ناهید ساطعی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در آزمایشگاه کنترل مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی استان زنجان مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی که در رستوران ها و واحدهای عرضه برای مصرف کنندگان به فروش می رسد از نظر سالم بودن مورد آزمایش قرار می گیرد.
به گفته وی، نمونه این مواد غذایی انواع شیرینی های تر و خشک، انواع لبنیات صنعتی و سنتی، انواع کباب، نان، نوشیدنی ها، برنج و جوجه کباب پخته شده، روغن ها و نمک است که از نظر آلودگی میکروبی، وجود افزودنی ها و رنگ های مجاز و غیرمجاز مورد آزمایش قرار می گیرد.
مدیر آزمایشگاه کنترل موادغذایی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و دارویی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان گفت: افزودن جوش شیرین در انواع نان ها غیرمجاز است و این ماده غذایی نیز به لحاظ میزان نمک و داشتن جوش شیرین مورد آزمایش قرار می گیرد.
ساطعی ادامه داد: برخی از روغن های موجود در بازار 'زیتون، کنجد، آفتابگردان و غیره' نیز به لحاظ خالصی و ناخالصی، نوشابه ها نیز از نظر داشتن مواد قندی استاندارد، مواد نگهدارنده و یا شیرین کننده آزمایش می شود.
وی یادآورشد: انواع نوشابه هایی که بر سر سفره خانواده ها جای دارد، دارای مواد نگهدارنده بنزوات و مواد قندی موجود در آن به ترتیب موجب پوسیدگی دندان و چاقی می شود که نوشیدن آن باید محدود شود.
مدیر آزمایشگاه کنترل موادغذایی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و دارویی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان گفت: معاونت غذا و داروی این دانشگاه نیز محصولات تولیدی کارخانه های این استان را اعم از بهداشتی، منسوجات و مواد غذایی که مجوز تولید از این معاونت را دارند برای کنترل به این آزمایشگاه ارجاع می دهد.
ساطعی خاطرنشان کرد: همه مواد اولیه وارداتی و یا محصولات صادارتی از استان زنجان بر اساس استانداردهای داخلی تعریف شده و منابع علمی معتبر بین المللی مورد کنترل و آزمایش قرار می گیرد.
وی افزود: شهروندان در صورت مشاهده هرگونه تخلف در باره مواد غذایی، بهداشتی و انواع وسایل آرایشی می توانند مورد را با شماره 1960 به صورت شبانه روزی مطرح و تا رسیدگی شود.
7325/6085
خبرنگار: حدیث ابوالحسنی** انتشاردهنده: رویا رفیعی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.