محمود نوری روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به اینکه 40 درصد از محصول زیتون کشور در این شهرستان تولید می شود بر همین اساس طی سال 94 تفاهم نامه تشکیل زنجیره ارزش افزوده زیتون توسط استاندار زنجان، معاون باغبانی وزارت جهاد کشاورزی و سازمان تعاون روستایی استان زنجان منعقد شد.
به گفته وی، سازمان تعاون روستایی استان موظف به مطالعه مبانی تئوریک طرح زنجیره ارزش افزوده محصول زیتون شد.
مدیرکل سازمان تعاون روستایی استان زنجان گفت: در مرحله مطالعه میزان و وضعیت موجود تولید زیتون، محیط های رقابتی در مقایسه با کشورهای تولید کننده این محصول، شرایط داخلی و سایر موارد در ارتباط با این موضوع مورد بررسی قرار گرفت.
نوری تاکید کرد: هم اکنون 11 میلیون هکتار از باغات دنیا زیر سطح کشت زیتون قرار دارد که از این میزان 105 هکتار باغات بارده زیتون کشور و 100 هزار هکتار نیز متعلق به استان زنجان است که به طور متوسط به ازای هر هکتار یک و نیم تن زیتون تولید می شود.
وی با بیان اینکه سطح باغات بارده زیتون در استان زنجان نزدیک به 20 هزار هکتار است، خاطرنشان کرد: بر اساس برنامه سازمان جهاد کشاورزی باید در سال 1404 سطح باغات از 100 هزار هکتار به 530 هزار هکتار برسد.
مدیر کل سازمان تعاون روستایی استان زنجان گفت: هم اکنون میزان مصرف روغن زیتون در داخل کشور 13 هزار تن است که این میزان مطابق آمار منتشر شده از سوی وزارت جهاد کشاورزی و انجمن بین المللی روغن زیتون همخوانی دارد.
نوری ادامه داد: حدود پنج هزار و 500 تن از این میزان روغن در داخل کشور و مابقی آن نیز به صورت رسمی و غیر رسمی وارد می شود.
وی افزود: از مجموع 105 هزار تن تولید زیتون در سطح کشور30 درصد برای فرآوری زیتون و بقیه نیز به صورت کنسروی استفاده می شود.
مدیر کل سازمان تعاون روستایی استان زنجان گفت: حدود سه برابر نرم جهانی زیتون را به صورت کنسروی مصرف می کنیم و یک سوم نرم جهانی نیز مصرف روغن زیتون است.
نوری اظهارکرد: میزان مصرف سرانه زیتون کنسروی به ازای هر نفر حدود 250 گرم و روغن زیتون نیز 160 گرم است.
وی تاکید کرد: در زنجیره ارزش افزوده، محصول زیتون باید از هدف کنسروی به روغن مورد استفاده قرار گیرد و گرفتن روغن فرابکر تحت فشار کمپرس سرد ( (EXTRA VIRGI) از دیگر اهدافی است که در این زنجیره تعریف شده است.
مدیرکل سازمان تعاون روستایی استان زنجان گفت: روغن های زیتون موجود در بازار نسبت به روغن کشورهای ایتالیا و اسپانیا استقبال قابل توجهی از سوی مصرف کننده ندارد.
نوری افزود: این کشورها با فرایند بسیار ساده تحت فشار روغن را از دانه زیتون استحصال و شیشه گیری می کنند و میزان اسید فولیک آن کمتر از یک درصد می شود.
وی یادآورشد: استحصال روغن از محصول زیتون در کشور ما با سیستم گرمادهی و روغنی انجام و به دست مصرف کننده می رسد که از ارزش غذایی مطمئنی برخوردار نیست.
به گفته مدیر کل سازمان تعاون روستایی استان زنجان، روغن زیتونی که در ایران تولید می شود سالانه به طور متوسط پنج هزار و 500 تن است در حالیکه که کشورهای سوریه در شرایط فعلی 110 هزار تن، ترکیه 177 هزار تن، فلسطین 19 هزار و 500 تن سالانه روغن زیتون تولید و روانه بازار مصرف می کنند.
نوری به میزان تولید روغن زیتون در کشورهای عضو اتحادیه اروپا اشاره کرد و افزود: در اسپانیا یک میلیون و 311 هزار تن، یونان 260 هزار تن و ایتالیا 243 هزار تن این روغن تولید می شود.
وی تاکید کرد: به منظور بازگشت ارزش افزوده به کشاورزان و توسعه تولید روغن زیتون باید تولید موجود ساماندهی و به زنجیره ارزش افزوده متصل و در این زنجیره توزیع عادلانه ارزش افزوده باید در قالب مدیریت مجموعه ای محقق شود.
مدیرکل سازمان تعاون روستایی استان زنجان گفت: با فعالیت زنجیره ارزش افزوده زیتون، روغن زیتون بکر و سالم به دست مصرف کننده می رسد، ارزش افزوده محصول توزیع و کیفیت محصول زیتون حفظ می شود.
نوری خاطرنشان کرد: هم اکنون زنجیره ارزش افزوده سه هزار تن زیتون در مناطق دستجرده، ارزین، درام و گیلوان توسط تعاونی فعال این مناطق که با محوریت زنان است، آغاز شده است.
وی ادامه داد: بر اساس این زنجیره در مرحله پس از تولید حلقه بعدی روغن گیری است که استحصال با دستگاه های پرتابل متوسط روغن گیری انجام می شود در مرحله بعدی برند سازی، شیشه گیری و برچسب زنی انجام خواهد شد.
مدیر کل سازمان تعاون روستایی استان زنجان گفت: برای جلوگیری از تقلب آزمایش کیفیت سنجی محصول استحصالی انجام و آماده و ورود به بازار می شود.
نوری خاطرنشان کرد: مرحله بازرگانی روغن زیتون تولیدی در چهار خوشه بیان شده برعهده سازمان تعاون روستایی استان زنجان است.
وی اظهارکرد: 10 درصد زیتون تولیدی شهرستان طارم معادل سه هزار تن در زنجیره ارزش افزوده برای سال جاری هدف گذاری شده است.
مدیر کل سازمان تعاون روستایی استان زنجان، ارزش 10 درصد محصول زیتون هدف گذاری شده در مرحله خام را 12 میلیارد تومان بیان کرد و گفت: این محصول پس از ورود به زنجیر ارزش افزوده 2 میلیارد تومان دیگر را نیز در مرحله پایانی عاید کشاورزان می کند.
نوری، هدف از انتخاب دستجرده، گیلوان، ارزین و درام برای زنجیره ارزش افزوده زیتون، میزان مشارکت بالای بانوان این مناطق در تشکل ها بیان کرد و افزود: از طرفی این مناطق تولید کننده بزرگ محصول زیتون هستند.
وی اظهار کرد: بر اساس پیش بینی های انجام شده در سال زراعی جاری 30 هزار تن محصول زیتون از باغات طارم برداشت و روانه بازار مصرف خواهد شد.
به گزارش ایرنا، سال گذشته که سال نیاور زیتون در استان زنجان بود 28 هزار تن از این محصول برداشت شد و با این میزان
برداشت این استان رتبه نخست در تولید زیتون کشور را کسب کرد.
7325/6085
خبرنگار: حدیث ابوالحسنی ** انتشار دهنده: رویا رفیعی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.