محمد رضا طهماسبی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: پیوند کلیه در سنین بالا به دلیل بروز مشکلاتی مانند بیماری های قلبی، دیابت و فشار خون با دقت بیشتری باید انجام شود.
وی یادآوری کرد: بر این اساس بیماران دارای شرایط پیوند کلیه قبل از این کار باید از سوی پزشک مربوطه گواهی سلامت را دریافت کنند..
طهماسبی افزود: این انجمن پیوند کلیه بیماران کلیوی در رده سنی 20 تا 45 سال را در اولویت قرار داده است، چرا که انجام این کار در این سنین پایین تر موفقیت آمیز بوده و علاوه بر آن امید به زندگی را نیز در آنها افزایش می دهد.
وی بیان کرد: طی سال گذشته و با کمک خیرین بیش از 30 بیمار کلیوی در این استان پیوند کلیه شده اند که عضو پیوندی 50 درصد آنها از بیماران مرگ مغزی اهدا شده و این موضوع بیانگر ترویج اهدای عضو در بین عموم جامعه است.
مدیر انجمن بیماری های کلیوی استان زنجان ادامه داد: با تمهیدات اتخاذ شده بیماران پیوند کلیه پس از عمل، مشکلات کمتری داشته و عوارض کمتری را متحمل شدند و نیازهای مختلف آنها به ویژه دارویی از طرف کارشناسان احصا و تامین می شود.
وی ابراز کرد: در صورتی که بیمار کلیوی تمایلی برای دریافت عضور مورد نیاز از دهنده زنده داشته باشد، هزینه هنگفتی در حدود 30 میلیون تومان را باید پرداخت کند و این افراد به دلیل مشکل مالی توان پرداخت ندارند.
طهماسبی افزود: بررسی ها نشان می دهد بیمار پیوند کلیه برای دریافت عضو مورد نیاز از بیمار مرگ مغزی باید یکسال در صف انتظار باشد و این در حالی است که این روند برای دهنده زنده و در صورت شرایط لازم 20 روز به طول می کشد.
وی ابراز کرد: طبق اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی میانگین پاداش دریافتی گیرنده به دهنده عضو از 14 میلیون به 19 میلیون تومان رسیده است.
مدیر انجمن بیماری های کلیوی استان زنجان ادامه داد: بر این اساس این انجمن هزینه مورد نیاز عمل پیوند کلیه از دهنده زنده به بیمارانی که با مشکل مالی مواجه هستتند را با مشارکت خیرین تامین می کند.
به گفته، طهماسبی از زمان تاسیس این انجمن یعنی سال 70 تا کنون، 730 بیمار کلیوی در این استان پیوند کلیه شده اند که اغلب آنها از قشر نیازمند بوده و هزینه های آنها نیز از سوی خیرین تامین شده است.
وی یادآوری کرد: هیچ بیمار کلیوی در این استان نبوده که به دلیل مشکلات مالی از پیوند کلیه بازمانده باشند.
مدیر انجمن بیماری های کلیوی استان زنجان خاطرنشان کرد: پیوند کلیه از بیمار مرگ مغزی به صورت رایگان انجام و فقط هزینه های مربوط به انجام آزمایش های مربوطه از بیمار دریافت می شود.
به گزارش ایرنا، تاکنون برای یکهزار و 600 بیمار دیالیزی استان پرونده تشکیل شده است که یک هزار و 200 نفر با پیوند کلیه، مراقبت و پیشگیری در چرخه زندگی عادی قرار گرفته اند.
360 بیمار دیالیزی استان در 2 مرکز شهر زنجان و 6 مرکز دیگر در شهرستان های این استان تحت درمان قرار دارند و با این اقدامات، این بیماران در مقایسه با گذشته دسترسی بهتری به خدمات مورد نیاز خود دارند.
افراد دارای بیماری کلیوی در صورت تشخیص و درمان های بهنگام می تواند از تشدید بیماری به میزان قابل توجهی پیشگیری کند.
7320/6085
خبرنگار: اعظم شامی *** انتشار دهنده: رویا رفیعی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.