کاهش نزولات جوی و تغییر شکل بارش‌ها از برف به باران از یک سو و افزایش دمای هوا از سوی دیگر سبب کاهش منابع آبی استان زنجان و پایین رفتن سطح آب سفره‌های زیرزمینی شده است. در فصل تابستان که میزان بارندگی‌ها نسبت به فصل‌های دیگر کاهش می‌یابد و با افزایش دما تقاضا برای مصرف آب بیشتر می‌شود برای تامین آب مدیریت مصرف شهروندان ضروری است. به گفته مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان از ابتدای فصل تابستان با توجه به همکاری مردم در مصرف بهینه آب و مدیریت فشار آب که از سوی مسئولان انجام شد میزان مصرف آب آشامیدنی 1/12درصد در مقایسه با سال 95 کاهش یافته است.

**26 درصد مشترکان پرمصرف هستند
مدیرعامل شرکت آبفای استان معتقد است: در حال حاضر با وجود بحران در زمینه آب‌های سطحی و زیرزمینی و کاهش نزولات آسمانی و ذخایر آب پشت سدها مصرف آب مشترکان استان از میانگین کشوری بالاتر است. سرانه مصرفی آب مشترکان استان 200 لیتر در شبانه روز برای هر نفر است که این میزان در کشور 190 لیتردر شبانه روز است. جزءقاسمی با بیان اینکه بیش از 264 هزار مشترک در استان تحت پوشش شرکت آب و فاضلاب استان قرار دارند، ادامه می‌دهد: توصیه می‌شود مشترکان استان به خصوص مشترکان پر مصرف در کاهش مصرف آب همکاری لازم را داشته باشند. وی با اشاره به اینکه مصرف استاندارد هر فرد در شبانه روز 20 متر مکعب است، تأکید می‌کند: 26 درصد از مشترکان آب استان مصرف بالای 20 متر مکعب در شبانه روز دارند و شرکت آبفای استان این مشترکان پرمصرف را شناسایی کرده و در صورت لزوم اخطاریه‌هایی برای این مشترکان صادر می‌کند.

**کاهش 15 درصدی آب سد تهم
مدیرعامل آب منطقه‌ استان با بیان اینکه در حال حاضر آب اشامیدنی شهر زنجان از 2 منبع سد تهم و منابع زیرزمینی اطراف شهر تامین می‌شود، اظهار می‌کند: سد تهم 40 درصد از آب شرب و بهداشتی شهر را تامین می‌کند.
وی ادامه می‌دهد: از شروع فصل تابستان امسال تا به امروز 6 میلیون متر مکعب از آب پشت سد تهم مصرف شده که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 15 درصد کاهش یافته است.
مدیرعامل آب منطقه‌ای‌ استان با تأکید بر اینکه مدیریت کاهش مصرف آب در بخش آشامیدنی و بهداشتی بر عهده شرکت آب و فاضلاب شهری استان است، اظهار می‌کند: شرکت آب منطقه‌ای وظیفه تامین آب را بر عهده دارد و اقدامات دیگر در زمینه تحویل آب به عهده شرکت آبفا است.
به گفته مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان از ابتدای فصل تابستان با توجه به همکاری مردم در مصرف بهینه آب و مدیریت فشار آب که از سوی مسئولان انجام شد میزان مصرف آب آشامیدنی 1/12درصد در مقایسه با سال 95 کاهش یافته است.
علیرضا جزءقاسمی می‌گوید: میزان مصرف آب آشامیدنی مشترکان خانگی استان در تابستان سال جاری 12 میلیون و 651 هزار و 973 مترمکعب است که این میزان در مدت مشابه سال گذشته 12 میلیون و 795 هزار و 429 متر مکعب بوده است. همچنین 90 درصد از آب مصرفی استان در بخش‌های مختلف کشاورزی مصرف می‌شود.
وی با اعلام این‌که میزان مصرف در بخش آب آشامیدنی 7 درصد و در بخش صنعت نیز 3 درصد است، اظهار می‌کند: 23/8 درصد آب مصرفی استان نیز بنا به دلایلی از قبیل فرسودگی تاسیسات شبکه به هدر می‌رود.

**محدودیت منابع آبی
بنا به گفته مدیرعامل آب منطقه ‌استان در همه محدوده‌های زنجان با افت سطح منابع آب زیرزمینی مواجه هستیم که این افت سبب ایجاد کسری مخزن 2/3 میلیارد مکعبی در آبخوان‌های استان شده است.
یوسف رضاپور می‌گوید: علاوه بر آن از میان دشت‌های استان وضعیت دشت ابهر بحرانی‌تر بوده و سالانه 142 سانتی‌متر افت دارد.
وی ادامه می‌دهد: با توجه به خشکسالی‌های اخیر و کمبود بارندگی و مصارف غیرمجاز در سرشاخه‌ها و مناطق بالادست رودخانه‌ها روان‌آب‌های استان دچار کم آبی شده‌اند و منابع آب سطحی استان نیز با کاهش شدید مواجه بوده‌اند، به طوری که نسبت به دراز مدت میانگین روان آب‌های استان 55 درصد کاهش داشته است.
وی می‌افزاید: با توجه به محدودیت منابع آبی در تامین آب آشامیدنی به ویژه کاهش شدید حجم ذخیره سد تهم و از طرفی افت سطح آب زیرزمینی در محدوده چاه‌های تامین آب ِآشامیدنی شهر، کاهش مصرف آب و استفاده بهینه توسط مشترکین از این منابع توصیه می‌شود.
رضاپور بر استفاده از آب آشامیدنی برای مصارف آشامیدنی و بهداشتی و با صرفه جویی کامل تأکید می‌کند و می‌گوید: از این منابع نباید در سایر مصارف از قبیل شست‌وشوی خودرو، حیاط منزل و کوچه و خیابان استفاده کرد. وی به آبیاری فضای سبز پارک‌ها اشاره می‌کند و می‌افزاید: ماموران شهرداری موظفند از آب چاه‌های داخل شهر به جای شبکه آب آشامیدنی برای فضاهای سبز و آبیاری آنها استفاده کنند.

**اقدامات آبفای استان
مدیر عامل شرکت آبفای استان به مشترکان آب توصیه می‌کند در فصل گرم سال از مصرف بی‌رویه جلوگیری کنند و در آبیاری باغچه‌ها و گیاهان مدیریت داشته باشند و از لوازم کاهنده مصرف آب در منازل استفاده کنند.
علیرضا جزءقاسمی با اشاره به اقدامات شرکت آبفای استان در کاهش مصرف آب بیان می‌کند: مدیریت فشار آب، اجرای شبکه و اصلاح توزیع آب، کاهش زمان رفع اتفاقات در حوزه آب و فاضلاب، کشف انشعابات غیر مجاز، تعویض کنتورهایی با عمر بالای 8 سال و کنتورهای معیوب از اقدامات شرکت آبفای استان است.
وی می‌افزاید: برگزاری جشن‌های مختلف از قبیل جشن قطره، آب و دریا، انرژی و تهیه تیزرها و برنامه‌های تلویزیونی و رادیوی، شرکت در نمایشگاه صنعت آب و فاضلاب کشور و برنامه‌های آموزشی در مدارس استان و هماهنگی با ائمه نماز جماعت در خصوص آگاه سازی مردم برای کاهش مصرف آب از دیگر برنامه‌های شرکت آب و فاضلاب شهری استان در تابستان سال جاری بوده است.
7312/6085
دریافت کننده: حسن اکبری** انتشار دهنده: رویا رفیعی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.