محمد حسین فتاحی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: از این تعداد چهار هزار و 500 تن از خدمات بهزیستی قم بهره مند می شوند.
وی افزود: در آمار سال 95 بیشترین سن افراد در استان قم بین 19 تا 35 سال است، از این رو برای این که در آینده با بحران سالمندی مواجه نشویم باید در این حوزه برنامه ریزی کنیم.
وی با بیان این که در حال حاضر2 مرکز شبانه روزی سالمند در استان قم فعال است گفت: 210 تن در این مراکز نگهداری و از خدمات مختلف توانبحشی، فیزیوتراپی و کاردرمانی بهره مند می شوند.
کارشناس مسئول سالمندان بهزیستی استان قم ادامه داد: در این مراکز طب سالمند نیز خدماتی را به سالمندان ارائه می کند تا با خدمات رسانی و برگزاری اردوهای مختلف فرهنگی و اجتماعی بتوانیم در خدمت این سالمندان باشیم.
وی از راه اندازی مرکز روزانه سالمندان در این استان خبر داد و گفت: این مرکز بزودی افتتاح می شود و در آن سالمندان می توانند از ساعت 8 صبح تا 14 خدمامات درمانی، فرهنگی و سایر امکانات را دریافت کنند.
فتاحی ابراز داشت: در استان قم یک مرکز ویزیت در منزل نیز وجود دارد که گروه درمانی شامل پزشک، روانشناس و مددکار ماهیانه یک بار به منزل سالمند مراجعه می کنند تا از وضعیت درمانی سالمند آگاه شوند.
وی ادامه داد: برای خانواده ها هزینه های تیم درمانی به صورت رایگان است چراکه سازمان بهزیستی هزینه اجرای این طرح را بر عهده گرفته است که در حال حاضر 50 سالمند در منزل ویزیت می شوند.
فتاحی با اشاره به اجرای طرح مراقبتی ویژه سالمند و معلولین گفت: در این طرح یک مراقب آموزش دیده یک روز در میان به مدت سه ساعت در خانه سالمند و یا معلول حضور پیدا می کند تا خدمات بهزیستی را ارائه کند.
وی اضافه کرد: 110 خانواده تحت پوشش این طرح هستند که از این تعداد 40 خانواده دارای سالمند هستند.
وی از اجرای طرح شورای سالمندان در این استان همزمان با کشور خبر داد و گفت: در این طرح ماهیانه و یا سه ماه یک بار جلسه ای با حضور تمام مدیریان استان برگزار می شود تا برنامه های ویژه سالمندان هر نهادی مشخص شود.
وی بیان داشت: تا کنون پنج جلسه در این استان برگزار شده است که دارای مصوبه هایی برای دستگاه های استانی بوده است.
کارشناس مسئول سالمندان بهزیستی استان قم با اشاره به این که در جلسه شورای سالمندان طرح بنیاد فرزانگان مصوب شده است گفت: در این طرح گروهی از سالمندان سازمان مردم نهاد تشکیل می دهند و مشکلاتشان را در آن بیان می کنند.
وی افزود: از دیگر طرح های این جلسه، راه اندازی شهر دوستار سالمند است که باید یک شهر برای سالمندان دارای یک سری معیارها و استاندارد ها باشد از این رو این طرح در برخی از استان ها اجرا شده است و امیدواریم این طرح در قم نیز اجرایی شود.
8138/ خبرنگار: فرزانه پیری ** انتشار: رضا علیمحمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.