ساسان اکبری پور روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اعلام این خبر اظهار کرد: با توجه به فرارسیدن فصل مهاجرت ماهیان استخوانی و آبزیان مهاجر به رودخانه ها و لزوم ایجاد بستر مناسب برای تخم ریزی ماهیان مولد و جلوگیری از صید آنان ، اداره کل محیط زیست گیلان هشدارهای لازم را به شکارچیان، صیادان و حتی پیمانکاران مجاز برداشت شن و ماسه از بستر رودخانه اعلام کرده است.
وی افزود : ماموران یگان حفاظت از محیط زیست در پایش رودخانه های گیلان موفق شدند صدها رشته دام از رودخانه های روستاهای سیادرویشان ، چمثخال ، نوخاله ، کلسر و سفیدرود و همچنین تالاب بین المللی انزلی که توسط صیادان نصب شده بود را کشف و جمع آوری کنند.
اکبری پور تصریح کرد: تمام نیروهای یگان حفاظت محیط زیست در سراسر استان بصورت هماهنگ اقدام به شناسایی و جمع آوری انواع سازه ها و دام گذاری ها در مسیر و مصب رودخانه اقدام کرده و این عملیات پاکسازی تا پایان فصل مهاجرت ماهیان (پایان اردیبهشت) در دستور کار یگان حفاظت محیط زیست قرار دارد .
وی خاطرنشان کرد: گونه های با ارزش ماهیان استخوانی از جمله ماهی سفید ، کولی و ماهیان خاویاری در این فصل از سال اقدام به تخم ریزی و تولید مثل می کنند.
فرمانده یگان حفاظت اداره کل حفاظت از محیط زیست گیلان اظهار کرد: از تمام مردم گیلان و علاقه مندان به حفظ محیط زیست و طبیعت تقاضا داریم علاوه بر خودداری از صید در زمان تکثیر ماهیان مولد ، تخلفات صید و شکار را به اداره های یگان شهرستان ها و در صورت لزوم به اداره کل حفاظت از محیط زیست گیلان جهت پیگیری و برخورد لازم اطلاع دهند.
به گزارش خبرنگار ایرنا ، به دلیل ارزش بالای شن و ماسه رود خانه ها ، پدیده استخراج آن از بستر رودخانه ها و به خصوص رودخانه های دارای جریان آب دائمی روز بروز افزایش یافته و با اینکه برداشت شن و ماسه در توسعه اقتصادی نواحی جغرافیایی نقش به ظاهر مناسبی دارد اما انجام این عملیات از بستر رودخانه ها پیامدهای زیست محیطی غیر قابل جبرانی را به دنبال دارد.
از سوی دیگر با توجه به اینکه برداشت شن و ماسه از بستر رودخانه ها و همچنین نصب دام های صید و شکار در مصب آنها تاثیرات منفی برمحیط زیست خصوصا در فصل مهاجرت پرندگان و آبزیان مولد می گذارد، لزوم برخورد هرچه بیشتر با پدیده صید غیر مجاز در این فصول بیش از پیش ضرورت دارد .
در گیلان بیش از 40 رودخانه جریان دارد که بستر این رودها عمدتا در مسیر دره‌ های کوهستانی و کوهپایه‌ای پوشیده از جنگل‌های سرسبز و انبوه قرار گرفته و حوزه‌های آبخیز کوچک و بزرگ این استان که از مناطق مرتفع در غرب و جنوب سرچشمه می‌گیرند ، به وسیله تالاب بین المللی انزلی و یا به صورت مستقیم ، به دریای خزر می ریزد.
فرمانده یگان حفاظت اداره کل حفاظت از محیط زیست گیلان همچنین از کشف و ضبط 18 قبضه سلاح شکاری و 15 قایق چوبی از شکارچیان متخلف خبرداد.
ساسان اکبری پور اظهار کرد: در انجام گشت و کنترل نیروهای یگان حفاظت محیط زیست گیلان در مناطق تحت مدیریت، تعداد 18 قبضه سلاح شکاری و 2 قبضه اسلحه غیر مجاز کشف و ضبط شد .
وی افزود: شکارچیان متخلف پس از تشکیل پرونده به همراه تجهیزات و ادوات کشف شده به مراجع قضایی معرفی شدند.
اکبری پور همچنین خاطرنشان کرد: ماموران یگان حفاظت محیط زیست در گشت های خود موفق به کشف 130 رشته تور هوایی و 180 رشته دام زیر آبی به همراه 15 قایق چوبی شدند.
وی یادآور شد : ماموران این یگان تعداد 232 تله شکار را نیز کشف و 45 کلبه شکار غیرمجاز در حاشیه مناطق نیز با همکاری محیط بانان تخریب شد.
فرمانده یگان حفاظت اداره کل حفاظت از محیط زیست گیلان تصریح کرد: با توجه به پایان فصل زمستان گذرانی پرندگان در تالاب های استان ، همچنان حفظ و حراست از این مهمانان تا آخرین روزهای حضورشان در دستور کار این یگان خواهد بود.
به گزارش خبرنگار ایرنا تالاب بین المللی انزلی با حدود 20 هزار هکتار مساحت و 380 هزار هکتار حوزه آبخیز، 24 متر پائین تر از سطح آب های آزاد در جنوب غربی سواحل دریای خزر در استان گیلان واقع است. این تالاب شامل بخش های شرقی، غربی، مرکزی، سلکه، سرخانکل و سیاه کشیم است که از شرق به روستای پیر بازار، از غرب به کپورچال و آبکنا ، از جنوب به صومعه سرا و قسمتی از شهرستان رشت محدود می‏شود.
تالاب انزلی محل تخم ریزی گونه های مهمی از آبزیان خزر و محل زمستان گذرانی پرندگان مهاجر و ذخیره گاه طبیعی بسیاری از گیاهان ارزشمند از جمله لاله تالابی و نیلوفر آبی است.
خبرنگار : رضا اکبری ** انتشاردهنده: کبیری
7471 / 2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.