به گزارش ایرنا، یوسف رضاپور روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران افزود: علاوه بر ممانعت از توسعه کشاورزی باید مصارف آب نیز در این بخش در حد زیادی کنترل و با تغییر الگوی کشت صرفه جویی شود.
اگر میزان مصرف آب از سوی مردم به ویژه در بخش کشاورزی مدیریت نشود، استان با مشکل شدید بیابان زایی، از بین رفتن باغ ها، کاهش شدید آب دهی چاه ها، کاهش روان آب ها، فرونشست و از دست رفتن نفوذپذیری زمین مواجه خواهد شد.
رضاپور تاکید کرد: میزان بارندگی های امسال استان زنجان نسبت به متوسط کشوری نزدیک 100 میلیمتر بیشتر است، اما این موضوع دلیل نمی شود خشکسالی هایی که از 20 سال گذشته آغاز شده، مرتفع شود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان افزود: از قریب 460 میلیون مترمکعب برداشت غیرقانونی آب، بیش از 310 میلیون مترمکعب به واسطه چاه های غیر مجاز و 150 میلیون مترمکعب نیز از چاه های مجاز اضافه برداشت می شود.
طبق اعلام مسئولان نزدیک 16 هزار حلقه چاه در استان وجود دارد که بیش از نیمی از آن غیر مجاز حفر شده است.
رضاپور با تبیین شرایط مصرف آب های قابل برنامه ریزی در جهان، گفت: ایران با بیش از 86 درصد استفاده از منابع آبی قابل برنامه ریزی نخستین رتبه جهان در مصرف این منابع را دارد.
میزان آب های تجدیدپذیر و قابل برنامه ریزی قبل از سال 78 در ایران به میزان 124 میلیارد مترمکعب بود و با شروع خشکسالی ها از همان سال اکنون به 88 میلیارد مترمکعب رسیده است.
طبق استانداردهای بین المللی اگر کشوری بالای 40 درصد از این منابع آبی را مصرف کند، در وضعیت تنش آبی قرار دارد و اگر بیش از 60 درصد استفاده نماید وارد بحران آبی شده است.
ایران علاوه بر مصرف 88 میلیارد مترمکعب آب تجدید پذیر خود که حاصل بارندگی ها است، یک میلیارد مترمکعب دیگر نیز بیشتر استفاده می کند و سال ها است وارد بحران آبی شده است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان تصریح کرد: اکنون در ایران 92 درصد منابع آبی مصرف شده در بخش کشاورزی است و در استان زنجان نیز نزدیک 89 درصد مصرف به این بخش تعلق دارد.
از 609 دشت در سطح کشور 351 دشت ممنوعه است و این یعنی بیش از نیمی از دشت های ایران در وضعیت بحرانی قرار دارند.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان گفت: استان زنجان هفت دشت دارد که پنج دشت آن ممنوعه است و نشانگر وضعیت بحرانی منابع آبی استان است.
در کل کشور بیش از 850 هزار حلقه چاه وجود دارد که بیش از 400 هزار حلقه آن غیر مجاز است.
رضاپور اظهار کرد: در استان زنجان دشت ابهر بحرانی ترین وضعیت آبی را دارد و این دشت در 2 دهه گذشته 27 متر نشست داشته است.
دشت زنجان در مدت مشابه 13 متر و دشت قیدار 11 متر نشست داشته است.
3216/6085
خبرنگار: سجاد کریمی ** انتشار دهنده: رویا رفیعی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.