علی قره چه لو روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اگر امنیت و آرامش در مناطق آبی استان برقرار باشد در این صورت مدت ماندگاری پرندگان مهاجر نیز بیشتر می شود و این در چرخه طبیعت و حفظ اکوسیستم منطقه تاثیر بسزایی خواهد داشت.
وی با بیان اینکه باید در حفاظت از پرندگان و زیستگاه های آنان کوشا بود، اظهارکرد: وجود پرندگان در طبیعت به علت قرار گرفتن در راس هرم غذایی با کنترل کردن جمعیت جوندگان و خزندگان در جلوگیری از وارد شدن خسارات جدی به اکوسیستم ها نقش مهم و حیاتی دارد و نابود کردن آنها به هر دلیل و بهانه ای ضربه های مهلکی بر تنوع زیستی منطقه و زمین وارد می کند.
وی با اشاره به اینکه 20 اردیبهشت مصادف با 10 ماه می به عنوان روز جهانی پرندگان مهاجر نامگذاری شده است و کشور ایران نیز یکی از اصلی ترین مسیرها و مقصدهای مهاجرت این پرندگان در فصول مختلف سال است افزود: همه ساله شعاری متناسب با وضعیت و نیازمندی های زیستی پرندگان مهاجر انتخاب می شود که شعار روز جهانی امسال نیز 'دنیای سالم برای پرندگان مهاجر و انسان ها' اعلام شد.
وی تصریح کرد: روز جهانی پرندگان مهاجر به منظور ترغیب مردم به مشارکت فعال در حفاظت از پرندگان مهاجر از سال 2006 به عنوان یک رویداد بین المللی مورد توافق قرار گرفت و ممانعت از شکار پرندگان و تخریب زیستگاه، حفاظت از مناطق و مدنظر قرار دادن راهکارهای اجرایی توسعه پایدار جهت کاهش اثرات سو بر زیستگاه های آنها از اولویت برنامه های آگاهی رسانی روز جهانی پرندگان مهاجر است.
رئیس اداره نظارت برامور حیات وحش محیط زیست زنجان گفت: گونه های نادری چون لک لک سانان، باکلان ها، انواع اردک ها، انواع غازها، مرغابی ها و انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی که طی سال های گذشته کمتر به مناطق و زیستگاه های آبی استان مهاجرت می کردند امسال نیز در این مناطق اتراق کردند.
قرچه لو افزود : حفاظت از زیستگاه های پرندگان و ایجاد امنیت در این مناطق، موجب افزایش مهاجرت پرندگان و ماندگاری این گونه ها در این استان شده و علاوه بر این، زیبایی های ناشی از وجود انواع پرندگان موجب جلب و جذب علاقه مندان به طبیعت شده است.
وی با بیان اینکه این استان از نظر تنوع گونه های پرندگان شکاری نیز بسیار غنی است، خاطرنشان کرد: استان زنجان با برخورداری از زیستگاه ها و مناطق حفاظت شده متنوع، انواع پرندگان شکاری، آبزی و کنار آبزی، ماکیان و کبوتر سانان و انواع کبک و گنجشکان و سارها و ... را در خود جای داده است.
قره چه لو، ممانعت از شکار پرندگان، حفاظت از مناطق و ممانعت از تخریب زیستگاه آنان، مد نظر قرار دادن راهکارهای اجرایی توسعه پایدار جهت کاهش اثرات سوء بر زیستگاه های پرندگان، لزوم اجرای طرح های ارزیابی زیست محیطی در مناطق مهم تجمع پرندگان و یا مسیرهای اصلی پروازشان، ساخت برج های کوتاه تر، کاهش فرکانس چراغ های چشمک زن اطراف برج ها، حذف چراغ های غیر ضروری و عدم استفاده از شیشه های رفلکس را در حفاظت از پرندگان و زیستگاه های آنها موثر دانست.
6084/6085
خبرنگار: پرویز غفاری ** انتشار دهنده: رویا رفیعی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.