صفی الله کرامتی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: شنبه شب بار دیگر سیل جاری شد اما مانند سیل جمعه شب، خسارت جدی نداشت.
وی یادآورشد: سیل دیشب در روستای ینگجه شهرستان های ماهنشان و در هشت روستای شهرستای خدابنده جاری شد.
کرامتی اظهار کرد: سیل و بارش تگرگ در سطح این استان، بیشترین خسارت را به مزارع زراعی وارد کرده است به گونه ای که 15 هزار هکتار از مزارع خدابنده خسارت 10 تا 50 درصدی دیده اند.
مدیرکل مدیریت بحران استان زنجان گفت: 2 هزار هکتار از مزارع شهرستان ماهنشان هم بر اثر بارش تگرگ خسارت دیده اند.
وی خاطرنشان کرد: 70 درصد 200 هکتار از باغ های خدابنده در اثر بارش تگرگ خسارت دیده اند که این میزان در 30 هکتار از باغ های ماهنشان به 100 درصد خسارت می رسد.
کرامتی ادامه داد: با وجود کاهش دما، گزارشی مبنی بر سرما زدگی در بخش کشاورزی دریافت نشده است.
مدیرکل مدیریت بحران استان زنجان با بیان اینکه سیل روزهای گذشته خسارت جانی به دنبال نداشت، گفت: این سیل در شهرستان خدابنده 140 راس گوسفند و پنج راس گاو را با خود برده است.
وی اضافه کرد: روز گذشته شورای هماهنگی مدیریت بحران استان در شهرستان خدابنده تشکیل شد و دستگاه های امداد رسان به ویژه جمعیت هلال احمر، امکانات امدادی و خدماتی خود را برای خدمت رسانی به سیل زدگان روستایی مستقر کردند.
کرامتی به تخلف اهالی روستای آق بلاغ در احداث یک بند بدون نظر کارشناسان شرکت آب منطقه ای اشاره کرد و افزود: اهالی این روستا بدون هیچ نظر کارشناسی، اقدام به احداث بند در بالا دست روستا کرده بودند که این بند بر اثر بارندگی های روزهای گذشته پر شده و آماده سرریز بود.
مدیرکل مدیریت بحران استان زنجان گفت: به محض مطلع شدن از وجود چنین بندی، کارشناسان شرکت آب منطقه وارد شدند و اقدام به تخلیه و انحراف مسیر آب بند کردند.
وی تصریح کرد: در صورتی که آب این بند سرریز می شد یا خود آن می شکست، به حتم علاوه بر تخریب روستا، خسارت جانی چشم گیری هم داشت.
کرامتی ابراز کرد: به محض مطلع شدن از وجود این بند، دستگاه های امداد رسان در محل حاضر و آماده تخلیه روستا و انتقال اهالی به محلی امن شدند که با تخلیه بند، خطر از بیخ گوش روستاییان عبور کرد.
مدیرکل مدیریت بحران استان زنجان با بیان اینکه سیل به خودی خود مسیر خود را پیدا می کند و خسارتی به دنبال نخواهد داشت، گفت: این دخالت انسان ها در مسیر سیل، ساخت و ساز غیر مجاز و قطع درختان است که منجر به خسارت آفرینی سیل می شود.
وی تاکید کرد: اگر با طبیعت همکاری کنیم، به حتم همکاری طبیعت با ما بیشتر است این خود ما هستیم که با دستکاری طبیعت و دخالت در آن زمینه رخداد سیل و دیگر حوادث طبیعی را فراهم می کنیم.
3001/6085
خبرنگار: مینا افشاری ** انتشار دهنده: رویا رفیعی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.