محمد محمدی قیداری روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: پیش از واگذاری کودک اقدامات متعدد مددکاری در ارتباط با یافتن بستگان طفل و انتقال وی به مراقبت خویشاوندی انجام می گیرد و در صورت نبود اقوام مطمئن و قابل اعتماد ، کودک وارد چرخه فرزند خواندگی می شود.
وی یادآوری کرد: بر اساس قانون مصوب سال 1392 و آئین نامه اجرائی مصوب سال 94 ، زن و شوهر بدون فرزند که 5 سال از ازدواج آنها گذشته مشروط به اینکه حداقل یکی از زوجین بیشتر از 30 سال سن داشته باشند، و دختران و زنان بدون همسر در صورتی که حداقل 30 سال سن داشته باشند از جمله افرادی هستند که می‌توانند نسبت به فرزند‌پذیری از مراکز بهزیستی اقدام کنند.
محمدی افزود:اگر پدر و مادر و جد پدری کودکان و وصی منصوب از سوی ولی قهری صلاحیت سرپرستی را نداشته باشند و به تشخیص دادگاه صالح این امر حتی با ضم امین یا ناظر نیز حاصل نشود، تمامی کودکان بالغ یا نابالغ زیر 16 سال که به تشخیص دادگاه نبود رشد و یا نیاز آنان به سرپرستی احراز شود واجد شرایط مذکور و مشمول مفاد این قانون می شوند.
مدیر کل بهزیستی استان زنجان، نداشتن محکومیت قضایی با جرایم عمد از سوی زوجین، تمکن مالی حداقل یکی از زوجین و مبتلا نبودن به بیماری‌های واگیرو نبود حجر را از مهمترین شرایط واگذاری کودکان ذکر کرد.
وی بیان کرد: در صورتی که با فعالیت‌های مددکاری امکان بازگشت کودک به خانواده وجود نداشته باشد، خانواده جایگزین شامل بستگان در اولویت برای بازگشت کودک به جمع خانواده هستند.
محمدی افزود: استقبال خانواده ها در راستای پذیرش و نگهداری کودکان مناسب و البته این کار با توجه به اقداماتی و مسائلی انجام می گیرد.
وی ابراز کرد: پس از واگذاری طفل به خانواده کارشناسان شبه خانواده در مدت زمان تحویل آزمایشی فرزند نسبت به بازدید منزل ، بررسی شرایط نگهداری فرزند و امکانات در اختیار کودک اقدام می کنند، در صورت وجود مشکلات تذکرات لازم و اساسی به خانواده ارائه می شود.
به گفته وی، در صورت تایید شرایط نگهداری گزارش کتبی به دادگاه برای اخذ حکم قطعی توسط بهزیستی ارائه می شود.
مدیر کل بهزیستی استان زنجان خاطر نشان کرد: برخی از این کودکان بدسرپرست و برخی بی‌سرپرست هستند که پدر و مادر در شرایطی قرار دارند که شرایط نگهداری فرزند خود را به دلایل مختلفی اعم از زندانی یا بیمار بودن ندارند که در این شرایط سرپرستی کودکان تحت پوشش بهزیستی به 2 روش دائم با حکم قضایی فرزند خواندگی و موقت با حکم قضایی امین موقت انجام می‌شود.
وی اضافه کرد: بازگشت کودکان به خانواده با تایید کمیته شبه خانواده استان زنجان امکان‌پذیر بوده و پس از ترخیص و بازگشت کودک به جمع خانواده ، پیگیری‌های مددکاری از سوی بهزیستی انجام و درصورت نیاز مبالغی نیز به‌صورت ماهانه به این افراد پرداخت می‌شود.
به گزارش ایرنا ، سال گذشته 15 کودک بی‌سرپرست و بدسرپرست توسط بهزیستی استان زنجان به خانواده های واجد شرایط سپرده شد و پنج کودک نیز مجددا به خانواده بازگشتند.
هم اکنون بهزیستی استان زنجان دارای 4 خانه کودک و نوجوان غیردولتی دختران و پسران و به تفکیک سنی 7 تا 12 سال و 13 تا 18 سال و یک مرکز دولتی شیرخوارگاه با رنج سنی 0 تا 6 سال است.
7320/8068
خبرنگار: اعظم شامی ** انتشار دهنده: اسماعیل جهانبخش
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.