به گزارش ایرنا، بعد ازظهر روز /جمعه/ هشتم و /دوشنبه/ یازدهم ماه محرم شمار زیادی از ارادتمندان و شیفتگان حسین (ع) به دسته عزاداری حسینیه و زینبیه اعظم زنجان پیوسته و به یاد واقعه کربلا، اشک ماتم ریخته و فریاد یا حسین یا زینب سر داده و با دلی آکنده از غم و حسرت، عاشقانه و عارفانه بر سر و سینه خواهند زد.
مردم مومن و متدین، هرسال در آستانه برگزاری دسته عزاداری حسینیه و زینبیه اعظم زنجان که شهره جهانی خاص و ویژه ای دارد از مناطق دور و نزدیک کشور و حتی جهان، میهمان زنجانی های سیاه پوش می شوند تا از فیوضات روحانی و معنوی این ماه عزیز، بهتر و بیشتر بهره مند شوند.
مردم زنجان در مسیر حرکت دسته عزاداری حسینیه و زینبیه اعظم زنجان با پخش نذری چون ' چایی، شیر، شیرکاکائو و شربت و شله زرد و ساندویچ ' از میهمانان خود پذیرایی می کنند تا رسم میهمان نوازی را به جای آورده و از این طریق ارادت قلبی و خالصانه خود را به اباعبدالله الحسین(ع) و عاشقان آن حضرت نشان دهند.
مردم از پیر و جوان به هر طریق ممکن خود را به دسته عزاداری می رسانند و عزادارانی که بنا به دلایل عدیده، توان شرکت در دسته عزاداری را ندارند در پیاده روها ایستاده و به عزاداری می پردازند تا سهمی هرچند کوچک دراین حرکت عظیم و خودجوش داشته باشند.
فریاد 'یا حسین یاحسین' شرکت کنندگان در دسته های عزاداری حسینیه و زینبیه اعظم زنجان به قدری بلند و باعظمت است که در تمام گوشه و کنار فضای شهر زنجان طنین انداز می شود و حال و هوای این شهر را خاص و ویژه می کند.
حرکت دسته عزاداری حسینیه و زینبیه اعظم زنجان هر ساله از مقابل مساجد حسینیه و زینبیه آغاز و با عبور از مسیرهای تعیین شده در امامزاده سید ابراهیم (ع) این شهر پایان می یابد.
مسیرهای دسته عزاداری مملو از جمعیت سیاه پوش می شود و ساعت ها طول می کشد که این دسته های عزاداری عظیم و پرشکوه به مسیر پایانی در نظر گرفته شده برسد و افراد نذر کننده در طول مسیر نسبت به اهدا نذری خود اعم از 'ˈپول، طلا و احشام' اقدام می کنند.
دسته‌های عزاداری مساجد حسینیه اعظم و زینبیه اعظم زنجان، به خاطر شرکت گسترده عاشقان ابا عبدالله الحسین(ع) در کشور و حتی بین کشورهای اسلامی بی‌ نظیر است.
قیام و حماسه امام حسین (ع) و یاران باوفای آن حضرت در کربلا آنچنان وسیع و با عظمت است که قلوب تمامی مردم آزاداندیش و آزادیخواه را شیفته و مجذوب خود کرده و اشک ماتم را از دیدگانشان جاری می سازد.
واقعه کربلا و عاشورا آنقدر عظیم است که برغم گذشت چندین قرن، همچنان پویا و زنده مانده و جهان اسلام از پرتو نور آن، روشنی می‌گیرد.
دردانه فاطمه زهرا (س) با نهضت عاشورایی، تاثیر عمیقی در قلوب مومنان جهان داشته و با شهادتش، بزرگترین درس آزادی و آزادگی را به آزادیخواهان و آزاد اندیشان عالم داد تا هرگز زیر بار ظلم و ستم نرفته و زندگی با ذلت و ننگ را نپذیرند.
شیعه همواره بر وجود پر عظمت سالار و سرور شهیدان به خود بالیده و تا ابد نیز خواهد بالید و در عزاداری های خود برای سلطان کربلا، سر از پا نشناخته و نمی شناسد، چراکه امام حسین (ع) برای عاشقان سرور است و همگان تشنه توجه آن حضرت می باشند.
'مسجد حسینیه اعظم زنجان' به‌ عنوان دومین قربانگاه جهان اسلام بعد از منا و مرکز پایتخت شور و شعور حسینی در ایران شناخته شده است.
ثبت دسته عزاداری هشتم محرم برابر با شب تاسوعای حسینی به‌عنوان دهمین میراث معنوی ایران، دلیل منحصر به فرد بودن این مراسم و آستان مقدس و صد البته توجهات خاصه حضرت سیدالشهداء (ع) به این مکان مذهبی است که شهرت و آوازه آن را به برکت معنویت خاص این مسجد و اعتقاد قلبی ارادتمندان حضرت امام حسین(ع) جهانی کرده است.
'مسجد زینبیه اعظم زنجان' نیز که یکی از مهم‌ترین اماکن مذهبی این شهر محسوب می‌شود، همه ساله در ایام محرم پذیرای خیل عاشقان اباعبدالله‌الحسین (ع) از سراسر کشور و حتی جهان است.
قدمت این مکان مقدس، به بیش‌ از 400 سال ‌رسیده و از جمله مساجد باستانی در استان زنجان محسوب می‌شود و بنا به ‌گفته برخی پیشکسوتان و همسایگان محل مسجد زینبیه زنجان، قبلا به صورت باغی سرشار از گل‌های محمدی بوده است و صاحب این ملک که‌ اغلب اوقات متوجه صدای 'یازینب یازینب' توام با گریه و شیون می‌شده، تصمیم می‌گیرد بخشی‌ از باغ را به صورت 'تکیه' که ‌در آن سال‌ها متداول و معمول بوده درآورد و نام آن را نیز 'زینبیه' بگذارد.
6084/6085
خبرنگار: پرویز غفاری ** انتشاردهنده: رویا رفیعی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.