به گزارش ایرنا، سال هاست مردم این شهر، در حرکتی دسته جمعی و هر سال پر شور تر از پارسال، ارادتمندان درگاه سید و سالار شهیدان بدون هیچ رنگ و ریایی دور هم جمع می شوند، مقام ها و پست های دنیایی را کنار می گذارند و همه رنگ عزای عباس بر تن می کنند.
حرکت یوم العباس حسینیه اعظم که سال هاست شهرت جهانی یافته تمام نامداری خود را مرهون همین سادگی و بی پیرایه بودن عاشقان و عزاداران حسینی است، حرکتی که اتحاد عزاداری، ارادت، وفاداری و ولایتمداری را یکجا به نمایش می گذارد.
مردم این شهر پیش از آنکه زبان باز کنند و نام مادر بگویند، با نام حسین و عباس آشنا می شوند، پیش از آنکه پای حرکت بازکنند، نذر امام زمان می شوند، پیش از آنکه دانش آموخته مکتبی شوند، ارادتمند بارگان حسین(ع) می شوند.
اینجا پایتخت شور و شعور حسینی است و صدها هزار نفر از ارادتمندان سید و سالار شهیدان بار دیگر در یکجا جمع شده اند و هر یک با نیت و انگیزه ای، بر سر و سینه زنان ندای ابوالفضل ابوالفضل سر می دهند و یک صدا فریاد می زنند' هانسی گروهین بله مولاسی وار، شیعه لرین حضرت عباسی وار'، مداح می خواند 'قولاری قلم' و مردم بر سر می زنند و فریاد می کشند 'ابوالفضل'.
تکیه گاه این خیمه آسمانی بر نام عباس و ارادتمندان به عباس بنا شده، دست های زنجانیان قربان برادری است که ارادت و ولایتمداری را به نهایت درجه خود رساند و بیش از آنچه انتظار می رفت در معرکه کربلا حاضر شد.
چون حسین بیش از انتظار خدا ظاهر شد، این است که همه صحنه های نمایش ارادتمندی به این خاندان فراتر از انتظار عقل و هر منطقی است، همچون دست های به آسمان تکیده زنجانیان.
دسته حسینیه اعظم زنجانیان فقط یک گوشه از این ارادتمندی است که بار دیگر در عصر تاسوعا به حرکت درآمد.
همه ساله روز هشتم محرم دسته عزاداری ازمحل مسجد حسینیه اعظم در خیابان فردوسی تا امام زاده سید ابراهیم حرکت می کند،درطول مسیر حرکت دسته نذورات و احشام به صورت زنده و ذبح شده تقدیم دسته می شود روز هشتم محرم در زنجان به یوم العباس معروف است٬علاوه بر مردم زنجان از استان های مختلف و افراد عالی رتبه کشوری و لشکری در این دسته عزاداری می کنند.
حسینیه اعظم زنجان بیشتر به‌خاطر دسته‌ای که هرسال در هشتمین روز ماه محرم دارد مشهور است. این دسته حرکت خود را از محل حسینیه اعظم شروع می‌کند و معمولاً همزمان با اذان مغرب به امامزاده ابراهیم پایان می‌یابد. جمعیت این دسته افزون بر ۵۰۰ هزار نفر است. مراسم عزاداری حسینیه اعظم زنجان در تاریخ ۱۵ دی‌ماه ۸۷ با شماره ثبتی ۱۰ به عنوان دهمین مورد از میراث معنوی ثبت‌شده در ایران است.
3001/6085
خبرنگار: مینا افشاری** انتشار دهنده: رویا رفیعی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.