کریم مهری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران با بیان اینکه صادرات محصولات کشاورزی 13درصد صادرات غیرنفتی استان را به خود اختصاص داده است، افزود: این محصولات به 50 کشور هدف از جمله روسیه، امارات متحده عربی، اسپانیا، ارمنستان، ترکیه و مصر صادر شده است.
وی عمده صادرات بخش کشاورزی استان را شامل خشکبار، فراورده های لبنی، محصولات باغی و امحا و احشام دامی عنوان کرد و گفت: بیش از 50درصد درآمد صادراتی این بخش مربوط به محصول کشمش است.
مهری با بیان اینکه افزایش تولید و توسعه صادرات فرآورده های لبنی از اولویت های وزارت جهاد کشاورزی است، افزود: محصولات و فرآورده‌های لبنی استان آذربایجان شرقی علاوه بر کشورهای همسایه و آسیای میانه به کشورهای اروپایی و روسیه نیز صادر می شود.
وی به ظرفیت های قانونی برنامه ششم توسعه در بخش کشاورزی اشاره کرد و افزود: براساس ماده 33 برنامه ششم توسعه دولت مکلف است در اجرای بندهای سوم و ششم سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و به ‌منظور متنوع‌سازی ابزارهای حمایت از بخش کشاورزی، تأمین و تجهیز منابع، توسعه و امنیت سرمایه‌گذاری، افزایش صادرات محصولات کشاورزی و ارزش‌افزایی و تکمیل زنجیره ارزش محصولات کشاورزی اقداماتی را به انجام برساند.
وی خاطرنشان کرد: ایجاد زمینه گسترش و تکمیل زنجیره‌های ارزش، صنایع‌تبدیلی، تکمیلی و نگهداری محصولات ‌اساسی کشاورزی در قطب های تولیدی، سردخانه و انبارهای فنی چندمنظوره، تخصیص حداقل 20 درصد منابع صندوق‌های حمایت از بخش کشاورزی جهت تسهیلات برای صادرات این بخش، ایجاد خوشه‌های صادراتی، نشان های تجاری و اختصاص مشوق‌های صادراتی به صادرات محصولات کشاورزی کاهش حداقل 10 درصدی شکاف قیمت دریافتی تولیدکنندگان و قیمت پرداختی مصرف کنندگان نهائی این محصولات درطول اجرای قانون برنامه از جمله این موارد است.
استان آذربایجان شرقی دارای یک ملیلون و 200 هزار هکتار اراضی کشاورزی است که سالانه بیش از 5 میلیون تن محصول در این اراضی تولید می شود.
سال گذشته 285 میلیون دلار محصول کشاورزی از این استان صادر شد.
خبرنگار: پرویز انصاری ** انتشار: رستگار
3071/6183
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.