. این نکته را هم اشاره کنم که تابستان امسال 15 میلیون تومان هزینه البسه بازیکنان شد که برای آکادمی قابل توجه بود.

ظاهرا امسال در رقابت های لیگ کشوری شرکت می کنید؟
با صحبت های انجام گرفته با اداره کل ورزش و جوانان استان قرار است در رقابت های لیگ دسته یک شرکت کنیم. تلاش می کنیم، زمینه برای بازیکنان بومی فراهم شود که درصورت حمایت های مالی بیشتر برای کسب عنوان قهرمانی رقابت سختی خواهیم داشت.

زنجان با کدام تیم ها همگروه است؟
زنجان با تیم های کرمان، شیراز و اراک همگروه است و بالطبع با این تیم ها رقابت سخت است. این تیم ها از پشتوانه مالی قوی برخوردار هستند ؛ در حالی که تیم زنجان با رقمی به مراتب پایین وارد این دوره از رقابت ها خواهد شد.

حرف آخر؟
راه اندازی آکادمی ها و کانون های والیبال در استان در معرفی این رشته ورزشی بی تاثیر نبوده است. اعتقاد دارم، این تعداد بازیکن که جذب والیابل شده اند، در ترسیم معادلات آینده آن نقش مهمی دارند. علاوه بر این حضور تیم های زنجانی در لیگ های کشوری و برگزاری رقابت های لیگ استان در این مهم تاثیر بسزایی دارد که خوشبختانه این امر دور از دسترس نیست.

 

48

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 822705
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.