به گزارش ایرنا، پرویز قزلباش روز سه شنبه در همایش روز جهانی پیشگیری از سکته مغزی در زنجان، افزود: از سال گذشته واحد درمان سکته حاد مغزی بیمارستان ولی عصر(عج) زنجان فعالیت دارد و وجود واحد جدید درمان مکمل آن خواهد بود.
وی خاطرنشان کرد: با تلاش تیم پزشکی واحد درمان سکته حاد مغزی، استان زنجان واحد پیشرو در درمان سکته های مغزی در سطح کشور است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان تاکید کرد: نباید بیماری که از سکته مغزی با درمان های به موقع نجات یافته را رها کرد چراکه تاثیری که بازیابی جسمی و روحی بیمار با حضور در این واحد درمانی خواهد داشت، اهمیت بالایی دارد.
وی اضافه کرد: کار گروهی در همه امور از جمله در مسائل پزشکی مهم است و بدون همکاری اورژانس پیش بیمارستانی امکان رفع بعضی از مشکلات بیمار سکته مغزی وجود نخواهد داشت.
قزلباش اظهار کرد: این دانشگاه با تمام توان در موضوع همکاری های تیمی، متمرکز و هماهنگ است، تا بیمار به خاطر اطلاع نداشتن اطرافیان و کادر اورژانس از سکته مغزی وی، دچار عارضه های دائمی و فوت نشود.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان با اشاره به ضرورت شتاب در راه اندازی واحدهای درمان سکته حاد مغزی در کشور، گفت: باید این حرکت اصولی که در 2 سال گذشته شروع شده در کل کشور با سرعت پیشرفت کند.
به گزارش ایرنا، بیمارستان ولیعصر(عج) زنجان امسال با اینکه کمتر از یکسال این واحد را راه اندازی کرده است، با تشخیص و درمان فوری 153 نفر که سکته مغزی کرده بودند، توانست رتبه برتر کشور را در این زمینه کسب کند.
با راه اندازی واحدهای درمان سکته حاد مغزی در دولت یازدهم یک هزار بیمار سکته مغزی و قلبی درمان شده اند.
به طور میانگین، از هر 2 نفری که در ایران سکته می کنند، یک نفر جان خود را از دست می دهد، همچنین هر پنج تا 10 دقیقه یک سکته قلبی و مغزی در کشور رخ می دهد.
سکته مغزی به خاطر بسته شدن یک رگ در مغز رخ می دهد، به طور معمول و بر اساس آمار غیر رسمی 10 درصد افراد در سکته مغزی می میرند، 30 درصد قادر به راه رفتن بدون کمک نیستند و اکثر افراد باقی مانده شغل خود را از دست می دهند.
هر فردی که سکته می کند، در هر دقیقه 2 میلیون سلول مغزی را از دست می دهد، در یک ساعت 120 میلیون نورون که واحدهای تشکیل دهنده مغز است، از بین می رود.
ضعیف شدن ناگهانی یک طرف بدن، مشکل در تحرک، اختلال در عضلات صورت به شکل غیر قرینگی و اختلال در تکلم، هر یک می تواند از علائم سکته مغزی باشد و تشخیص نهایی بر عهده پزشک متخصص است.
شعار سال 2016 سازمان جهانی سکته مغزی ' سکته مغزی قابل درمان است، به شرط آنکه زود برای درمان مراجعه کنند' بود.
3216/6085
خبرنگار: سجاد کریمی ** انتشار دهنده: رویا رفیعی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.