به گزارش ایرنا، تعطیلات عید نوروز فرصت بسیار خوبی برای بازدید از مکان های گردشگری و تاریخی ایران زمین است و هر کدام از آنان بازگو کننده فرهنگ و تمدن ایران است که یکی از این شهرها خرمدره محسوب می شود.
نام خرم دره برگرفته از موقعیت طبیعی این منطقه است و چون خرم دره روستای خوش آب و هوا و در منطقه ای خرم واقع شده، به این نام معروف شده است.
چنان که از آثار و نوشته های مورخین، جغرافی دانان و سفرنامه نویسان برمی آید، منطقه خرم دره به واسطه وجود ابهر رود در طول حیات خود همواره منطقه ای آباد و سرسبز بوده است.
در سفرنامه سیف ‌الدوله (دوران قاجار) درباره خرم دره آمده است 'خرم دره ده با صفای معتبری است. باغات و زراعت زیاد دارند. آب بسیار، در کنار رودخانه‌ای واقع است. حمام و مسجد خوبی دارد. مردمش ترک زبان هستند و بعضی باراندازها به جهت کاروانسرا ساخته‌اند.
مهم ترین علت وجودی شهر خرم دره جریان ابهر رود در طول شهر است که دلیل اصلی وجود باغ ها و زمین های کشاورزی و چهره سبز و خرم این منطقه به حساب می آید.
روستای خرم دره در گذشته شامل محله‌های لشگری، چاله محله و محله حصاری بوده و پس از آن محله‌های مختلفی به آن اضافه شده است و به این ترتیب شهر در مقاطع مختلف تاریخی توسعه یافته است.
همچنین بارندگی مناسب و عبور ابهررود از میان آن، سبزی و طراوت خاصی به خرم دره بخشیده که موجب شده سفرنامه نویسان و جغرافی دانان از آن با عنوان باغ شهر نیز یاد کنند.

*** خرمدره 90 اثر مختلف را در خود جای داده است
خرمدره از جمله شهرهای باتمدن ایرانی است که 90 اثر شامل تپه ها، محوطه ها، گورستانها، قلعه ها و ابنیه های تاریخی در خود جای داده است.
این شهرستان با مساحتی معادل407 کیلومترمربع در قسمت جنوبی استان زنجان واقع شده است که از شمال به استان قزوین و از شرق و غرب به شهرستان ابهر و از جنوب به شهرستان خدابنده محدود می شود.
بر اساس سرشماری نفوس و مسکن در سال 1390 جمعیت شهرستان خرم دره بالغ بر 65 هزار نفر است که شامل یک بخش و یک شهر، دو دهستان و 18 روستا و زبان و لهجه مردم این شهرستان ترکی و فارسی است.

**برخوداری شهرستان خرمدره از هوای پاک وسالم
برخورداری از هوای پاک وسالم یکی از ویژگیهای منطقه خرم دره است و مسافران و گردشگرانی که برای گذراندن تعطیلات قصد سفر این شهرستان را کرده اند، می توانند از هوای پاک و بدون آلودگی این منطقه استفاده کنند.

**مکان های دیدنی و گردشگری شهرستان خرم دره
شهرستان خرمدره به دلیل داشتن آب و هوای مناسب و بسیار مطبوع و طبیعت با صفا از مهمترین مناطق گردشگری استان زنجان و کشور به شمار می رود.
باغهای وسیع میوه، کوچه باغهای قدیمی، کوه های همجوار، سدهای خلیفه لو و شویر و وجود آثار تاریخی فرراوان شامل قلعه های تاریخی، تپه ها و ابنیه تاریخی قدیمی ترین محوطه شناخته شده سکونت بشری در دوره دهکده نشینی و پیش از تاریخ در تپه ای به نام تپه خالصه در باغات شهر خرم دره بیانگر دیرینگی و سکونت اقوام بشری در شهر خرم دره حکایت دارد که همگی از مناطق بکر و دیدنی این شهرستان در کنار میهمان نوازی مردم فهیم و فرهنگ دوست خرم دره که زبانزد خاص و عام بوده، به شمار می آیند.
این شهرستان با توجه به خاک حاصل خیز و هوای معتدلی که دارد یکی از مهمترین مراکز کشاورزی استان زنجان محسوب می شود، از مهمترین محصولات این منطقه می توان به سیب، انگور، گردو، آلوچه، سیب زمینی و ...اشاره کرد که در این میان سیب لبنانی خرم دره از شهرت جهانی برخوردار است.
منطقه خرمدره، منطقه ای کوهستانی محسوب می شود و از نظر طبیعت زیباترین جنگل ها و باغات میوه را در استان زنجان دارد که به همین دلیل به این شهرستان نگین سبز استان نیز می گویند.
از جاذبه های طبیعی و بکر این شهرستان می توان به کوچه باغ های زیبا و کوه های الوند با سه هزار مترارتفاع وˈ هپی داغی ˈبا ارتفاع تقریبی 1500متراشاره کرد که از گذشته های دور تاکنون نام شهرستان خرم دره با آنها قرین بوده است.
دره های سر سبز، چشمه سارها و صخره های عظیم از مناطق دیدنی و زیبای این دو رشته کوه در شمال و غرب شهرستان است که در ایام سال به ویژه در تعطیلات تابستان و نوروز پذیرای تعداد زیادی از شهروندان و هموطنان از سراسر کشور است.

*** تپه خالصه قدیمی ترین استقرارهای ایرانی
با توجه به بررسی باستان شناسی انجام گرفته و نتیجه بررسی و پژوهش ها، قدیمی ترین محوطه خرمدره به هزاره شش قبل از میلاد یعنی 8 هزار سال پیش باز می گردد که جزء قدیمی ترین استقرارهای ایرانی است که شناخته شده است.
تپه خالصه کاوش های باستان شناسی در آن نجام گرفته در خصوص تاریخ معماری نخستین ساخت و سازهای معماری و همچنین نمونه های اولیه اهلی کردن و گیاهان از جمله گندم و حتی انگور دانه های انگور نیز به دست آمده که به هشت هزار سال پیش باز می گردد.
کوره های سفال گری برای نشان دهنده تولید سفال و پخت آن نیز بیانگر تکنولوژی بسیار بالا در این دوره است. حتی مقالات ارائه شده نیز نشان می دهد قدمت محوطه به دره نو سنگی(بدون سفال) بر می گردد و حتی ابزارهای سنگی کشف شده نیز بیانگر قدمت تپه مربوط به پارینه سنگی قدیم می رسد.

***بناهای تاریخی ثبت شده شهرستان خرم دره
از اثرهای به ثبت رسیده می توان به تپه خالصه، تپه داستاران، تپه آرانج، قیزلر قلعه سی، آینه لر داشی، محوطه گوره چال، قبرستان سوکهریز، تپه سینداران، محوطه قینرجه، محوطه کرم بلاغی، محوطه خرابه لر، محوطه آخارباخار، درمان تپه سی و تپه نصیر آباد اشاره کرد.
این شهرستان همچنین دارای تپه ها و محوطه باستانی است و بر اساس یافته ها و نتایج کاوشهای باستان شناسان در تپه خالصه خرم دره که در حدود یک کیلومتری جنوب این شهر واقع شده است نشان می دهد که مردم این دیار در هشت هزار سال پیش، از فرهنگ و تمدن پیشرفته برخوردار بوده اند.

**صنایع دستی شهرستان خرم دره
صنایع دستی شهرستان خرم دره قالی و فرش بافی، جاجیم، گلیم، گلدوزی، منبت، گیپور و خیاطی از مظاهر هنری و فرهنگی این شهرستان بوده که حاکی از ذوق و استعداد مردم این دیار در گذشته و حال است.

***حیات وحش و طبیعت شهرستان خرم دره
حیات وحش و طبیعت شهرستان خرم دره به علت واقع شدن در مجاورت کوه های شمال (انجیلین و...) همچنین ارتفاعات بلند منطقه و بارش های فصلی از طبیعت بکر و زیبایی برخوردار است بطوری که در برخی مناطق این شهرستان جانوران و پرندگان حمایت شده همچون بز کوهی، کبک، گرگ و...دیده می شوند.
6085/7320
خبرنگار: اعظم شامی *** انتشار دهنده: رویا رفیعی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.