گل نساء آقامحمدی روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: طبق برنامه با بهره گیزی از همه ظرفیتهای استان این امکان وجود دارد همه کودکان درسنین سه تا 6 سالگی قرار بگیرند و از این خدمات استفاده کنند که پوشش 78 درصدی پیش بینی شده است .
وی اظهار کرد: بررسی ها نشان می دهد اجرای این طرح در روستاها با اعزام تیم های سیار روستایی ، همکاری خانه های بهداشت و عوامل دیگر مشکلی در پوشش گروههای هدف وجود ندارد، اما در مناطق شهری چنین نیست.
آقا محمدی افزود: باوجود ایجاد پایگاههای دائمی و غیر دائمی در سطح شهرها، خانواده ها تمایل کمتری برای اجرای این طرح و غربالگری بینایی تنبلی چشم کودکان نشان می دهند.
وی اظهار کرد: شاید برخی ها خانواده های شهری به ضرورت اجرای این طرح مهم چندان واقف و حتی آگاه نیستند،که چنین وضعیت مشابهی نیز در اجرای برخی طرح های بهزیستی وجود دارد.
معاون امور توسعه و پیشگیری بهزیستی استان زنجان ادامه داد: از سوی دیگر طبقه تحصیلکرده نیز ضرورت اجرای این طرح را با وجود دسترسی به خدمات چندان احساس نمی کنند که از دیگر مشکلات این طرح است.
وی یادآوری کرد: بر این اساس برای آگاهی بخشی خانواده ها و مشارکت بهینه در اجرای این طرح، اطلاع رسانی وسیعی در سطح شهر از قبیل نصب بنر، پوستر و حتی از ظرفیت های شبکه های اجتماعی نیز استفاده شده است.
آقا محمدی خاطر نشان کرد: کودک پس از مراجعه و معاینه در پایگاه در صورتی که تنبلی چشم نداشته باشد از سوی متصدی برگه سلامت صادر شده و اگر مشکل دار باشد، کارت دیگری طراحی و فرم هایی در نظر گرفته می شود.
وی یادآوری کرد : بر این اساس با توجه به محل شهرستان مستقر، فرم های ارجاع به نزدیکترین اپتومتریست ارجاع داده می شود که بعد انجام معاینات بازخورد آن ارائه می شود.
معاون امور توسعه و پیشگیری بهزیستی استان زنجان ادامه داد: مدت زمان درمان تنبلی چشم که درمان آن از سوی بینایی سنجش و یا چشم پزشک انجام می گیرد، متغیر بوده ،6 الی یکسال پیش بینی شده که بعد پایان این مدت نیز باید پیگیری شود.
وی اظهار کرد: سال گذشته 3 هزار 800 کودک از سطح یک به سطح2 ارجاع و معاینات تخصصی انجام و ازسطح 2 نیز یکهزار و 400 نفر نیز مداخلات تخصصی تری را دریافت کردند.
آقا محمدی افزود: این اداره کل برای رفاه خاطر خانواده ها و درصورت پایان مهلت اعلام شده برای اجرای این طرح (اول آبان تا پایان آذر) تعداد 12 پایگاه دائمی نیز در سطح شهرستانها در طول سال فعال است.
به گفته وی، خانواده ها در صورت کسب اطلاعات بیشتر از نشانی پایگاههای دائمی استان می توانند به سایت بهزیستی مراجعه ویا با این اداره کل تماس حاصل کنند.
به گزارش ایرنا ، سال گذشته 42 هزار و 479 نفر در سطح استان غربال شده اند که از این تعداد 38 هزار و 431 نفر سالم شناسایی شده و تعداد 4 هزار و 48 نفر به مراکز بینایی سنجی ارجاع داده شده اند.
7320/ 8068

خبرنگار: اعظم شامی*** انتشار: اسماعیل جهانبخش
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.