دکتر سهیل محمد پور روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ، با اشاره به نظارت های مستمر در چرخه تولید و عرضه فراورده های دامی بیان کرد: بدون شک هر ایرانی بر سر سفره خود در سه وعده روزانه از تولیدات دامی و لبنی استفاده میکند که سلامت آن حاصل نظارتهای مستمر دامپزشکان بر تولید و عرضه مواد غذایی با منشاء دامی است.
وی گفت: مبارزه با بیماریهای مشترک بین انسان و دام از دیگر وظایف دامپزشکی است زیرا نیمی از بیماریهای عفونی ، مشترک بین انسان و دام است.
وی افزود: شبکه دامپزشکی رضوانشهر با تلاش شبانه روزی تمام پرسنل و با انجام خدمات دامپزشکی خصوصا در مناطق ییلاقی و سخت گذر نسبت به انجام وظایف محوله اقدام کرده بطوریکه در سال گذشته تعداد 54 هزار و 448 نوبت سر گاو و گوساله و نیز تعداد 296 هزارو 303 نوبت سر گوسفند و بز را علیه بیماریهایی مانند شاربن، تب برفکی، آبله، بروسلوز، آنتروتوکسمی و...مایه کوبی کرده است.
رئیس شبکه دامپزشکی رضوانشهر در زمینه اطمینان به سلامت دام نیز گفت: همچنین صحت سلامت 644 راس گاو و گوساله از نظر ابتلا به بیماری سل و سه هزارو 409 راس گاو و گوسفند از نظر ابتلاء به بیماری بروسلوز و 20 راس اسب از نظر مشمشه که از بیماریهای مهم مشترک بین انسان و دام است تحت بررسی و آزمایش قرار گرفت.
دکتر محمد پور با اشاره به اینکه وجود سگ گله بخشی از نیاز های مهم دامداران است نیز گفت: در مدت یاد شده 895 قلاده سگ نیز علیه هاری مایه کوبی شده اند.
ایشان همچنین در خصوص خطرات بیماری های انگلی متذکر شد: ابتلاء به بیماری های انگلی خارجی عامل انتقال انواع بیماری های خطرناک و مشترک بین انسان و دام مانند تب هموراژیک کریمه و کنگو است که شبکه دامپزشکی شهرستان با مساعدت مدیر کل محترم دامپزشکی استان نسبت به سم پاشی و حمام 30 هزارو 41 راس گاو و گوسفند و و 27 هزار متر مربع جایگاه نگهداری دام اقدام کرده که در جهت کاهش مخاطرات ابتلاءبه بیماریهای ناشی از انگلهای خارجی نقش موثری داشته است.
دکتر محمدپور در ادامه گفت: با توجه به وظیفه ذاتی دامپزشکی در جهت نظارت بهداشتی بر فروشگاههای عرضه کننده مواد خام دامی مانند مرغ فروشی ها و قصابی ها در طی سال گذشته تعداد یک یک هزارو 987 مورد بازدید از اماکن عرضه فراورده های خام دامی و رستوران ها و چلوکبابی ها انجام شد.
وی بیان کرد: از مجموع بازرسی های بعمل آمده از اینگونه اماکن تعداد 82 مورد غیر بهداشتی مشاهده و به میزان 562 کیلوگرم فراورده خام فاسد نیز ضبط و معدوم شد و 13 فرد متخلف در امور بهداشتی نیز به مراجع قضایی معرفی شدند.
ایشان با اشاره به سایر خدمات ارائه شده از سوی شبکه دامپزشکی رضوانشهر گفت: در سال گذشته مجوز جوجه ریزی یک میلیون و 437 هزار قطعه جوجه یکروزه از طرف شبکه دامپزشکی صادر شده که صدور آن پس از تایید بهداشتی مسئولین فنی مرغداریها انجام شده است.
شهرستان رضوانشهر با حدود 80 هزار نفر جمعیت در 70 کیلومتری غرب مرکز استان گیلان واقع شده است که دارای 85 هزار رأس گوسفند، 22 هزار رأس گاو، گوساله و گاومیش بومی و یک هزار و 500 رأس اسب است.
خبرنگار: مهرعلی گواهی ** انتشار : نصراله ابراهیمی
6070/7393
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.