به گزارش ایرنا، جوین در مسیر ارتباطی استان های گلستان، خراسان شمالی و خراسان رضوی قرار دارد که از شمال به شهرستان اسفراین در خراسان شمالی، از جنوب به شهرستان سبزوار، از شرق به شهرستان خوشاب و ازغرب به شهرستان جغتای محدود می شود.
این منطقه به علت واقع شدن بین ارتفاعات کوههای آلاداغ در شمال و کوههای جوین در جنوب و عبور راه آهن سراسری تهران-مشهد از مرکز آن، موقعیت ویژه ای در جغرافیای اقلیمی و اقتصادی خراسان دارد.
شهر تاریخی آق قلعه، بنای مقبره امامزاده قاسم (ع)، بقعه تاریخی امامزاده هفت معصوم کروژده، آرامگاه سعدالدین حمویه جوینی و آرامگاه خواجه نجم الدین کبری از جمله آثار فاخر تاریخی شهرستان جوین است.
همچنین از جاذبه های طبیعی شهرستان جوین می توان به آبشار بید، سد یام و مجموعه گردشگری روستای بیدخور اشاره کرد.

*شهر تاریخی آق قلعه
بنا به شواهد باستان شناسی شهر تاریخی آق قلعه در این شهرستان قرار دارد که معماری بناهای آن به سبک ایلخانی و تا حدودی شبیه به سلطانیه زنجان است.
آق قلعه شامل یک ایوان ورودی بزرگ و رفیع منتهی به گنبد بزرگ و عظیم و دو شبستان عظیم شرقی و غربی در اضلاع غرب و شرق گنبد خانه است که حدود 70 درصد آن تخریب شده است.
همچنین مسجد آق قلعه در واقع شبستانی از یک مسجد به نسبت بزرگ در عصر ایلخانی بوده است که درغرب شهر نقاب واقع شده است.

*آرامگاه خواجه نجم الدین کبری
بنای آرامگاه واقع در روستای زیرآباد در هسته مرکزی یک مجموعه معماری است که منتسب به خواجه نجم الدین کبری، عارف نامی و بنیانگذار مسلک کبرویه است.
این بقعه دارای طرحی شانزده ضلعی است که گنبدی بر فراز آن قرار دارد و پیرامون بنا را چهار طاقی قرار گرفته است. قدمت این بنا به دوره سلجوقی و سده ششم هجری می رسد و در هفت کیلومتری شهر نقاب قرار دارد.

*امامزاده هفت معصوم کروژده
بقعه این امامزادگان در شمال روستای کروژده از توابع شهرستان جوین واقع شده است. پلان بنا، از بیرون هشت ضلعی است و ساقه گنبد با عقب نشینی نسبت به دیوار اصلی، شانزده ضلعی‏ و قدمت بنا، با توجه به اسلوب معماری و حجم بنا، مربوط به دوره تیموری است.
در کتاب مرآة البلدان در باره این بنا آمده که هفت تن از امامزادگان در این قلعه مدفون‏اند و سلاطین صفویه گنبد و ایوانی در آنجا ساخته اند.

*بقعه امامزاده قاسم
بقعه منسوب به مدفن امامزاده قاسم در فاصله پنج کیلومتری شهر نقاب قرار دارد و ساختار معماری آن ویژگی ابنیه دوره تیموری را القاء می نماید. نمای بیرونی آرامگاه هشت ضلعی است که در ضلع جنوبی آن ایوان با پوشش گنبدی و سکوهای طرفین واقع شده است.

*آرامگاه سعد الدین حمویه
سعدالدین حمویه از جمله عرفای بزرگ خراسان در سده هفتم هجری است که در مدرسه سلطانیه نیشابور تعلیم می کرد و به مناطق مختلفی از جمله حجاز و شام و مسجد الاقصی سفر کرد. از وی آثار بسیاری برجای مانده است. آرامگاه این عالم بزرگ در روستای بحرآباد شهرستان جوین قرار دارد.

*مجموعه گردشگری بیدخور
این منطقه روستایی در فاصله 45 کیلومتری شهر نقاب و در دهستان پیراکوه شهرستان جوین واقع شده است. روستای بیدخور به دلیل استقرار در دامنه کوههای جنوبی دارای آب و هوای کوهستانی با زمستانهای سرد و تابستانهای معتدل، و منطقه ای خوش آب و هوا است.
همچنین به دلیل وجود بقعه امامزاده سید احمد(ع) از نقاط گردشگری زیارتی نیز محسوب می شود که افزون بر این در محدوده روستا چند اثر تاریخی از جمله برج قلعه، حمام قدیم، آسیاب، غار و پناهگاه وجود دارد.

*سد یام
این سازه آبی در فاصله 20 کیلومتری جنوب غربی شهر نقاب واقع شده و از نوع خاکی با هسته رسی است. سد یام به عنوان یکی از نقاط گردشگری منطقه جوین به دلیل آب و هوای مطبوع و محیط دریاچه همه روزه تعداد زیادی از دوستداران طبیعت رابه سوی خود فرا می خواند.
جوین دارای 69 اثر تاریخی شناسایی شده است که تاکنون 12 مورد آن در فهرست آثار ملی ثبت شده است. این شهرستان به مرکزیت شهر نقاب در سال 1386 به شهرستان ارتقا پیدا کرد و مرکز آن در فاصله 300 کیلومتری مشهد مقدس قرار دارد.
جوین دارای 2 بخش مرکزی و عطاملک است و حدود 55 هزار نفر در آن زندگی می کنند.
خبرنگار: حمید دلاوری هروی ** انتشار دهنده: علی اصغر ایزدی
8145/7500/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.