به گزارش ایرنا، سالانه با شروع فصل بهار تا شروع بارندگی های زمستانی، روزانه این عوامل تخریب در عرصه های طبیعی روی می دهد که نیاز است هرکدام از افرادی که از این منابع استفاده می کنند برای حفظ و سپردن آن به نسل آینده توجه جدی داشته باشند تا مشکلات زیست محیطی، خشک شدن روخانه ها، تالاب ها، دریاچه ها و از بین رفتن پوشش گیاهی گریبانگیر آیندگان نشود.

** منابع طبیعی تکیه گاه مطمئنی برای توسعه اقتصادی و اجتماعی است
استاندار زنجان در مراسم کاشت نهال به مناسبت هفته منابع طبیعی گفت: نگذاریم تالاب ها و رودخانه ها با بد اخلاقی انسان ها با طبیعت، بخشکد چرا که منابع طبیعی سرمایه ای به شمار می رود که در اختیار بشر قرار گرفته است که باید از آن به درستی مراقبت شود.
اسدالله درویش امیری اظهارکرد: جنگل ها و مراتع با مدیریت درست و بهینه قابل تجدید است و نباید با تبرها به جان طبیعت افتاد.
وی، منابع طبیعی در دنیا را بستر حیات و زیربنای توسعه پایدار بیان کرد و یادآورشد: جامعه بدون این منابع توسعه ای ناپایدار خواهد داشت و در هر مکانی درخت، آب و منابع طبیعی باشد، حیات و زندگی در جریان خواهد بود.
استاندار زنجان گفت: تصمیم های غیر توسعه ای و غیربرنامه ای موجب خشک شدن تالاب ها، دریاچه ها، رودخانه ها و شکل گیری ریزگردها شده است.
درویش امیری بر حفظ منابع طبیعی برای آیندگان تاکید کرد و افزود: نباید اجازه داد جایی که درخت، بوته و گیاهان سبز می روید تبدیل به کویری خشک شود.
وی ادامه داد: 2 عامل مهم در تخریب منابع طبیعی تاثیرگذار است که یکی از این موارد عوامل طبیعی از قبیل سیل، زلزله و آتش سوزی های ناخواسته و مورد بعدی نیز تخریب توسط انسان است.
استاندار زنجان با بیان اینکه باید در ایجاد جاده ها و برنامه ریزی مهندسی با کمترین هزینه بر منابع طبیعی اعمال شود، تاکید کرد: باید حفظ منابع طبیعی در میان همه قشرهای مختلف جامعه نهادینه شود.
درویش امیری خاطرنشان کرد: باید رسانه های نوشتاری و تصویری با اطلاع رسانی در زمینه حفاظت منابع طبیعی در تلاش باشند تا افکار عمومی به سمت دفاع از حقوق این منابع در جریان باشد.
وی به شکل گیری انجمن ها و نهادهای مردمی در زمینه حفاظت از منابع طبیعی تاکید کرد و یادآورشد: این سمن ها می توانند در زمینه حفظ و حراست از منابع بسیار قابل توجه و چشمگیر و در کشور الگو شوند.
استاندار زنجان گفت: اگر درختی قطع می شود باید فریاد اجتماعی بلند شود و صدا فقط صدای دولتمردان نباشد.

** آثار زیانبار ریزگردها همه افراد را تحت تاثیر قرار داده است
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان گفت: ریزگردها یکی از چالش های امروزی است که متاسفانه آثار زیانبار آن همه افراد جامعه را تحت تاثیر خود قرار داده است.
خلیل آقاجانلو تاکید کرد: تبدیل و تغییر کاربری زمین ها عامل ریزگردها بوده و این روند را در استان زنجان نیز شاهد هستیم.
وی ادامه داد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی سه میلیون هکتار از زمین ها در سطح کشور به بخش های مختلف صنعتی و خدماتی تخصیص داده شده است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان گفت: حفظ منابع طبیعی باید به مطالبه عمومی تبدیل شود.
آقاجانلو با بیان اینکه پتانسیل های زیادی در منابع طبیعی وجود دارد، یادآورشد: امسال طی هفته منابع طبیعی 2 میلیون اصله نهال را در اختیار اداره ها، نهادها و مردم درسطح این استان قرار خواهیم داد.
وی به توسعه گیاهان دارویی در استان زنجان اشاره کرد و افزود: کشت 30 هزار قلمه گل محمدی در این استان آغاز شده و از سوی دیگر باید از گیاهان دارویی موجود در مراتع بهره وری درستی داشته باشیم.
همزمان با اولین روز از منابع طبیعی نهال ارس در محوطه کلینیک انجمن خیریه مهرانه (حمایت از بیمارانه سرطانی) زنجان توسط استاندار و مسئولان ارشد استانی و شهرستانی غرس شد.
15 تا 22 اسفند هر سال هفته منابع طبیعی است.
7325/6085
خبرنگار: حدیث ابوالحسنی** انتشار دهنده: رویا رفیعی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.