جلال حجازی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: نصب نشانگرها بر روی مواد غذایی و خوراکی به منظور آگاهی بیشتر مصرف کننده ها و اصلاح الگوی مصرف در ارتقا سلامت افراد است.
وی اظهارکرد: سازمان غذا و دارو از سال 94 همه تولید کنندگان مواد غذایی را موظف کرد تا بر روی محصولات تولیدی خود نشانگرهای رنگی نصب کنند.
رئیس اداره نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان، با بیان اینکه این نشانگرها بیانگر چهار شاخص مهم است، گفت: این شاخص ها میزان استفاده از قند، چربی، اسیدهای چرب ترانس و نمک در مواد غذایی و خوراکی تولید شده را مشخص می کند.
حجازی خاطرنشان کرد: برای نشان دادن میزان استفاده از این شاخص ها در مواد غذایی تولید شده از رنگ های قرمز، نارنجی و سبز استفاده شده است.
وی ادامه داد: چنانچه بر روی یکی از مواد غذایی تولید شده کنار شاخص های قند، چربی، اسیدهای چرب ترانس و نمک رنگ، قرمز بکار رفته باشد به معنی استفاده زیاد از آن، نارنجی بیانگر مقدار متوسط و رنگ سبز نیز بیانگر مقادیر خیلی کمتری است که این مواد غذایی باید با اطمینان خاطر بیشتری مورد استفاده عمومی قرار گیرد.
رئیس اداره نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان تاکید کرد: مواد غذایی و خوراکی هایی که شاخص های نمک و چربی آن رنگ قرمز است، نباید مورد استفاده کودکان قرار گیرد.
حجازی تاکید کرد: علاوه بر وجود نشانگرها بر روی مواد غذایی تولید شده، تعدادی از آنها دارای نشان ایمنی و سلامت نیز هستند که می تواند نشانگر غنی سازی یا سایر پروسه های مرتبط با سلامت باشد.
وی افزود: مصرف کننده ها باید به پروانه ساخت و آرم سازمان غذا و دارو بر روی مواد غذایی تولید شده توجه داشته باشند، چرا که این آرم نشان دهنده و اطمینان مصرف کننده از نظارت بر تولید مواد غذایی از سوی وزارت بهداشت و درمان است.
7325/6085
خبرنگار: حدیث ابوالحسنی** انتشار دهنده: رویا رفیعی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.