ارومیه- ایرنا- رئیس گروه بهداشت محیط و حرفه ای معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی گفت: پرهیز از مصرف غذاهای غیربهداشتی و رعایت نکات بهداشتی در تهیه غذاهای نذری در ایام محرم و به ویژه در روزهای تاسوعا و عاشورا عامل موثر در جلوگیری از مسمومیت های غذایی است.
سعید مینایی مهر روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه توزیع غذای نذری در ماه محرم همزمان با برگزاری آئین های مذهبی در مساجد و تکایا توسط هیات های عزاداری صورت می گیرد، افزود: بروز بیماری های مرتبط با غذا و مسمومیت های غذایی در مکان هایی که به صورت دسته جمعی غذا تهیه و توزیع می کنند بیشتر است.
وی اضافه کرد: کوچکترین سهل انگاری و بی توجهی در تهیه و توزیع غذا می تواند به بروز مسمومیت گروهی مردم منجر شود و در نتیجه باید برای جلوگیری از مسمومیت ها رعایت نکات بهداشتی ضروری است.
وی با تاکید بر اینکه هرگونه پخت و پز توسط هیات های عزاداری باید در مکانی با حداقل شرایط بهداشتی صورت گیرد، اظهار کرد: مدیر هیات موظف است نسبت به معرفی محل به مرکز بهداشت و درخواست بازدید و اخذ مشاوره و تائیدیه بهداشتی اقدام کند.
رئیس گروه بهداشت محیط و حرفه ای معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی گفت: جلوگیری از ورود و خروج افراد متفرقه به محل طبخ غذا و دخالت افراد متفرقه در امر تهیه و توزیع غذا و چای، دریافت کارت معاینه پزشکی، سالم و بهداشتی بودن مواد غذایی و استفاده از آب آشامیدنی سالم از مواردی است که در تهیه غذاها باید رعایت شود.
مینایی مهر افزود: تهیه فرآورده های دامی از محل های مجاز فروش، ذخیره نکردن مواد پروتئینی خام و پخته در مجاورت هم، شستشوی چندباره و ضدعفونی سبزیجات تازه، استفاده از ابزار کار مناسب و تمیز و بهداشتی و نگهداری نکردن غذای پخته و آماده در دمای محیط یا روی شعله ملایم بیش از 2 ساعت از موارد مهم دیگری است که در تهیه غذاها باید مد نظر قرار گیرد.
وی ادامه داد: جلوگیری از ظرف به ظرف کردن غذا، استفاده از ظروف یکبارمصرف بهداشتی در توزیع غذا، استفاده از سفره های یکبار مصرف، جمع آوری و دفع مناسب زباله های تولید شده پس از پذیرایی، قربانی احشام در مقابل هیات های عزاداری و تکایا و مساجد در محل های تعیین شده و جلوگیری از پراکنده شدن خونابه و فضولات حیوانات در مکان های عزاداری از دیگر نکات بهداشتی است که هموطنان باید در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی رعایت کنند.
به گزارش ایرنا، روزهای شنبه و یکشنبه هفته آینده تاسوعا و عاشورای حسینی است که در این روزها صدها مورد ذبح قربانی و توزیع غذای نذری در آذربایجان غربی صورت می گیرد.
8137/3072 **خبرنگار: سیده فاطمه سجادی ** انتشاردهنده: علیرضا فولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.