غلامعلی منتظری روز سه شنبه در مراسم چهارمین گردهمایی سراسری مدیران حوزه تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان و آغاز به کار جشنواره اختراعات و ابتکارات رویش سبلان، فن بازار و نمایشگاه بازار کار در استان زنجان افزود: رهبر معظم انقلاب یکی از وظایف مهم نهادها به ویژه بنیاد نخبگان را نخبه شناسی، نخبه گزینی، نخبه پروری و نخبه گماری بیان کرده اند که ارکان اصلی فعالیت بنیاد نخبگان به شمار می آید.
وی یادآورشد: ما باید مسیر فعالیت و به کارگیری نخبگان را هموار، به بهترین نحو آنان را شناسایی و کمک کنیم که بتوانند در جایگاه مناسب خود قرار بگیرند و تحقق این از عهده یک دستگاه خارج است.
منتظری اظهار کرد: تلاش جدی ما این بوده است که بتوانیم با دستگاه های مختلف هماهنگی و سازگاری درونی ایجاد کنیم به ویژه در بخش شناسایی نیروهای خلاق و هدایت آنها و پشتیبانی هایی که باید از آنان انجام شود.
معاون برنامه ریزی و نظارت بنیاد ملی نخبگان گفت: بناست که بتوانیم از مزایایی این گروه ها برای توسعه کشور استفاده کنیم و در این مسیر همه دستگاه های کشور باید درگیر موضوع باشند.
وی خاطرنشان کرد: تلاش می کنیم یک هم افزایی ملی را بین دستگاه ها ایجاد کنیم تا از مزایای این حرکت جمعی برای کشور بهره مند شویم.
منتظری ادامه داد: یکی از این مباحث بحت ابتکارات و اختراعات است که تلاش ما این بود که بتوانیم نیروهای خلاق جامعه را شناسایی کنیم و آنچه که در این جشنواره رویش سبلان رخ می دهد، محل رویدن این خلاقیت هاست.
معاون برنامه ریزی و نظارت بنیاد ملی نخبگان گفت: یک فرآیند چهار تا پنج ماهه شروع شده و این آخرین جشنواره رویش در کشور است و در مجموع 6 جشنواره در سال 95 برگزار و ثبت شده است.
وی اضافه کرد: هر 2 ماه یکبار، یک جشنواره برگزار و تمام استان ها را درگیر می کنیم و از چهار تا پنج استان یک نمایشگاه دایر می شود و به طور معمول 60 درصد از همان استان های منطقه و مابقی از سایر نقاط کشور هستند.
منتظری ابراز کرد: طی مدت برگزاری این جشنواره داوران ملی اختراعات شرکت کننده را بررسی و بهترین ها را انتخاب می کنند.
معاون برنامه ریزی و نظارت بنیاد ملی نخبگان گفت: نگاه ما به این فرآیند، نگاه ادامه دار و مستمر محسوب می شود به این دلیل که ما به دنبال این نیستیم که تعدادی را انتخاب کنیم و کار تمام شود، بلکه این حرکت، سر آغاز یک راه سه تا پنج ساله برای تبدیل یک اختراع به یک محصول تجاری است.
وی افزود: با این حرکت می توانیم یک شرکت جدید داشته باشیم که در عرصه اقتصاد دانش بنیان می تواند گام های نخست را بردارد.
منتظری یادآورشد: این شرکت یک نهال تازه رسته است که نیازمند حمایت و پشتیبانی است و از همین رو بنیاد چنین شرکت هایی را از طریق صندوق نوآوری و شکوفایی تحت حمایت قرار می دهد و بازاری برای آن ایجاد می کنیم.
معاون برنامه ریزی و نظارت بنیاد ملی نخبگان گفت: به این ترتیب در یک فرآیند پنج ساله از یک اختراع ساده به عنوان یک نهاله نوپا، شرکت دانش بنیان توانمندی ایجاد می شود که بتواند در اقتصاد کشور نقش آفرینی کند.
وی اظهار کرد: این نگاه حمایتی طی سال ها ادامه پیدا می کند تا جایی که خیالمان راحت شود که می تواند در مقابل رقبای حاضر در بازار روی پای خود بایستد.
منتظری تاکید کرد: این فرایند به طور کامل در بنیاد نخبگان طراحی شده است و این آغاز یک راه برای حمایت از اختراعات و ابتکارات است تا چنین فرایندی را به عنوان یک جریان ببنیم که می تواند گام به گام از نخبگان کشور حمایت کند.
معاون برنامه ریزی و نظارت بنیاد ملی نخبگان گفت: سه هزار اختراع طی سال جاری شناسایی و از میان آنها، یک هزار و 500 مورد انتخاب شده اند چرا که اختراعاتی نبودند که مبنای علمی داشته باشند.
وی به دیگر حمایت های پیش بینی شده برای دیگر افراد اشاره کرد و حمایت ها و امتیازات دانشجویی، دانش آموزی و کارآفرینی را از جمله آنها برشمرد.
منتظری اظهار کرد: آمار جهانی نشان می دهد که از هر یک هزار اختراع فقط سه مورد به بازار می رسند و به طبع در کشور ما هم مجزا از این نیست.
معاون برنامه ریزی و نظارت بنیاد ملی نخبگان گفت: یک هزار و 500 اختراع انتخاب شده در سال جاری مورد بررسی قرار گرفته اند که از میان آنها نزدیک 270 مورد، اختراعاتی بودند که اگر در فرآیند پیش بینی شده قرار بگیرند طی پنج سال آینده می توانند به اختراع تبدیل شوند.
وی تجربه نشان می دهد که از این 270 تا بتوانیم در افق سال 1400 حداکثر 40 شرکت داشته باشیم، بسیار کار بزرگی انجام داده ایم.
معاون ساماندهی و توانمندسازی صندوق کارآفرینی امید کشور هم در ادامه این جلسه گفت: بهره گیری از صندوق توسعه ملی و توسعه صندوق های محلی از جمله راهبردهای این نهاد برای حمایت از شرکت های دانش بنیان است.
علی اصحابی افزود: برای حمایت از شرکت های دانش بنیان و اعطای تسهیلات به کارآفرینان در تلاش برای جذب اعتبار یک میلیارد دلاری از صندوق توسعه ملی هستیم.
جشنواره اختراعات و ابتکارات رویش سبلان، فن بازار و نمایشگاه بازار کار با حضور استانهای آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل و زنجان در محل ساختمان جهاد دانشگاهی این استان به مدت 2 روز (10 و 11 اسفند) برای بازدید عموم علاقه مندان دایر است.
3001/6085
خبرنگار: مینا افشاری ** انتشار دهنده: رویا رفیعی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.