مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: شامگاه پنجشنبه /15 آذر جاری/ چندین بسته یونجه در دشت آهوان سهرین زنجان پخش شد تا قریب 800 راس آهو موجود در این دشت از گرسنگی درامان باشند.
سیدرضا موسوی مشکینی، روز شنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود: به خاطر ارتفاع کم برف، فقط تعداد کمی از بسته های یونجه در اطراف مرکز نگهداری حیات وحش آسیب دیده واقع در دشت سهرین پخش شد تا آهوان در صورت نیاز با آرامش خاطر بیشتری به علوفه دست یابند.
وی اظهار کرد: پخش علوفه زمستانی در زیستگاه آهوان، کل و بز و قوچ و میش، با هدف تغذیه بی دغدغه و به منظور جلوگیری از خروج این وحوش علفخوار به ویژه آهوان از زیستگاه اصلی و پراکنده شدن و پناه آوردن آنها به مناطق مسکونی روستایی و شهری انجام می شود.
موسوی افزود: با توجه به سردسیر بودن منطقه و بارش های سنگین برف در فصل زمستان، اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان در فصل تابستان اقدام به تهیه و ذخیره علوفه در انبارها کرده و زمستان ها در صورت نیاز در مناطق حفاظت شده و شکار ممنوع این استان ازجمله دشت سهرین و فیله خاصه، منطقه شکار ممنوع خرمنه سر شهرستان طارم، منطقه حفاظت شده انگوران در شهرستان ماهنشان و منطقه شکار ممنوع خراسانلو در شهرستان ابهر، پخش می شود.
موسوی با بیان اینکه بخشی از علوفه زمستانی وحوش علفخوار استان زنجان با کاشت گندم، جو و یونجه در دشت سهرین که از زمین های تحت مالکیت اداره کل حفاظت محیط زیست است تهیه و تامین می شود، افزود: بخشی نیز با استفاده از اعتبارات اداره کل خریداری و انبار می شود.
وی تصریح کرد: با توجه به زیست تنها بازماندگان آهوان شمالغرب کشور در دشت سهرین، این منطقه از مناطق سرد و برف گیر استان زنجان محسوب می شود و به همین دلیل اداره کل، زمستان هر سال نسبت به تهیه، تامین و پخش علوفه این جانوران علفخوار اقدام می کند.
موسوی افزود: در فصل زمستان هنگامی که زمین پوشیده از برف و یخ می شود، وحوش علفخوار به دلیل در دسترس نبودن علوفه به ناچار به مناطق مسکونی شهری به ویژه حریم روستاها نزدیک می شوند و عده ای افراد سودجو و فرصت طلب با استفاده از موقعیت پیش آمده اقدام به شکار غیرمجاز این حیوانات بی پناه می کنند که در صورت مشاهده طبق قانون و بدون هیچ اغماضی با خاطیان برخورد خواهد شد.
وی از روستاییان و شهروندان خواست در صورت مشاهده وحوش علفخوار در نزدیکی سکونتگاه های انسانی، ضمن حمایت از آنها مراتب را به صورت حضوری به نزدیک ترین واحد محیط زیست و یا از طریق شماره تلفن های 3-33541001 و 09392888657به این اداره کل اطلاع دهند و از غذا دادن به آنها و هرگونه اقدام غیرقانونی خودداری کنند.
به گزارش ایرنا، براساس سرشماری سال 92 قریب یک هزار و 500 راس آهو در دشت سهرین و منطقه شکار ممنوع فیله خاصه زیست می کردند که در سال 93 جمعیت آنها با کاهش 14درصدی مواجه شد در سال 94 با کاهش 10درصدی به یکهزار و 246 راس و سال 95 نیز یک هزار و 82 راس و امسال نیز با اندکی افزایش به یک هزار و 105 راس رسید.
وی عمر آهوان را بین 10 تا 12 سال عنوان و تصریح کرد: شکار بچه آهوان از سوی عقاب ها، جانوران گوشتخواری چون گرگ، پلنگ، روباه و سگ‌های گله، نیز از دیگر تهدیدات پیش‌رو در کاهش جمعیت آهوان زنجان محسوب می‌شود.
6084/6085
خبرنگار: پرویز غفاری ** انتشار دهنده: رویا رفیعی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.