حبیب الله یگانه شامگاه چهارشنبه در آیین افتتاحیه سومین جشنواره بین المللی غذای اکو - جاده ابریشم، افزود: این جشنواره بر محور و مدار دو مفهوم 'جاده ابریشم' و سازمانی متشکل از کشورها و ملت هایی که دارای پیوست عمیق فرهنگی هستند، یعنی 'سازمان اکو' شکل گرفته است.
وی ادامه داد: اگرچه شکل گیری جاده ابریشم در گذشته بر پایه تجارت و مبادله کالا بوده است اما ایده ها، فرهنگ ها و فن آوری های آن دوران از طریق این شبکه ارتباطی به دیگر کشورها انتقال داده شده و لذا ویژگی و موقعیت مکانی جاده ابریشم موجب شده تا بسیاری از کشورها به دنبال احیای این شبکه ارتباطی و مفاهیم مرتبط با آن باشند.
یگانه اظهار کرد: امروز توسعه شهرها و ارتقاء کیفیت زیست مردم با بازگشت به داشته های فرهنگی و تعامل هنرهای اصیل اقوام تحقق می یابد و اسناد سازمان های جهانی همچون یونسکو نیز بر حفظ و معرفی 'میراث ناملموس' شهری به عنوان ضامن توسعه کیفی تاکید دارد.
وی با بیان اینکه ارتقاء کیفیت زیست مردم در گرو بازگشت به داشته های فرهنگی و تعامل هنرهای اصیل اقوام است، تصریح کرد: با تکیه بر احیای هنرها و سنت های رو به فراموشی می توان زمینه ایجاد تعاملات فرهنگی و نزدیکی اقوام و ملل دارای فرهنگ و منافع مشترک را فراهم کرد.

** غذا راوی فرهنگ و نشانگر عمق تمدن ها است
دبیر سومین جشنواره بین المللی غذای اکو - جاده ابریشم گفت: غذا بهانه ای ست برای دور هم آمدن و باهم بودن، برای ابراز محبت، غذا وجه تمایز و وجه اشتراک در میان ملت ها و راوی فرهنگ و نشانگر عمق تمدن ها است و جاذبه ای گران سنگ به اندازه و وزن سایر جاذبه های گردشگری است.
وی با بیان اینکه در اقتصاد گردشگری بخش اعظمی از هزینه های یک سفر، به خوراک و تجربه طعم و ذائقه، اختصاص پیدا می کند، افزود: جاده، بستر اصلی تجربه یک سفر است و جاده ابریشم، تاریخی ترین و پهناورترین تجربه ی ملت ها، در ارتباطات فرهنگی و اقتصادی در دنیا است و تنوع فرهنگ و ملل در پهنه آن، رنگین کمانی از طعم های مهربانی ایجاد کرده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان خاطرنشان کرد: ما در پی تعامل گسترده با کشورهای ذی نفع برای احیای جایگاه اقتصادی و فرهنگی جاده ابریشم هستیم و در این میان غذا می تواند بهانه زیبایی برای این امر مهم باشد.
سومین جشنواره بین المللی غذای اکو - جاده ابریشم از 20 تا 22 اردیبهشت جاری در مجموعه نمایشگاه بین المللی کاسپین زنجان در حال برگزاری است.
به گزارش ایرنا،سازمان همکاری اقتصادی (Economic Cooperation Organization) موسوم به 'اکو' یک سازمان اقتصادی منطقه‌ای است.
سه کشور ایران، پاکستان و ترکیه در سال 1343 (1964) نخستین بار این سازمان را پایه‌ریزی کردند.
پس از فروپاشی شوروی، در سال 1372 کشورهای افغانستان، جمهوری آذربایجان، قزاقستان، ترکمنستان، قرقیزستان، ازبکستان و تاجیکستان نیز به سازمان اکو پیوستند.
7312/6085
خبرنگار: حسن اکبری** انتشار دهنده: رویا رفیعی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.